Sterilisera?
Jag har en längre tid funderat om jag skall sterilisera min Golden retriver hona eller inte. När jag köpte henne var jag helt säker på att jag ville sterilisera henne men nu vet jag inte längre om jag skall göra det eller ej. Orsakerna varför jag vill sterilisera henne är att hon inte skall avlas med och för att förebygga livmodercancer. Största orsaken varför jag blivit lite osäker på om jag skall göra det eller inte är komplikationerna som kan uppstå både under operation och efter (t.ex. Urinläckage). Hade ni steriliserat eller ej?
Kastrera henne, mycket bättre. Idag steriliserar man i princip inte alls vilket är bra.
Vid steriliering är livmodern kvar så tiken kan fortfarande få livmodercancer.
Jag funderade på att kastrera Roxy men kommer nog inte göra det pga biverkninarna jag läst som kan hända.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Livmodercancer är inte speciella vanligt hos hund. Livmoderinflammation däremot är vanligare, men jag skulle ändå aldrig kastrera en tik i förebyggande syfte för något man inte ens vet om den kommer att få. Det enda som skulle få mig att kastrera är mycket grava skendräktigheter, för kastrering är än då en bukoperation.
Var i stället uppmärksam på hur din tik mår, så du märker om hon någon gång blir sjuk och då kan söka vård 🙂
Hade inte kastrerat henne.
Jag ska kastrera min tik , min gamla fick livmoderinflammation:(
Hälsningar
Fredrika
Vi ska kastrera vår tik om en vecka då hennes skendräktigheter är rätt förfärliga och varar i månader. Så, nu hoppas jag verkligen att allt går bra och att Kalla slipper bli inkontinent. Man får väga fördelar mot nackdelar, det finns stora biverkningsrisker, det är en stor operation även om det är ett rutiningrepp. Fördelarna är ju ingen risk för livmoderinflammation ( som är en riktigt ruskig sjukdom tycker jag) plus att man slipper besvärliga löp och skendräktigheter.