Prova på att ha hund
Jag har haft hund tidigare i livet och alltid haft hundar runt omkring mig, samt varit hundvakt till 2 whippets som fått mig att total älska den rasen. Det är så att min hundlängtan börjat krya fram inom mig igen och har då funderat på att skaffa en.
Men det är så att jag inte vet om en hund passar till min vardag, visst jag bor hemma med mina två föräldrar och har nästan alltid ledig, men tänk om det vore så att man helt plötsligt inser att man inte har tid för en hund, vilket jag är väldigt rädd för. Om jag skulle köpa en valp skulle jag vilja att den skulle slippa få flytta runt till flera hem om det inte skulle passa.
Så jag hade tänkt mig att prova på att låna eller ha en hund på foder någon/några månader för att se hur det går, låter det som en bra plan tycker ni?
Tycker det låter som en bra plan :) Vissa uppfödare går med på att låna ut en hund ibland så att hunden får mer kvalitetstid eftersom tiden kanske inte räcker till alla gånger när man har kennel. Är du bara ärlig och berättar precis det du skrivit här så borde det inte vara några problem :)
Du skriver att du inte vill att valpen ska behöva komma till olika hem, ifall du skulle ändra dig, och bara det säger mig att det inte rätt tid i ditt liv att skaffa hund. Däremot att ha en hund på foder, är väl en bra grej men inte alltid helt enkelt. Det är inte bara en gratis hund man får låna. Utan oftast står man för en del kostnader själv och det ställs höga krav på dig som fodervärd. Det finns undantag så klart men det brukar vara så. Sen vet jag inte om du är ute efter att ha en valp eller vuxen hund på foder, men det är väldigt stor skillnad som du säkert förstår. Hur vidare någon vill ha dig som fodervärd, utifrån den beskrivningen att du vill testa att ha en hund..hm..det vågar jag inte svara på. Men de flesta uppfödare vill nog se att du har ett genuint intresse för just deras ras och kanske gå på utställningar etc etc. Så det är inte säkert att det räcker.
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Jag tror inte att det är en sådan bra idé. Att prova på att ha hund är inte samma sak som att faktiskt ha en hund. Har du en hund på prov kan du alltid ge tillbaka hunden om du vill. Äger du en hund går det inte. Då tycker jag det är bättre att planera ordentligt och se till att ha pengar undansparade för hunddagis om det skulle behövas. Jag har nyligen skaffat hund och innan jag skaffade honom försäkrade vi oss om att det finns personer i vår familj- och bekantskapskrets som skulle kunna tänka sig att ta hand om hunden när vi åker på semester eller bara vara hundvakt någon kväll om vi vill gå ut. Nu bor vi ju förvisso i Stockholm med en massa hunddagis, så det beror väl också lite på var du bor. Vi valde också en ras som inte nödvändigtvis kräver mycket tid för stimulering och aktivering. Visst kan allt hända, men har man rätt inställning så tror jag att det går att lösa. Har man plötsligt inte tid för en hund, då kanske man kan få lämna tillbaka hunden till uppfödaren tillfälligt tills man har lyckats lösa situationen (eller till fodervärd eller hundpensionat). Får man t.ex. ändrade arbetsförhållanden kan man alltid försöka byta jobb. Jag förstår att det inte alltid är möjligt, men att redan från början ha inställningen att man kanske plötsligt inte längre har tid tycker jag bäddar för "misslyckande" (i brist på bättre ordval). Jag bestämde mig, innan vi skaffade hund, att tacka nej till jobb som inte passar livsstil med hund eller byta jobb om det skulle behövas, inte flytta utomlands om jag inte kan ta med hunden och betala för hunddagis eller dagmatte/daghusse om det skulle behövas. Min hund (och mina andra djur) är som mitt eget barn, och att inte ha tid för sitt eget barn finns inte i min värld. Jag vill inte låta hård, men jag tycker det är bättre att man planerar ordentligt för 10 år eller mer än att planera för en prövoperiod. Sen vet jag inte hur det är för andra, men jag tror inte att jag hade klarat av att ensam ta hand om en hund; jag och min sambo hjälps åt.
Går du inte emot dig själv när du vill ha en hund på prov? Du säger att du inte vill att en eventuell hund ska behöva flytta runt men har du bara en hund på prov med åtanke att lämna tillbaka den så är det väl precis det du gör?
Ha tid för hund kommer du garanterat ha om du prioriterar hundlivet. Många är helt ensamma med jobb och klarar ändå att av att ha hund. :) Man får se till att det fungerar helt enkelt.
Däremot så undrar jag hur du planerar inför framtiden? Du skriver att du bor hemma och är ledig mycket. Jag antar att du inte kommer bo hemma och bli försörjd av dina föräldrar dom kommande 15 åren? :P Hur ser jobb/plugg-planerna ut? Av egen erfarenhet så har man inte alltid tid med hund när man studerar. Om du vet av dig att du vill studera något tidskrävande så är det kanske bäst att avvakta med hunden tills du är klar.
Håller med ovanstående. Blir inte riktigt klok på ditt resonemang och alternativen går inte hand i hand direkt. Som sagt, en uppfödare lär nog inte "låna ut" en hund till dig , utan det ska mer till än så. Vad du däremot kunnat överväga , är att vara dag/ deltids matte. Det finns hundägare som söker just detta, pga ändrade jobbförhållande eller separation . Och då får du möjlighet att umgås med en hund., om du nu saknar det. Förresten , du har ju fungerat som en hundvakt förut. (Glömde) 😊 Och då vet du att även det inte kan jämföras med att äga en hund
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.