Varför är det så jäkla svårt??
Måste bara få skriva av mig lite grann.
Jag har, som många vet, funderat på vilken min nästa hundras ska bli vääääldigt länge, men jag lyckas aldrig bestämma mig. När jag väl börjat tänka att "Nej, det blir nog den här! Då är det bestämt, vad bra!" så hittar jag antingen en annan ras, eller nåt fel med rasen jag bestämt mig för.
Nu har jag ett tag varit inne på en American Bully (svenskfödd från svenska uppfödare som hälsokontrollerar. Vill INTE ha en diskussion om huruvida denna ras är "bra" eller inte). Men sen så blir jag ändå fundersam på hälsostatusen inom den rasen eftersom det är väldigt begränsat och många uppfödare måste importera - detta betyder att HD-problem säkerligen är väldigt vanligt.
Så då börjar jag fundera på mina kära vinthundar igen, men där känns det inte lika "rätt" (som jag skrev är viktigt i min tråd om magkänslan) som hos bullyn. Hälsan är dock det absolut viktigaste när jag ska välja hundras.
En vinthund är inte lika lämplig för WP/DW heller och jag vet inte om jag kommer ha säkra platser att garantera att den kan springa lös på :(
Varför ska det vara så svårt för😭😕
Jag har samma problem, jag kan bestämma mig för att en ras passar perfekt och det känns som om jag tänk igenom allt men sen hittar jag alltid fel på rasen eller en ny intressantare.. jag har hållit på såhär i snart ett år 😂
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag höll på så där i flera år. Men tillslut bestämde jag mig på något höger och vänster, och nu blir det en sheltie som nästa hund och så har det hållt sig i ett halvår nu. Så det kommer ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har du kollat något på urhundarna?
Vissa av dem har vinthundsdragen men Bully attityden och urhundarna är ju bland de friskaste raserna - det kanske går att hitta någon bra kombo? =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Det är så himla frustrerande! Jag var såhär innan jag ens köpte min nuvarande! Egentligen ville jag inte ens ha den ras jag har nu, så det är ingen jag vill fortsätta med tyvärr.
#2 Haha ja, det gör det nog, men det är så förbaskat jobbigt när man går och är helt inne på en ras och sen bara försvinner det helt på någon sekund! Jag kan leta uppfödare ena minuten och den andra tycker jag att den inte alls passar längre :P
#3 Menar du vinthund MED bully-attityden? Annars vet jag inte riktigt vad du menar :P
Vilka raser är det som kan passa där? Har kikat lite grann (förut var jag helt fast för Canaan Dog tex), men inte så mycket på sista tiden :)
Blir inte lättare när man ser massa valpannonser på valpar man vill ha men inte har råd eller tid med 😡
Vinthundar och Bullys är dessutom några av väldigt få hundar som tilltalar mig utseendemässigt haha så det blir ju inte lättare att ha fastnat för dem om jag ska kolla efter fler raser
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Så kan det vara, jag är likadan. Men att hålla på att vela kan också vara positivt.
Man lär sig otroligt mycket om olika raser och dess egenskaper.
Jag tycker du ska fortsätta nosa på lite olika raser och orka vänta, även om jag förstår din frustration.
Om du vill ha lite tips på raser får du gärna PM:a eller skriva önskvärda egenskaper här. Jag har erfarenhet av lite ovanligare speciella raser :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 Jaa en Thai Ridgeback kan nog definitivt passa! Faraohunden kräver för mycket arbete för min smak dock.
Thaien verkar dock vara lite svår att få tag på nästan.. Det finns väl typ bara 1 uppfödare i hela Sverige om jag inte minns fel :o
Både Faraohund och Podenco har jag varit inne på, men det kräver för mycket - det är/var därför jag började kika mer på vinthundarna
#8 Alltså när folk skriver det där med egenskaper blir jag typ helt ställd. Vet aldrig vad jag ska skriva 😂Men jag kan ju ge det ett försök, skriver ett PM :)
Haha nu börjar jag ju bli extrem! Växlar typ var femte minut nu 🤪
Man kan ju alltid komplettera lite senare med en hund till 😃
≧◔◡◔≦
Eller så skaffar man en av varje så man slipper välja 😃
Hahaha ja, det hade ju varit en simpel lösning, men jag vill helst bara ha en ras :P De leker bättre då + är mer lika i behov 😛
Basenji? Vinthundig men lite "doggig" ? Hitta en rescue som det klickar med?
Jag är likadan sen måååååånga år tillbaka. Och allt måste inte ske NU. Du kommer hinna ha många hundar genom åren. Om en dogg passar dig bäst nu - kör på det. Du kan skaffa vinthund när du har hus och gård och mark. :)
Jag väntade 10 år på att skaffa chinese crested. Jag drömmer om vinthundar jag med men lär aldrig riktigt passa om jag inte bygger typ kinesiska muren runt mina marker eftersom jag behöver kunna ha hundarna lösa på gården.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag är precis lika dan. Tror det är ett vanligt fenomen bland oss hundmänniskor faktiskt… ibland önskar man nästan att det inte fanns så många valmöjligheter ;)
Jag har kollat på andra raser i 4 år (ända sedan jag skaffade den jag har nu) och det har pendlat hit och dit och nu står det emmelan Nederlandse kooikerhondje och engelsk cocker spaniel, men det kommer nog bli en cocker… eller kooiker… eller, båda XD
Men Mexikansk naken hund då? Med päls (eller utan)? (dock är ju dom inte utställningsbar har jag för mig) :) tycker dom är sjukt härliga individer av dom jag träffat.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Basenjin är ju så liten! Och låter asmycket som jag förstått det :P
Men ja, jag köper ju gärna en gård där jag kan ha högt staket och då passar vinthundarna ändå :) Men storleken är inte allt ändå :P En liten basenji är lättare än en "stor" afghanhund att leka med.
Skönt att höra att andra har samma dilemma 😂 Det är så jäkla jobbigt, även fast man inte behöver bestämma NU NU NU! Fast det är väl det som gör det svårt, man hinner överväga valet så länge och man börjar tveka.
Mexikansk nakenhund har jag aldrig riktigt fastnat för av någon anledning, men en sån borde ju också kunna funka! Men då har jag hellre en naken än en pälsad :P
#17 *host*då ska du inte googla hairless scottish deerhound *host*
#18 Varför inte? Gillar nakenhundar ju :O En naken skotte var dock en..speciell syn xD
#19 Det jag menar. :P Om du gillar vinthundar och gillar nakenhundar och ser en naken vinthund så… får du ännu en sak att tänka på. xD
#9 Såg ditt PM, svarar imorgon :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#20 Jahaaa, du menade så :P Såg en bild på google där en såg ut som en grillad kalkon, då försvann spänningen med dem xD https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/59/2a/06/592a06d930a9f033e8ec26d89cc1f92f.jpg
Men är de vanliga? :o
Den där är blöt och ljuset och vinkeln är riktigt udda. Vet inte säkert på att det är en hjorthund heller, ser mer ut som möjligen en mexare..?
Nej dom är inte vanliga.
#9 Det finns bara en aktiv kennel av TRD i Sverige men en kennel är ju alltid en kennel och man slipper alltså importera. :) Jag såg att dom fick en kull så sent som för några månader sedan bara. Jag har sett/träffat två av deras hundar. Så GRYMT snygga.
#24 Thais 😍
Och eftersom både TRD, mexare och Canaan dog varit på tal så får jag väl lov att tipsa om våran rasklubb när jag ändå är igång. :P
#26 Är inne där och kikar ibland :) 👍
Haha men med en nakenhund, får man inte mycket kommentarer då? 😂Kom precis på en sak - jag verkar bara dras till "udda" raser som drar till sig uppmärksamhet 😐
Om man ska utgå ifrån denna tråden så verkar man få mer negativa kommentater med en vinthund än en nakenhund. Gissar tyvärr att bullhundar är något folk kan reagera negativt på också. http://hundar.ifokus.se/discussions/54ca61008e0e747911000c53-hundar-som-provocerar?discussions-2
Sen har du ju Peruanska nakenhundar också. Dom är ännu mer vinthundslika än mexarna. XD
Då kanske jag ska kika kika på peruanerna lite också! Haha nu förlängdes min lista igen 😂
Att folk skulle reagera på en bully kan jag tänka mig :P Speciellt en stor bred jäkel, men då kan man ju bara "bevisa" att man har en go å gla' hund. Sen har jag aldrig direkt tagit på mig offerkoftan så fort någon sagt något, eller bytt sida av vägen när jag går med min Grand Danois. Jag förstår att det kan vara läskigt att gå förbi och blir inte illa berörd av det.
Är man intresserad av flera olika raser och inte vet vilken som passar en bäst, så är det enklaste att kontakta några uppfödare och åka dit och hälsa på. Prata, fråga, umgås med hundarna osv - och säg till uppfödaren redan i telefonen varför du vill träffa dom.
Bättre att vara helt säker, än att stå där sen med en hund som inte alls passar en själv.
#31 Precis! Det är just det som är problemet/anledningen till att jag inte "vågar" bestämma mig - vill inte hamna med en ras som visar sig vara fel för mig. Det blir ju inte kul för någon, speciellt hunden.
Men jag skriver upp min konstiga kriterie-lista här också antar jag:
- Hyfsat reserverade (De ska inte älska varje människa de ser)
- Klarar lugna perioder (och ja, det ska väl alla raser, men vissa klarar mer än andra)
- Kräver inte massor med mentalt arbete - lite lätt inomhus ska räcka
- Inte en dvärghund eller för liten :P
- Lugn/stabil till sättet - speciellt inomhus
- Den får gärna ha "lite lagom" vakt - helst inte larm dock.
Mer än så kommer jag inte på heller, så det är väldigt ospecifika krav/önskemål jag har..
Låter ju helt klart som du kan fördjupa dig lite på urhundsraserna då. :) Kanske med undantag för det där med larm, jag har svårt att tro att det kan komma hem totalt okända människor till någon med xolo/PSPP/TRD/canaan utan att dom verbalt säger att det kommer någon. Men dom har inte lätt till skall och larmar inte för minsta lilla ljud, bara nya grejer.
Jag tycker kanske inte man måste bestämma sig för en specifik ras heller. Jag tycker man kan hålla det öppet mellan dom raserna man är intresserad av, besöka kennlar när dom har valpar och helt enkelt bara vänta tills rätt individ dyker upp oavsett ras. :)
Att de skäller har jag inget problem med, bara de inte gör det så fort det hör någon röra sig i trappuppgången eller nåt sånt litet ljud x) Vinthundarna är ju väldigt tysta raser tex, och det passar mig bra :P
Ja, jag behöver ju inte bestämma mig till 100%, men det hade ändå känts lättare om jag hade typ 2-3 raser att välja mellan. Inte 15 x)
Kan du inte lista ALLA raser du funderar över? :) Vore kul att veta.
Jorå! Här kommer de (Och skriver de ni tagit upp också, för de är också intressanta):
American Bully
Bergamasco
Sloughi
Saluki
Galgo Espanol
Canaan Dog
Thai Ridgeback dock
Perro sin Pelo del Perú Grande
Mexikansk nakenhund Standard
Afghanhund
Borzoi
Magyar Agar
Det är typ de jag kommer på nu iallafall :P
Kom på en till grej; Hunden kommer följa med mig till framtida butik där andra hundar kommer kunna komma in, alltså ska den inte heller hysa agg till andra hundar (iallafall tolerera att de finns utan att bli sur)
Är whippet för liten för din bekvämstorlek?
Har du kollat alla rasbundna sjukdomar? Kanske det finns nån utav de raserna du vill ha som faller bort pga det? Hur den allmänna mentaliteten ligger ungefär i raserna, kanske finns något oönskvärt i en ras och då faller den bort. Tänker bara om du vill korta ned listan lite :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#40 Ja, det är just det som får mig att tveka på bullyn. Där har de problem med hud av olika slag, höfter och armbågar.. Men det är ändå dem jag tilltalas mest av, MEN jag vill inte ha en sjuk ras där det är stor chans att jag får en sjuk hund. Skulle jag stryka den så har jag ändå dessa raser kvar:
Bergamasco
Sloughi
Saluki
Galgo Espanol
Canaan Dog
Thai Ridgeback dock
Perro sin Pelo del Perú Grande
Mexikansk nakenhund Standard
Afghanhund
Borzoi
Magyar Agar
Och där är ju typ alla raserna väldigt friska, så då blir det svårt ändå.. En vinthund lutar jag också väldigt mycket åt, och jag velar fram och tillbaka på Greyhound också
Nåt jag observerat hos chinese cresteds så har jag sett OFTARE hos blå allergier än andra färger. Och jag verkar ha observerat det i pitbulls med sen jag kom hit. Har hört (hörsägen) att det gäller blue merle med. Lättare för foderallergi m.m.
Det finns ingen scientific fakta bakom det, men det är nåt att ha i bakhuvudet.
Jo, Blå hundar har större tendens att ha hudproblem, precis som att vita hundar har större problem med blindhet och dövhet. Så det är sant :)
Har du någon källa på det? För jag har bara hört hörsägen.
Den här verkar vara bättre
Tackar. :)
Nu börjar jag tänka att bullyn har för mycket oansvariga uppfödare över hela världen och även i Sverige… Så nu blev det svårt igen.
Det är den rasen som tilltalar mig mest estetiskt, hur den är i psyket, aktiveringsmässigt och typ hela paketet…