Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2082 ggr
spidey
10

Har era unghundar självbevarelsedrift?

Efter ännu en nära döden upplevelse på grund av min hund behöver jag skriva av mig lite. Min ettårig taxhane (normalstor) beter sig som att han har dödslängtan. Jag älskar honom men herregud, han är en total idiot. Jag vet att taxar löper risk för diskbråck och att man ska vara rädda om deras rygg. Min Tax däremot, är såklart lyckligt ovetande om detta.  Hans favoritsyssla är att rusa i full fart nedför extremt branta backar, med fritt fall hopp sista metrarna innan han slår i backen. Jag stoppar honom ofta men det är inte alltid jag ser vad han tänker göra innan han gör det. Han gillar att hoppa mellan klippblock med rejäl höjdskillnad. Han verkar tro han är en bergsget. En bergsget med skrattretande korta ben. Eller varför inte försöka springa PÅ fallna trädstammar och givetvis trilla av på diverse otäcka vis. Dessutom har han fallit ner i klippskrevor för att han prompt ska sträcka sig så långt ner som möjligt och sedan tappar balansen. Han har fastnat i hål (á la Nalle Puh) med bara baktassarna synliga, vid ett tillfälle somnat så. Jag misstänker att han är lite bakom flötet.

Nyss var vi ute på promenad och han försökte glad i hågen RUSA ner för en bergslänt som var i princip lodrät, tappade såklart balansen, och fastnade sen i ett taggbusksnår halvvägs ner. Det tog typ en halvtimme att "rädda" honom och jag blöder från fem ställen och har trasiga jeans. Han är helt oskadd och verkade mest tycka att GUD va kul vi har matte.  De senaste månaderna har jag blivit expert på att klättra med 11 kilo hund i famnen. (Ska kanske nämna att jag bor på ett berg och vår skog är extremt kuperad, eller en "dödsfälla" som min kompis uttrycker det, det är en del klättrande oavsett vart man går).  Han är varken dåligt motionerad eller understimulerad, och är faktiskt  lugn i temperamentet, men han begriper verkligen inte att vara det minsta försiktig.

Unghundar har ju, enligt min erfarenhet, tendens att vara lite vilda och dumma i huvudet, men jag kan inte minnas att jag oroat mig för benbrott, ryggbrott och ond bråd död med tidigare hundar när jag tagit ut dem i skogen.

botakt
8

För det första: Gud vad du skriver roligt! :D För det andra: känner igen det där.. Fast med varghundar. Det kanske går över :)

VildaVittra
2

😂

Vissa hundar är så. Min pansargriskanonkula är alltid utrustad med flytväst om vi är i närheten av vatten, för den söta idioten har hoppat ner från 6 meters höjd rakt ner i plurret och simmat rakt över stora sjöar för hon tyckte sig se någon hon kände på andra sidan. 

Du kanske ska linda in hunden i bubbelplast? Eller om det finns något gummielixir att ge hunden? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

botakt
0

Fast.. Våran äldsta varghund som fyller 5 nästa vecka. När hon var tre så åt hon upp en gångmatta och blev akut opererad :O allt gick dock bra. NÅgra dagar efter att hon kom hem så åt hon upp en handduk. Som tur var hann vi ta tag i den och dra den försiktigt ur halsen på henne. Våran andra varg brukar sätta sig framför en på promenad. Jag har snubblat på henne x antal gånger pga det.

Viccan92
0

Min Tax är numera snart 3år och gör fortfarande sånt så lika bra att du vänjer dig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

JoannaLi
5

Ja, alltså gode jesus… 50-kilos klump till jämthund - som dessutom springer lös i skogen och jagar älg. Hur han fortfarande lever är ett under som jag funderar över varje dag :D

(Han har fastnat i ett träd. Not even kidding. Han trodde att han såg en ekorre/katt i ett träd - det var ett ovanligt stort löv - så han hoppade upp på baktassarna, lyckas få fäste med ena framtassen i en avbruten gren, och börjar riva med baktassarna på trädet tills han inte längre står på backen. Sedan visste han inte hur han skulle ta sig ner, så han stod glatt där och klängde med viftande svans, tills jag (då tolv år) kom och lyfte ner honom på backen igen. Dumme f*n :D)

Saffran0Spice
0

Förlåt, men kan inte annat än asgarva 😂
Förstår dock att du blir orolig, men försök att lita på att hunden känner och lär sig sina begränsningar ^^

fridarebecka
0

Min 1,5 åring har respekt för höjder, men det var typ det. Det senaste han börjat med är att tvärnita och lägga sig ner och rulla när vi åker skidor, får skrika till varje gång och då flyger han rakt upp i luften och slipper bli överkörd 😮
Och totalt 0 respekt för bilar har han, han jagar inte bilar när han är kopplad, men är han lös och det kommer en bil så typ hoppar han mot dörrarna på bilen och vill in. Och går han kopplad och en bildörr öppnas bredvid så är första reaktionen att hoppa in, haha 😂 Måste typ sätta upp en "varning för lös hund"-skylt eller något hos svärfar för det är där bilproblemet är störst.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Dumpuck
0

#5 Vad är det för monster du har till jämthund? 50 kg är ju runt 20 kg för mycket för en normal jämthunds hanne 😮

Vår rottis bryr sig inte om bilar nå värst, men en gång så var vi påväg till pojkvännens jobb. Går bredvid huvudvägen som går genom byn och möter flertalet bilar, han struntar i alla. Så kommer det en lite mindre bil, golf liknande modell, som är orange - DEN skulle han minsann flyga på! Utan förvarning dessutom.
Tusan vad brydd jag blev, han tok flög framför benen på mig så jag höll på att ramla över honom samtidigt som jag försökte dra tillbaka honom till kanten! Tur han hade öronen med sig den gången så det gick ju himla bra, annars är ju inte unghundar känd för att ha med sig öronen varje dag precis.
Därefter åkte det i alla fall förbi diverse bilar samt lastbilar och ingen av de brydde han sig om, men den där orangea bilen - den var det då något speciellt med!

Ambrose
0

Självbevarelsedrift? Va?
Nita är just nu bara ett fysiskt skal, som reagerar på omgivningen. Jag får sköta tankeverksamheten åt henne ;)

Vi tränar mycket på "Nej" kommandot! Det bästa som finns!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sara97
0

vilka roliga historier jag läser!😂

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Em_
1

Min jycke hälsar att om man skulle råka traska ut på ett omkullblåst träd och man känner sig lite för klumpig för att vända, då går det alldeles utmärkt att hoppa två meter rak ner till marken. En fallhöjd på 2.50 tar man lätt i språnget, eventuellt kan man behöva göra en kullerbytta om man inte sätter landningen. 

😮