Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2692 ggr
shelbyeleanore
0

Valp som "fejkkissar"?

Hej! Jag har en 10veckors valp hemma och detta med kisseriet går lite upp och ner. Sällan något händer på dagarna men på nätterna brukar det bli en och annan kisspöl. Detta beror självklart på att vi inte hinner ut tillräckligt ofta om natten. Men problemet är att på promenader, ofta sista kissrundan, så kan valpis sätta sig och "kissa" (har flera gånger sett att det inte kommit nåt kiss men ofta tänkt att det bara är jag som inte ser det då det är så mörkt),för att sedan 10 minuter senare upptäcka en pöl på golvet. Har ni vart med om detta? Jag behöver ju egentligen inga råd då vi får börja gå kissrunda tills jag ser att hon verkligen har kissat. Men jag vill bolla lite med er andra. Har era valpar gjort detta? Är det kanske pga kylan?

[Kaoskaos]
0

När min valp var 10 veckor kunde hon lätt kissa varje kvart :) men är det ofta att hon sätter sig och kissar utan att det kommer något skulle jag nog kolla upp uvi !

russin
3

Om en valp sätter sig ner och ser ut att kissa ett flertal gånger och inget kommer - alternativt det kommer en droppe, så misstänker jag genast urinvägsinfektion.

Annars så är den kanske på väg att kissa, men inte riktigt vågar - dofter från främmande hundar är skrämmande för en valp. En valp på 10 veckor kan aldrig "fejka" en sådan sak🙂

Det kan vara pga kylan, det kan vara pga andra dofter. Gå till samma plats varje gång och gärna en plats där inga andra hundar går hela tiden.

[babels]
0

Jag har en nio veckors valp som också gjorde samma sak. För mig såg det åtminstone ut som om han hukade sig för att kissa men ingenting hände. Jag tror att det hade att göra med att han var lite rädd och nervös och sen att det är kallt. Men efter några dagar så började han kissa utomhus. Så om din valp åtminstone kissar, inomhus eller utomhus, så tror jag inte att du behöver oroa dig, utan bara ha en massa tålamod.

Lycka till! (Från en nybliven valpägare till en annan)

shelbyeleanore
0

#3 Ja det kan ju vara så att hon blir lite rädd nu när det är så mörkt, eller kallt. Uvi tror jag inte då hon kissar stora fina pölar både inne och ute. Jag får helt enkelt avvakta och försöka övertyga mig om att hon faktiskt har kissat :) Tack för svaren!

ZoiaLabrador
2

Går du samma runda med den? Kan vara bättre att inte gå långt och till samma ställe om det skulle vara att den är rädd eller om den bara är osäker på nytt promenad område. Vargvalpar kissar precis utanför "boet" och förbjuds av "varg-mamman" att kissa omkring på längresträcka, (då faror kan känna lukt av valpar.) ..därför får de inte sprida sin doft där det inte är säkert. Dom vill oftast inte kissa precis där de sover, men inte heller för långt borta där det är otryckt. du skulle ju kunna lägga ut tidningspapper så du ser om det blivit blött på det innan du går in. Då den antagligen fått kissa på det hos uppfödaren.

Det kan vara så att valpen behöver få kissa flera gånger innan ni går in,  minst sagt om den ätit snö som min valp-flicka gör.. skutta omkring och äta snö är något hon inte kan låta bli, ännu. Vet dock inte om ni har snö hos er, men hos mig för det massor. Min flicka kan kissa 3 gånger ibland på bara några minuter, men dock är hon några månader äldre.. Men best du kollar så den inte är sjuk som tidigare inlägg skrev. Har hört att tikar lättare får det, så ge c-vitamin i förebyggande syfte om du vill, då det inte alltid finns tillräckligt i maten.

Hon är ju bara 10 veckor så kommer ta flera veckor innan hon kan fysiskt hålla igen så länge som en natt. Vet inte om något av detta hjälper, men en tanke bara.

[Forest]
0

Uvi kan det vara när våran hund var valp råka hon ut för det men kunde kissa pölar flera gånger per dag men sen var det som du beskriver att hon satte sig utan att det syntes något kiss.