Fundering - omparning
Jag har några små fundering som jag tänkt på lite, så nu tänkte jag höra om hur ni tänker/tycker/gör 😉.
Ibland ser man människor annonsera ut sina hanar för avel på typ blockt, facebook mm. Ofta står det, typ 99,9% av annonserna, att det ingår en omparning i priset ifall tiken skulle gå tom. Om det nu skulle vara så att tiken går tom ytterligare en gång, alltså omparningen, hur gör ni då med betalningen? Ger ni tillbaka pengarna eller ni behåller dom?
Har även ibland stött på att folk skriver ut att omparningen ska vara nästa löp eller inom 1 år, annars har man "förbrukat" sin chans. Hur ser ni på det? Har ni någon tidsperiod som man måste nyttja sin omparning, eller tikägaren kan komma tillbaka nått år senare och vilja ha sin omparning?
Om ni får förfrågan att omparningen kanske kan vara med en annan tik, accepterar ni det eller ni tar ut en ny betalning?
Ja.. Här var frågorna jag typ har haft gnagandes i mitt huvud när jag stöter på annonser där folk lånar ut sina hanar för avel. 🙂😃
Att få en omparning i priset om tiken går tom, är egentligen en snäll grej från hanhundsägaren. Att få ytterligare omparning känns rätt meningslöst om tiken inte blivit dräktig vid två olika försök - och hanhundsägaren har lagt en hel del tid vilken är mycket av det man betalar för. Att det sätts en tidsgräns tycker jag inte är märkligt - tror inte någon vill binda upp sig för flera år.
Själva parningsavgiften är ju den billiga delen och har en tik inte blivit dräktig på två försök med samma hane, så bör man ändå byta hane🙂
Det har länge varit internationell PRAXIS att man får para om en tik som gått tom, då på första eller andra löpet efter den parning som inte resulterat i valpar. Många vill ha valpkullen under en viss årstid så därför får man välja om man vill para om tiken vid första eller andra löpet efter missen. Skulle tiken gå tom även efter omparning får hon (också enligt praxis) inga fler chanser utan ny betalning.
Numera, när man oftast tar en summa i "språngavgift" och sedan resten per född valp, brukar det fortfarande ingå omparning (vid första eller andra kommande löpet) om tiken gått tom, men det kan variera så därför tar man reda på vad som gäller INNAN första parningen.
I samband med första parningen ska man skriva ett parningsavtal och där ska det tydligt stå vad som gäller.
Tycker du fått bra svar av dom två innan mig. Det är inte ofta det förekommer omparning utan man betalar en engångsavgift för parningen och sen levande valpavgift går tiken tom får man välja para med samma hane eller leta efter annan tänkbar hane. Men då betala för ny parning. Gäller det renrasig hane som är tillgänglig för avel så brukar hanhundsägaren vara noga med skriva ett kontrakt på parningen eftersom det ofta tillkommer levande valpavgift när valparna är X-antal veckor gamla. Även detta är det krav på men vet inte exakt hur gamla valparna ska vara innan man ska betala för den avgiften. Gäller det blandrasavel så vet jag inte vad som gäller.
För att göra det enkelt för sig kan man skriva in att valpavgiften ska gälla valpar som lever vid 5 veckors ålder och att den också ska betalas då. Det är samma ålder som gäller för t.ex. fodervärdsavtal, dvs. för att man ska räkna en kull som en kull ska den bestå av minst en valp som uppnått 5 veckors ålder.
4 Tackar för den infon, ytligare en fråga på detta är det i 5 v ålder som man kan registrera dom i SKK? (lite OT men kanske bra o veta varför just 5 veckors ålder och inte 3-4 v gamla)😎
Intressant att läsa, och håller med i det ni har skrivit över. 🙂
En fundering som har kommit upp nu lite senare är om tikägaren har beräknat fel på höglöpet osv. Kanske väntat för länge med att åka till hanen för parning (kanske pga okunskap, kanske pga missförstånd, kanske pga fel tecken från tik. Orsaker kan vara många). Tiken är alltså inte villig för parning och släpper inte till hanen. Tycker ni att hanägaren ändå ska ta ut en avgift för det?
Jag tänker ju så här, hanägaren har ju ändå tagit sig tiden till ta hem tikägare samt tiken, kanske behövt lämnat bort andra hundar för tillfället osv, så skulle hundägaren ta en avgift (inte hela parningsavgiften självklart) låter det ändå lite logiskt för mig. Hur tycker ni andra?
Varför jag undrar just detta här är för att min sambos arbetskamrat har en väldigt fin groenendael som han använder till avel. Där var en tik som inte släppte till hanen. Tiken gick tom där ifrån och hanägaren hade tagit ut en summa på 500 kr (om jag minns rätt) för att dem ändå tog sig tiden till att tiken skulle komma hem till deras hem och lämna bort deras andra hund några timmar . Vad tycker ni om detta med liten avgift trots att tiken gick tom? 🙂
Nej, det är ändå frivilligt att ta emot en tik - jag tycker inte man ska ta betalt för en icke-parning🙂
Min tik blåvägrade hanen det var tänkt att hon skulle paras med och ägaren till hanen hade ändå då bytt jobbhelg mm och strulat men inte bad hon om betalt. Hon åkte tom hem till mig för att försöka här och givetvis ersatte jag henne för resa - men det var det enda hon bad om. Jag kände mig nästa lite dum där med min sura tik, men så är det när det gäller avel. Allting går inte alltid som planerat tyvärr.
Men det är ju frivilligt vad man vill eller inte vill ta betalt för - men allting sådant tycker jag man ska komma överens om i förväg, så ingen står där sen och känner sig lurad.
En annan sak - hanhundsägaren kan ju ha en tik hos sig en vecka eller tom mer - då är det väl mer skäligt att denne ska ha betalt även om det inte blev någon parning. men för några timmars träff utan parning tycker jag väl inte - så himla jobbigt är det inte 🙂