Byta foder ?
Hej!
Min valp äter idag Robur (vet inte om det är olika, men det är en orange säck!), han är fyra månader + 1 vecka nu, en collie hanne och väger ungefär 15 kg, har nästintill inget matintresse, inte för sin egen mat i alla fall. Han äter, efter ett tag, och somliga dagar är det nästan så att jag får tvinga i honom maten. Han dricker som han ska, utför sina behov som han ska, om än något lös i magen då och då, och ganska mycket (kan det vara fodret?).
Han åt Robur hos uppfödaren också, och på uppfödarens rekommendationer gick jag över på vuxenfoder när maten som blivit medskickad tog slut.
Tänkte nu fråga efter tips om bra foder, (som är gott🙂), alla tips mottages, men helst ett torrfoder då jag inte har tillgång till frys för tillfället!
Acana!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Orijen.. t.om. jag tycker att det luktar fruktansvärt gott :$ Samma tillverkare som Acana.. fast något lyxigare (och priset därefter)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag har provat säkert 7-8 olika foder till min kräsna papillon. När han sen hade lite magproblem fick jag rådet av veterinären att prova Royal Canin Gastro Intestinal (som också luktar väldigt gott) och det dög. Han blev bra i magen och vill inte ha något annat. Det kostar en hel del, men Goliat väger 3,5 kg så dagsransonen blir ju inte så stor och därför blir matkostnaden inte så hög. Jag har provat att blanda ut med annat foder men då plockar han ut Royal Canin och lämnar resten. Så han vet verkligen vilket han vill ha. Sen är det ju bra för känsliga magar också.
Hoppas du hittar ett bra foder till din hund.
Acana eller Orijen! 🙂
Orijen är inte värt, det är massa färskt kött, vilket betyder 80% vatten. Inte värt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Du vet att Orijen och Acana är från precis samma tillverkare va… fast Acana stoppar i något annat än kött som utfylldnad?(Eftersom Orijen inehåller mer kött än Acana) Det är därför det är billigare :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#3 Men är det verkligen bra att ge en hund veterinärfoder hela tiden? Min hund har fått RC gastro intestinal som skonkost i perioder när hon tidigare var dålig i magen (akut diarré), men vi har alltid senare gått över till "vanligt" foder. Frågar inte för att kritisera dig utan jag bara undrar! Har fått höra att det inte är bra att ge veterinärfoder alltid till en hund som är frisk. Vissa hundar kräver ju veterinärfoder på grund av olika sjukdomstillstånd…
Jag gillar Standardt som torrfoder, men behöver man ett mycket smakligt foder så står Four Friends Sensi High högt på listan här. Anka som animalisk produkt och väldigt populär som belöningsgodis här. Har vänner som är supernöjda med fodret (själv ger jag färsk mat)
Har fått en hel del bra tips här nu och det ska kollas upp! Tack :) vissa foder finns inte i någon djuraffär vi har här då antar att man får beställa? Hittade föresten ett foder som heter Canagaan(?) hur står det till med det fodret? Bra/dåligt?
#6 klart jag vet, spelar dock ingen roll i frågan. De är två olika foder, med liknande innehåll. Acana har dock mer torkat kött vilket ger högre kötthalt, då färskt kött är 80% vatten och resten kött. Att de har samma tillverkare spelar ingen roll.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Orijen är köttrikare och därför dyrare. Orijen har 16-17 kött/fisk/ägg-ingredienser överst på listan, varav några är torkade och några färska. Det finns inget torrfoder, vad jag vet, som säljs i Sverige och som är köttrikare. Vill man ha det så finns frystorkat och lufttorkat foder. Orijen och Zivi Peak har sådana.
#11 jag räknade ut det någon dag för inte så länge sedan, alltså alla ingredienser där det stod att det var färskt. Och det var knappt något kött alls procentuellt utan det mesta bestod alltså av vatten, då man väger köttet innan det torkats när det står färsk kött.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Orijen är köttrikare än Acana därav priset. Räknar man bort bort vattnet från det färska köttet så innehåller Orijen 45% kött vilket är att betrakta som högt för vanligt torrfoder. Dessa siffror har jag fått från företaget och lär stämma.
Orijen har även, som Lizton redan nämnt, också ett frystorkat foder. Detta innehåller 90% kött.