Tips för klövjeväska
Jag har funderingar på att lära min schäfer att bära klövjeväska. Tänker mig att jag börjar med tom väska och sedan när han vant sig vid den successivt öka vikten.
Men jag undrar, hur tungt kan han bära, och hur snabbt kan man öka vikten när han väl vant sig vid väskorna? Han är ganska precis ett år gammal.
Det beror på vilken klövj du använder, hur gammal din hund är och hur vältränad den är. Friska leder och liknande spelar självklart också roll. Här är ett uttdrag från Laikas hemsida om deras klövj, vilket är en väldigt bra klövj: En hund oppnår full størrelse og vekt etter cirka 1 1/2 år. Den oppnår imidlertid ikke fysisk og psykisk full styrke før etter 3-4 år. Derfor må man være forsiktig med å belaste hunden de første årene den anvender kløv. En bør ikke overstige 1/3 av hundens normale vekt i last før hunden er blitt 2 år. En bør ikke overstige 1/2-parten av hundens vekt som maksimum lastevekt. Lasten bør økes gradvis fra hunden er 2 å. RuffWears väska har t.ex. bara en rekommendation på 1/4 av hundens vikt. Han kan säkert bära väskan(vilken du än skaffar) tom redan nu, men var försiktig med att lägga på någon ordentlig vikt i några månader till.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Oj, då kan de bära bra mycket mer än vad jag hade tänkt. Min hund väger 36kg, så han kan ju komma upp i ganska mycket vikt att bära. Jag tänkte bara nån vattenflaska vid utflykter och sånt. =)
Jag är ingen expert… har själv precis börjat sätta mig in i klövjning senaste veckorna.. läst på massor och även fått otrolig hjälp av mer kunniga människor. Men ska du ha tunga grejer… 1/4.. 1/3.. 1/2 av hundens vikt på vandringsturer så krävs en ordentlig klövj… ska man bara ha någon liter saft och ett paket bullar på en liten timmes promenad så kan man köpa billigare grejer. Så bara till så att väskan lastas jämnt med lika mycket på varje sida och att vikten kommer över frambenen.. inte bak på ryggen :) Du kan som sagt säkert vänja den vid att bära tom väska redan nu. Men låt hunden växa några månader till innan du lägger på mer vikt än bara enstaka kilon :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Ja, mer än enstaka kilon hade jag inte planerat att det skulle bli =) Bara kanske fika vid utflykter, som du sa.