Inport av hundar
Är det någon här som vet vilka lagar, regler som gäller vid inport av gatuhundar från andra länder? Vilka kostnaderna är? Har inga planer på detta själv men vet en som sysslar med detta och vill ha lite mer kött på benen innan jag aggerar.
Om ni adopterar via ett shelter eller liknande som ex hundarutanhem.se så kan ni läsa om hur det går till från start till slut =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Är inte jag som skall adoptera. Vet en tjej som sysslar med detta men för mycket frågetecken som verkar skumma. Därutav min fråga.
Ok, men om din kompis kollar på lite olika sådana sidor som ex hundarutanhem.se så kan man oftast hitta en beskrivning om hur det hela går till och vad det kostar =)
Annars finns det säkert någon som gjort detta som kan svara i denna tråden ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Skall ge lite mer förklaring. Vet en tjej som har hämtat hem hundar från Rumänien. Några till sig själv och några som skall omplaceras i Svergie. Så det är ganska många hundar hemma hos henne. Har förstått att det är ganska stora kostnader i samband med sådant här. Folk runt omkring har börjat ifrågasätta om dessa hundar överhuvudtaget har kommit till landet lagligt, för några summor att betala med har inte denna person. Har även hört ( kan inte bekräfta då jag själv inte hört det från henne) att hon skall ha frågat runt efter hundburar. Finns ingen chans att personen har råd att bekosta resor till rumänien, betala för dessa hundar, varken för adoptioner, vacinationer, eventuella hundpass jag hört talas om man måste ha. Många är oroliga för att det är en icke laglig aktivitet och är oroliga för hundarna.
#4 Om du misstänker detta tycker jag att du ska vända dig till polisen med det du skrivit här. Om det förgår olagliga importer behöver det stoppas snarast!
Jag blir smått galen när jag hör sådana här saker - än mer efter vad min hund råkade ut för i smittväg.
Anmäl till Länsstyrelsen, som då gör hembesök dit och kollar om allting verkligen står rätt till. Dels hundhållningen och dels om hur lagligt det egentligen är. För att ta hem hundar på det sättet du beskriver, så behövs tillstånd.