Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 8170 ggr
Hildgrim
0

Hundbur i baksätet?

Går det att ha en krocksäker bur i baksätet? Som man kan spänna fast med säkerhetsbältet?

Just nu använder jag bilsele till hunden men det vore så skönt med en bur, i alla all när man bara ska åka kortare sträckor.

Jag har inte mätt min hund än så jag vet inte hur stor bilen i så fall måste vara. Men hon har en rygglängd på 43 cm så jag antar att buren måste vara rätt så stor för att vara laglig. :/

oh-la
0

nej, det lär inte gå. våran Mim, som exempel, spänns fast med spännband i bagagen, och det kräver lastkrokar vilket inte finns i baksätet. den väger as också, och lär förstöra bilen bak. bältet är heller inte byggt att fungera riktigt som en stopp för en bur, och det blir inte stabilt eller säkert för vare sig dig eller hunden.

Hildgrim
1

Blir till att fortsätta att använda bilsele då. Jag tycker det är tråkigt att det finns så få säkra lösningar för transport av hund i bil.  T ex så undrar jag hur folk mer väldigt små hundar löser det om dom inte har en stor bil plats för bur?

Den selen jag har nu är den enda krocktestade selen som finns att köpa i Sverige. Jag har den minsta modellen och min hund väger 9 kg och den känns nästan lite för stor. Så små hundar kommer antagligen inte kunna använda sig av en säker sele.

oh-la
0

jag förstår ditt problem… min hund är för oproportionerlig för sele. hon är en staffe på 15 kg, alltså tung men liten. ett sele i storleken S går inte på henne, framför alt inte över huvudet. ett sele i medium är lite för stort, sitter bra runt bröstet, men är för långt. nu använder vi bara selet i nödfall i den bilen vi inte kan ha bur, alltså vår sedan och har buren i kombin som vi kör primärt.

[Torpedtass]
0

Det går om du fäster buren i bilens lastögglor som sitter bakom sätena men en bur blir till flera ton vid en krock så det finns alltid en risk med att ha de i baksätet om man krockar.

Sen finns det burar avsedda för baksätet men ingen aning om vilka märken det rör sig om.

thea_thea
1

#2 Känner igen mig. Min hund kan ta sig ur mims minsta sele, han väger ju bara 5 kg. Men mest är det för att han inte ska gå runt när vi åker husbil.

drika
0

Min har bilsele och de funkar bra:) Hon väger m3,5 kg:) SÅ bur behövs ju inte :)

Hälsningar

Fredrika

Hildgrim
0

#6 Är det verkligen Allsafe du har då? För som sagt min har minsta modellen och väger 9 kg. ;P