Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4385 ggr
Whippetgerbilen
0

Problem och trubbel.

Hej! Jo det är så att våran hund som vi har nu är rädd för andra hundar, han har alltid varit det (har skrivit om det här några gånger nu men de tips som jag fått har inte funkat) och det är ett stort problem för mig! Han gör utfall, skäller och morrar när vi möter andra hundar. Ingenting kan fånga hans uppmärksamhet känns det som… Det här känns verkligen jobbigt eftersom att jag har honom ute mycket minst 50-60 min, ibland 2 timmar, och han beter sig ändå på samma sätt. Även provat skvallerträning under en lång tid, utan att det funkar… Försöker vara lugn vid hundmöte, men det är ganska svårt. Vad ska vi göra?

Dogs is my world ♥

redstaryena
0

Var bor du?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Whippetgerbilen
0

I Stockholm #1

Dogs is my world ♥

Em_
0

Har du testat att gå en kurs? Det finns kurser där man bara tränar hundmöten. Jag tog ett par privatlektioner när jag körde fast, det var väl investerade pengar. Finns det någon vuxen som är engagerad i hunden? De låter som att du har gjort allt du kan och då ska du inte behöva lösa situationen helt själv :)

Whippetgerbilen
0

Nej det har jag inte gjort, eftersom att det typ alltid är fullt :/ men det kunde ju vara en idé! :) ja, min mamma är också engagerad i hunden! Men vi båda har kört fast! Men ska kolla upp om det finns några kurser! :) #3

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
0

Vet någon vad jag kan göra nu, eftersom att kurser är så dyra? Håller på att bli galen på Malte, han beter sig som värsta monstret, behöver verkligen hjälp 😕😕

Dogs is my world ♥

hund_katt
0

Jag skulle nog testa att bara gå förbi utan att bry dig, slappna av, och bara gå som om hunden inte finns. Mobilen till exempel skulle kunna hjälpa så kanske du inte tänker lika mycket på den andra hunden, utan är mer fokuserad på mobilen. Träffa andra hundar, gå promenader med olika hundar, visa att dom inte är farliga. Och tänk inte på hundarna när ni går. Detta funkar för mig, dock är det inte rädsla min hund hade, utan ville fram och hälsa. Nu bryr han sig inte så mycket om andra hundar. Han står och kollar, och hoppas att den andra hunden vill stanna och leka lite. Men han drar inte och bryr sig knappt om jag skulle ignorera den mötande hunden. Någon gång har jag inte sätt T.ex. Om det kommer en hund bakifrån, och eftersom jag inte märkt det så har jag inte tänkt på hunden, och min hund brydde sig nästan inte alls. Och en gång var det en vän till min hund, som också löpte den gången, och min hund kollade knappt. Nu vet jag inte om det funkar på en rädd hund, men om du inte redan testat så kan du testa det.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Forest]
0

Det låter som en mycket osäker hund. 

Har du tränat skvallerträning på annat än hundar? Hur långt i från den mötande hunden är du när ni tränat skvallerträning? Jag skulle börja med träna utan störning i ditt fall utan se någon annan hund med kontakt, när han kan det så börja med kontakt med störningen mycket långt i från belöna väl. Jag skulle även tipsa er om att göra saker som stärker hunden så som spårning och balansövningar.  

Vad är det för ras och hur aktiveras han om dagarna? Hur gammal är han, har ni haft honom sen han var valp? Har ni halsband eller sele? Har ni testat sele eller halsband? Vissa hundar är mycket bättre med sele än i halsband (och kanske tvärtom?).  Om ni är i annan stad beter sig han lika dant eller bättre/sämre?  Ställer dessa frågor för att de kan ge ytligare svar osv :)

[Forest]
2

Sen anser jag att kurser ja dom är dyra men ofta får man så mycket ut av dom och i erat fall kanske det skulle göra susen, så ställer er i kö för passande kurs lycka till :)

Wenniz
0

Tipsar om Hundens Hus i Årsta om du är ute efter kurser som kan hjälpa med detta. :)

Synd att jag bor lite långt bort, för då hade jag kunnat hjälpa, har själv haft mycket problem med min Whippis när den gäller bl.a. hundmöten.

• Nederlandse Kooikerhondje -
Whippetgerbilen
0

#7 Vi brukar träna skvallerträning utan störning också väldigt mycket (och länge). Balansövningar låter bra, det gör vi ibland, samt spårning. Han är en 7 årig Whippet och vi fick honom när han var nästan 1 år. Vi har halsband eftersom att han bet mig när han hade selen, så vi har halsband. Han beter sig nästan värre i en annan stad! Och han går 4 promenader varav en av dom är en långpromenad som är minst en timme långa, ibland 2. Och då tränar vi spårning, balansövningar och skvallerträning. Vi tränar mycket tricks inomhus också när han orkar. Ska kolla kurser! :)

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
0

#9 Tack så mycket!

Dogs is my world ♥

Lavine
0

Tolkar jag dig fel, eller har det blivit värre på sistone? Jag tänker att han bör kollas hos veterinär för att veta om problemen beror på att han har ont någonstans. Tillägg: det kan ju behövas även om problemen funnits länge (utgår från min egen hund som nog haft artrossmärtor mycket längre än jag fattat).

Lavine
0

Vad använder du för belöning vid skvaller? Är han matglad? *spånar'

Whippetgerbilen
0

#12 egentligen så har problemet alltid funnits där, men jag har börjat märka av det mer nu, så det har nog blivit värre! Malte ska snart till veterinären, så då kan vi ju kolla om han har något fel i sig. Han är väldigt kräsen, men jag använder kattmat som han gillar!

Dogs is my world ♥

Rafflan
0

Gillar hunden godis eller mat väldigt mycket?
När du ser en annan hund säger du åt din hund att sitta, antingen så den andra hunden passerar en bra bit bakom eller passerar vid sidan av er, säg sedan stanna, ge hunden en godis, fortsätt ha hunden sittande säg stanna igen och låt andra hunden passera och ge sen din hund godis. Provat det?

Whippetgerbilen
0

#15 det har vi också provat, det slutar ofta med att mina armar blir 2 meter långa…

Dogs is my world ♥

Rafflan
0

#16 för att hunden drar i kopplet? är hunden ung? kanske behöver med lydnads träning i allmänhet?

Whippetgerbilen
0

Ja, han försöker komma åt de andra hundarna, och när man försöker sätta honom ner så vägrar han. Han är 7 år gammal. #17

Dogs is my world ♥

Minmilou
0

Haft liknade problem med min hund. Och inget har funkat..men jag fick ett tips av en hundtränare. Precis innan hunden ser den andra hunden lägger "din" hund öronen bakåt och just i de ögonblicket är hunden kontaktbar. Så de gäller att kolla på hunden precis när man ska få möte. Det funkar för mig rätt bra! Inte vid varje möte men vid de flesta! :)

Whippetgerbilen
0

#19 Ska prova det! Tack :)

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
0

Just nu hände något jättemärkligt! Jag lät min pappa hålla Malte för att jag skulle se hur han reagerade, det var en hund där och pappa och Malte gick nära hunden, och Malte sa inte ett ljud!!? Men när jag håller så skäller han och gör utfall?! Vad beror det på??

Dogs is my world ♥

[Forest]
0

21 Daghunden var lika dan med sin matte med mig sa han inte ett ljud och skötte sig fint. Jag tror det kan vara så antingen så vaktar han dig eller så letar du efter hundar och känner dig stressad/spänd och detta förs över till honom. Det är vad jag tror.

Whippetgerbilen
0

En sak som jag har funderat på är att Malte har bara växt upp med whippets, och har inte betett sig agressivt när han har sett whippets. Bara skällt och viftat på svansen. Tror ni att han kan vara lite "rasist" mot andra hundar som inte är whippets?

Dogs is my world ♥

Wenniz
0

Whippets kan vara små rasister ja, min hund kan gapa åt andra hundar men sedan när en vinthund kommer så blir hon tyst och blir jätteglad. Whippeten är ju kända att vara små minirasister som föredrar sina egna. _)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Forest]
0

23 lika barn leka bäst har med hundar som anser sin ras är den bästa-