Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1650 ggr
LuLeLo
0

Fodertips?

Behöver tips på olika bra torrfodersorter då vovven inte funkar tillräckligt bra på nuvarande. Krav: *Torrfoder, har inte frysmöjligheter för färskfoder. *Inte kosta över tusenlappen för en stor säck. Helst så bra mat som möjligt för lågt pris. *Ett "vänligt" foder. Hunden har varit känslig mot tidigare foder, och det kan vara då att han reagerar mot spannmål eller kyckling, vet dock inte säkert. Det är till en normalaktig matglad cocker spaniel på 2 år. Tidigare har han ätit Brit Premium, Standardt och RC, men haft för lös avföring på samtliga och på RC dessutom torr päls samt ganska dålig andedräkt. Så, skriv alla fodersorter du tror kan passa. Gärna med motivering :)

Tass Josephine

VildaVittra
2

Det finns faktiskt torkat färskfoder/barf. Ex http://www.pommys.se/easy-barf/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

russin
1

Four Friends har jag ett flertal vänner som ger sina hundar och dom är nöjda 🙂

Jag ger ju färskfoder, men ger detta som belöningsgodis emellanåt och hundarna gillar det och inga problem om dom skulle få det enbart en dag om vi åker bort. JAg gillar ju Standardt med som torrfoder, men fungerar inte din hund på det så är det ju inget bra val.

Hildgrim
0

Egentligen vill jag bara rekommendera torkade eller frystorkad hundmat eftersom vanligt torrfoder innehåller så mycket skit. Men tyvärr är dessa rätt dyra. :/

Bravo gör ju främst färskfoder. Men dom har faktiskt torkade burgare också som man blötlägger. Som jag har förstått innehåller en torr hamburgare precis samma sak som en torr. Priset för dessa ligger på ca 390-470 kr för 80 burgare beroende på sort.

Nu innehåller Bravo bara 45% kött, resten är grönsaker och potatis. Men denna utfyllnaden känns iaf bättre än spannmål/baljväxter som annars används.

[Forest]
0

Acana , orijen o taste of the wild är foder vi gett/ger våra hundar som är kräsna men ätit dessa hyfsat bra. Nu ger vi hundarna färskfoder men ett mål är torrfoder och det är acana orsaken varför är att mannen köpte fel sort men det passa hundarna kanon som gilla detta foder mest. Frystorkade hundfoder som rek av andra kan jag varmt rek med det har vi med oss när vi är på resande fot (semester,utställning,tävling) mycket uppskattat kräver viss "planering" för att svälla.

lizton
0

Ris finns i de tre foder din hund har ätit. Kyckling/fågel i två och majs i två av dem. Välj bort foder med ris i första hand.  Mjölkprodukter finns i mycket av det vi belönar med: korv, leverpastej, köttbullar. Det är vanligt att hundar reagerar på mjölkprodukter. Om det står vassle, vassla el kasein i ingredienserna så är det mjölkprotein. Ost och fil  också förstås. Vasslepulver finns i Standardt-fodret.

Förslag på torrfoder utan ris, kyckling, majs och mjölkprotein är  Magnussons Meat & Biscuit Adult om du vill ha ett inte så dyrt foder. Fodret är bakat och snällt mot magen. Våra hundar åt det tidigare. Torra lättplockade bajskorvar. Nu har vi det som godisfoder. Magnussons finns på Ica Maxi, Coop och Citygross. Man brukar kunna få en provpåse från tillverkarens hemsida hundmat.com, men ibland är provpåsarna slut.

Om du kan tänka dig ett dyrare foder så  finns Acana Lamb &Apple. Det passar känslig mage, eftersom det har få proteinkällor och inget av det som oftast brukar ge allergier. Båda dessa foder finns i nätbutiker som animail m fl. 

Simpsons har ett foder med lamm och potatis, 439 kr för 12 kg eller billigare om du köper två säckar. Finns hos zooplus.se 

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive/simpsons_sensitive/365352

LuLeLo
0

#5 Tack för att du orkade jämföra innehållet i fodrena! Har funderat över riset förut, för han mådde verkligen inte bra på Brit Premium vars sort bestod av mycket ris, men iom att man rekommenderar ris som snäll mat efter magsjuka så slog jag bort misstanken.

Av de fodersorterna du rekommenderar, vilken skulle du ta och varför skulle du välja bort de andra? 

Taste of the Wild, Orijen och Acana har jag tittat på förr, och fortsätter att kika på. Four friends läggs till på listan.

#1 Hur mycket av pulvret ska hunden ha per dag då? Svårt att uppskatta pris om jag inte vet ungefärlig dosering.

Tass Josephine

Wellcraft
0

Nu tycker jag inte om torrfoder alls, men de som är lite bättre än de sämre anser jag vara
Orijen
Acana
Standardt.

Är inte pro på torrfoder så det finns säkert fler bra märken, speciellt gott har jag hört om orijen o standart.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VildaVittra
0

#6 80 gram till en 20 kg hund tror jag att jag läste bland frågorna på sidan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lizton
0

#6 Om jag ska  välja av de tre jag skrev om, så blir det Acana Lamb &Apple som huvudfoder och Magnussons Meat & Biscuit Adult som godisfoder. Våra hundar äter precis så . (Acana Lamb& Apple varierat med Acana Ranchlands) . Jag har valt bort kycklingfoder som Acana också har. Ena hunden får lösare avföring av kyckling och den andra får klåda av kyckling. Eftersom din hund är känslig så är Acana Lamb & Apple säkrast eftersom det har så få proteinkällor, men du kan testa båda. 

Simpsons har jag inte testat, men jag har läst om flera hundar som funkar bra på deras foder. Det är ett brittiskt fodermärke med råvaror av livsmedelskvalitet (liksom Acana). Simpsons har ett mycket fördelaktigt pris: 439 kr för 12 kg. Det är ett relativt nytt foder som kommit starkt på senare tid. Simpsons och Acana har båda fått goda omdömen på olika foderbedömningssiter.  Acana är kanadensiskt. Magnussons är det enda svensktillverkade fodret som har alla råvaror med svenskt ursprung. 

Nackdelen enl mig med Simpsons är att det innehåller betmassa och öljäst. Om hunden inte fiser av det så är det ok, men båda kan annars öka risken för magomvridning hos vissa raser. Fördelen är att det är ett köttrikt foder till mycket bra pris. Det är bara zooplus som har det, vad jag vet.  Nackdelen med zooplus är att de inte har leverans utan kvittens. Man måste alltså vara hemma när posten levererar fodret, annars får man hämta det själv hos posten.

Så här ser det ut:

Ingredienser: 
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yucca-extract, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin. 
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive/simpsons_sensitive/365352#composition