Skvätt problem
Hanhund och unghund i all ära, men man ska även med hanhundar kunna gå en promenad utan att behöva stanna var 10e meter för att hunden ska skvätta.
Därav läste vi på en del innan för att kunna minska skvättandet om han utvecklar sådant beteende, alla gör ju inte det - vår förra gjorde det inte, detta är vår 2a hane så vi är inte så jätte insatta i hanhund då vi bara haft tikar innan.
Och visst har han börjat skvätta, det har börjat gå åt rätt håll och han försöker mindre och mindre så där är det inga problem MEN det har hänt två gånger att han försökt skvätta inomhus där vi har kurs och sedan kan han stanna mitt i vägen och skvätta. Nu på promenaden så gick vi i en brant stentrappa då det var as hal is på de andra vägarna, han luktade ingenting utan gick på som vanligt för att sedan tvärstanna mitt i och ska skvätta mitt i trappan.
Han behöver alltså inte ha något att skvätta på så att han lyfter benet utan han kan stanna mitt i steget och sätta sig lite tik aktigt för att skvätta.
På kursen är det på samma ställe som han skvätter, det är när den släta matten går över till "ruggig" matta. Vi håller numer väldigt kort koppel på honom där inne, visst är det mycket som spökar nu och det är många andra lukter där inne av andra hundar m.m. men det är inte mindre frustrerande för det.
På promenad spelar det ingen roll om han går i kanterna eller mitt på gångvägen, rätt som det är så tvärnitar han och skvätter. Han luktar 50% av gångerna så det går heller inte att använda nosandet som tecken på att han ska skvätta.
Det är speciellt en bro här (totalt 3st broar) som vi inte kan gå över utan att han ska skvätta, ena änden av bron går jättebra men den andra fungerar inte. Det är heller inte räckena han ska skvätta på utan han stannar mitt på "övergången" bro/väg.
Det som hände i trappan var absolut droppen, vi känner oss inte lugn någonstans med honom. Spelar ingen roll hur fokuserad man håller honom så tvärnitar han oavsett vad man gör eller var man är. Känner oss inte avslappad att ha honom utan uppsikt inomhus eller något, går vi inne i kurslokalen eller på djuraffär så håller vi honom mer eller mindre direkt i halsbandet för att hela tiden ha honom under gång så han inte kan stanna av egen vilja. Nu tar vi inte ens in honom i djuraffärer, risken känns för stor och vi har inte råd att betala flera hundra för att han har skvätt på utrustning i affären - i värsta fall handlar det om flera tusen!
Det har också hänt två gånger att han skvätt inomhus hemma och då rakt på golvet, alltså inte på möbler eller mattor. Han har verkat väldigt överraskad själv så vi vet inte riktigt hur vi ska tolka det, ena gången är han ursäktad då han visade sig vara fruktansvärt nödig. Vattnet han druckit hade runnit rakt igenom honom, han hade varit ut bara 2 timmar innan. Vi hade besök då så han hade tankarna på helt annat håll än att känna efter hur blåsan var, normalt tar vi ut honom senast var 4e timme även om han inte sagt till. Vilket han gör annars om han blir nödig tidigare. Den andra gången var mitt under ett träningspass, han ska göra en höger sväng framför mig och så hör man plötsligt att det skvätter på golvet. Även här verkar han överraskad och det syntes absolut ingenting, det bara kom.
Tog ut honom direkt och han pinkade knappt, så kan inte säga att han var nödig.
Är det någon som har något bra tips att komma med? Är det normalt att en hanhund sätter sig mitt i och från ingenstans på det viset han gör? Aldrig hört om det!
Det vi gör när han skvätter är att säga ifrån och fortsätta gå, detta efter tips och råd vi läst på andra ställen och fått från andra personer.
Det låter lite som om hunden kan ha urinvägsinfektion med tanke på pölen inomhus.. Kanske värt att kolla upp om det händer fler gånger. Min ena hanhund hade samma beteende för sig (ute dock) ett tag. Jag drog med honom och fyade, en stund efter fick han kissa på ett träd jag valt ut. Mina får inte kissa var de vill utan jag väljer ut mina ställen under promenaden just för att jag hatar skvättandet, de "kissar ut" otroligt mycket bättre och är betydligt mycket lugnare på promenaderna.
Jag tycker med att det kan låta som uvi. Annars har jag gjort så med hanhundar att de får kissa när jag säger till… ibland innebär det att jag låter dem göra en snabbis för att markera träd var 10onde meter… andra gånger så får de hålla sig under promenaden. Om de t.ex. drar för att kissa på ett träd så kan jag säga "ahah!" Och sedan låta dem ta trädet som är några meter längre fram i utbyte mot lite kontakt. Fråga först så får du kissa. Det är ju ett väldigt naturligt beteende som man kanske inte ska stänga ute helt, men självklart ska hunden inte få lov att pissa på varenda lyktstolpe… parkbänk… papperskorg.. vägg. Eller andra äckliga platser. De hanar jag har känt har alltid visat väldigt tydligt när de vill pissa eller markera. Aldrig att de bara har satt sig rätt upp och ned förutom någon enstaka gång då de har varit väldigt nödiga på väg hem. Är hunden lite smart och klyftig så är det väl iofs inte så omöjligt att den lär sig att kissa utan förvarning om den blir fyad varje gång den försöker… kanske har ni så otur att det kan vara så?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Att en hanhund vill markera efter könsmognaden är inte så konstigt. Men att bara stanna på promenaden och lukta och skvätta, då kan ju promenaden ta hur många timmar som helst. Min hund har lärt sig att när vi är på promenaden så är det gå som gäller och han har bara mina utvalda platser där vi stannar och han får nosa och kissa. Däremot skvätter han lite inomhus när vi är borta och där det finns eller luktar annnan hund, men det är ju en markeringsgrej, vilket i och för sig inte gör det roligare för min del. Det har jag vissa problem att få bort. Men jag tror på att inte låta honom stanna när han själv vill på promenaden utan att du väljer ut platser där det är tillåtet att skvätta. Är det en stor hund kan det ju vara svårt att dra med honom om han vägrar följa med, men ibland kan ett ryck i kopplet och ett "Nej" få honom att liksom komma av sig och fortsätta gå istället. Hoppas du hittar en lösning på problemet för en skvättande hund är ganska pinsam för ägaren.
#1 Har funderat på det jag med, dock är det bara två gånger det hänt och det är med flera dagars mellanrum. Tror det var 1½ vecka till och med, om inte två. Och den första gången, som sagt, så var orsaken ganska rimlig då han har väldigt svårt att varva ner när vi har besök och glömmer gärna bort sig lätt. Denna gång hade han druckit en del också efter att jag avrit ut med honom och givet hur urinen såg ut och den mängd han pinka efteråt så rann det bara igenom honom.
Bör inte UVI yttra sig på fler sätt? Han ser inte ut att ha svårigheter med kissandet då han utan problem kan stå och kissa ur sig rejält.
#2 Vet vi med oss att han druckit en hel del så gör vi så som du skrev i en mening, man ger helt enkelt tillåtelse för en extra pinkning men det beror också på promenadens längd - annars går vi hellre ut en sväng extra istället för att tillåta att han plötsligt får stanna. Men annars så är det rakt fram som gäller,
Jag tror inte riktigt att han förstått att det är skvättandet vi fyar på, för efter man fyat så är han ytterst noga med att inte gå så att det på något vis tar emot i kopplet. Tilläggas bör är att vår procedur när han lägger sig i kopplet/drar är INTE att fya, vi stannar och säger åt honom att backa tills han är bredvid oss igen. Så jag förstår inte riktigt varför han ska ta det så heller… Han är otroligt korkad samtidigt som han är riktigt smart, så visst kan det vara så som du säger att han lärt sig göra det utan förvarning. Men saken är att han aldrig varnat, inte ens i början utan han har tvär skvuttit hela tiden. Därför vet jag inte riktigt hur jag ska ta det 🤔
#3 Precis, man kan ju itne stanna var och varannan meter för att de ska skvätta lite. Det är ju inte riktigt hållbart…
Han är en än så länge 40kg tung rottis så det är lite vikt att släpa med sig, han väger nästan lika mycket som jag själv gör. Att bara säga nej fungerar inte, vi drar med oss honom vare sig han vill eller inte. Han kommer inte av sig och stannar upp heller bara för att vi säger ifrån, har till och med testat att riktigt ryta till men han slår dövörat till då. Ett ryck i kopplet gör varken till eller från, man får ta och och stampa iväg i sådana fall. Jobbigt nog, ser ju jätte trevligt ut och man känner ju sig så trevlig…
Idag höll jag på att få spunk på honom, vi var in till stan och det gick knappt att gå en meter. Sluta med att vi kort och gott tog han i halsbandet, vände och gick tillbaka till bilen i rask takt. Spelar ingen roll vad vi gör känns det som…
Gällande UVI så har mina tankar gått åt det hållet av den anledning att han sätter sig exakt överallt, har aldrig hört om en hanhund som sätter sig så som han gör. De allra flesta vill ju skvätta mot något men han kan sätta sig mitt i vägen, han nosar heller ingenting innan utan han bara sätter sig. Ska prata med pojkvännen då det i grunden är hans hund och troligtvis blir det att boka in ett vet.besök för att vara på den säkra sidan! Hellre ett besök för mycket än för lite.
Ringde vet. idag och enligt de så är det mest troligen hormonerna som gör detta beteende. De kommer att gå över med tiden och om inte annat så rekommenderade de hormonchip (kemisk kastrering) vilket vi är emot då vi inte vill kastrera vår hund vare sig kemisk eller kirurgiskt. Det är i absoluta extrema nöd i sådana fall, absolut sista utvägen!
Det är bara att trilskas på och hålla ut, vara strikt med "Nej" och att dra med sig honom när det händer. Hålla uppsikt och försöka hitta små, små signaler på att han kommer skvätta. Han ger ju inga signaler alls vad vi sett hittills så det är verkligen till att vara hököga på honom, gå i raskare takt så han förhoppningsvis får annat att tänka på. I varje fall så kan han inte tvärnita på samma vis om man går fortare med honom, han måste ju sakta ner lite först så som dessa vägar är is täckta.
Frågan är bara hur fort vi kan gå utan att vare sig hund eller människa drattar på ändan, haha!