Vilken hundras passar mig?
Egentligen hatar jag såna här inlägg men jag måste försöka då jag inte får hop det och kan bestämma mig vilken som skulle vara den Ideala hundrasen för just mig.
Ska självklart inte köpa hunden just nu, då jag vill ha kunskap om rasen som ska "bli min" Men har hundköp tankar till nästa å möjligtvis, om livet vill sig!
Jag är en tjej, 21 år.
hundvan sen barnsben då vi haft rottis, schäfer och Bichon frisé hemma.
2010 fick jag min första "egen" hund, en fodervärds schäfer från försvaret, hr haft ytligare 2 efter det, tyvärr så var dom två tvungen att avlivas vid 1 års ålder pga genetiska fel.
för 2 år sedan tog jag en Belgisk vallhund (Groendeal) på foder, men pga en dispyt och missförstånd mellan mig och uppfödaren så är hon inte i mina "ägor" längre tyvärr.
hur är jag då? Jag är en bestämd men väldigt snäll förare, jag vill ha en hund som är arbetsvillig och glad, men ändå inte vara helt omöjlig dom perioderna jag ligger hemma pga min sjukdom, just dom gångerna ska hunden nöja sig med promenader och lite inomhus aktivitet.
Vad är jag intresserad av? Jag är intresserad av en hund som jag kan ställa och ha framgång med där, och möjligtvis komma ut på lydnad/agility/rallylydnads plan.
Jag är en person som älskar päls, MEN har inget tålamod för att ta hand om en extrem pälshund mer än en genomborstning kanske 1 gång i veckan samt självklart inför utställning.
Hmm, vet inte riktigt va mer jag ska berätta, förutom att jag bor i lägenhet, har plan på hus, någongång i livet.
Såå ge mig förslag, med motivering varför ni tror just DEN rasen hade passat mig!
Storpudel tycker jag låter ha det du söker
Golfen retriever stämmer in på det du skriver. Eftersom att den är anpassnings bar. Finns jakt golden dom är mer åt det aktiva hållet. Sen finns det utställnings golden, lite mer lugnare, kräver minde osv :)
I'm out 
Engelsk springer spaniel? Kanske lite mer pälsvård än du söker men glada Arbetsvillig hundar som hänger med på allt men som ändå har en av-knapp :)
#1 Fast om man vill ställa ut den, räcker det väl knappast med en borstning i veckan?
TS, vad för mentalitet gillar du? Fjäskhund/cool/snäll/osv?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 alltså, jag vill ha en glad och positiv hund,en hund som utstrålar "jag älskar livet" ej "tillbakadragen" som vissa raser Ska vara enligt rastandard,
Glömde även nämna att jag är mycket i stall, så en hund som vill följ med på allt är viktigt!
#5 I och med att du är i stall rekommenderar jag dig inte en krullpäls eller fjunig lång päls, strö fastnar rejält i pälsen och jycken kommer att rulla sig. Så någon ras med mellanlång eller mer strävhårig.
Har du funderat i banorna på någon typ av terrier? Finns ju mildare former av mentaliteten, alla terrierraserna är inte besatta av demoner. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
alltså, de värsta är ju att jag är frälst till brukshundar och jag vill men vet inte hur jag ska "vidga mina vyer" xp
De känns som om alla andra raser är så "mesiga"… (och ja jag skäms oerhört mycket över det tankesättet för de gör mig så insnöad så jag ser inte "de fina" i alla andra hundar…)
Men jag vet ju med mig att en bruksras inte riktigt passar in i mitt liv då jag inte kan ge 100% varje dag, som dom flesta kräver, så därför bad jag om en motivering till varför just :)
Men om du inte vill ha en mesig hund, så finns det ju lite tuffare terriers också.
Sedan måste man inte ge 100 % varje dag, mina draghundar är värre arbetsnarkomaner än vilken brukshund som helst, idag ligger vi i soffan eftersom jag haft ett gallstensanfall, så jag är helt slut.
Men någon mildare variant av brukshund då? Rottweiler är ju inte så himla extremt krävande (inte de jag träffat iallafall), och det verkar inte Hovawart vara heller.
En nedklippt Pudel är ju inte så krävande, det finns även godkända utställningsfrisyrer som inte är så extrema ifall du vill ställa ut, och pälsvården på de lättare är ju inte så hemsk egentligen i mina ögon - men det kanske du tycker ändå, och då passar den ju inte.
Jag är precis likadan att jag fastnar för en typ av hund (För mig var det typ också antingen en brukshund eller ingen aktiv hund alls) så finns det ingen annan jag kan tänka mig, även fast den inte direkt passar.
Men jag skriver upp några raser här, så får du bestämma om de kanske passar eller ej :)
Vit herdehund
Labrador Retriever (Jakt eller utställningsvariant, sista varianten är ju den som kommer göra sig bra på utställning, men den jaktisen har mer driv)
Staffordshire bullterrier
American Staffordshire Terrier
Schnauzer
Pinscher
Tack! Jag fick ett förslag på Sheltie från annat håll, vaa tror ni om det?
En sheltie skulle kunna passa. En aktiv, lättlärd och trevlig hund som passar till många olika hundsporter. Pälsen räcker ju med att borstas 1 gång i veckan. Kolla www.sheltie.ifokus.se
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
En sheltie skulle nog definitivt kunna passa!
Sheltie skulle absolut kunna vara en hund för dig utifrån vad du vill ha ut :)