Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2814 ggr
Novelia
1

När börja jogga

Det är ju väldigt delade meningar kring det här. Vad tycker ni, vid vilken ålder kan man börja jogga med sin hund? Min hund är 8.5 månader och landar på runt 10 kg som vuxen. När vi väl börjar tänkte jag springa en kortare stund och kanske variera mellan gå och jogga. Han är ju självklart med på promenaderna och springer lös, då får han ju ta det i sin egen takt och han rejsar på rätt bra. Men just jogging har jag väntat med. Vad anser ni? När kan jag börja ta med honom på en springvända? Många säger att en hund under 1 inte ska motioneras alls. Det känns ju galet. Det finns självklart undantag. Jag kanske inte skulle ta med en tung napolitansk mastiff på en lång hike Men frisk luft i skogen borde ju varenda unghund klara av.

I have no sympathy for people without empathy

Fridaaaa
1

Det är skitsnack säger jag att hundar under 1 år inte ska motioneras.
Däremot ska man vara försiktig med valpar och öka sakta samt anpassa. Men vid 7-12 månaders ålder motionerade jag med vår lilla hund 🙂
Jag började dock inte cykla med henne förrän 1 års ålder, det bör man vänta med, och joggande hade jag väntat med till 11-12 månaders ålder om det vore min hund 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2

Slädhundar börjar springa i spann vid 5-6 månader, ibland tidigare än så. Jag skulle utan tvekan börja jogga med hunden. Dessutom så behöver ju en felaktig led en stark muskelkorsett för att hålla den på plats, starka muskler får man ju inte direkt av att ligga på sofflocket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridarebecka
0

Jag började springa med min kille när han var 8 månader(14 kg som vuxenvikt) och inte har han lidit av det. Självklart får man ju ha i baktanken hela tiden att hunden inte är färdigvuxen och att man måste ta lite extra hänsyn till skelett och leder.
Vi sprang 2,5 km per gång då i elljusspår, alltså mjukt underlag, och med lång lina så att han inte skulle känna sig "tvingad" att hänga med i vårt tempo. Men tror inte han låg bakom oss en enda gång när vi sprang så långlinan och selen byttes rätt snabbt ut till en kortare lina+ dragsele.

Ta det lugnt bara och börja med korta sträckor på mjukt underlag så ska det nog inte vara någon fara 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Sugar Mist
0

Började cykla drygt 2km om dagen med min jycke när han var 8-9 månader då vi cyklade till sjön, han klarade av det finfint.

När han var 10 månader fick han springa 5km om dagen minst då jag cyklade till och från skolan med honom, och nu springer vi ungefär lika mycket under vintern.

-

Novelia
1

#4 vad har du för hund?

I have no sympathy for people without empathy

Sugar Mist
0

#5 Australian Shepherd :)

-

lisa90
0

En hund på 10 kilo skulle jag jogga med när den var 10 månader. Men, precis som du skrev, ta det lugnt i början :)