pomeranian?
Hej finns det någon här inne som har erfarenhet av pomeranian? är dom vaktiga?, de flesta har juh beteenden som jakt-vakt osv i sig , inget problem beteende för dom som har användning av egenskaperna men om man inte har det så kan det juh vara lite jobbigt. Har också hört att de kan vara envisa?, är det precis som en kleinspets eller mittelspets bara att storleken skiljer?
Nej, pomeranianen besitter varken jakt eller vakt naturligt.
Fast det beror ju också på vad man räknar som vakt.
Pommen är ju en larmhund helt klart dock. Skäller oftast mycket generellt och jag kan inte lova att det går att träna bort helt, men det går självklart att dämpa & kontrollera.
Tycker inte pommen är särskilt svårt eller envis av sig, de jag träffat har älskat att arbeta ihop med sin förare och varit riktigt samarbetsvilliga. Lite egna åsikter existerar dock
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har min pom Inez som är 2 år.
Dem har ju inget vakt och jakt så att säga, som ovan skrev men sen har dem alarm i sig som gör att dem skäller, det går att dämpa men att få bort det helt? Det tror jag inte går direkt… för dem vill gärna hålla koll på omgivningen och skanna området osv.
Envisa.. ja det tycker jag nog att dem kan vara ;) Inez arbetar gärna med mig osv inget fel så.. men hon kan ju vara lite envis och gärna berättar hon vad hon vill göra först ;)
Sen kan jag tillägga att dem är ju oftast en enmanshund , dem gillar alla men det är ofta en person som kommer vara deras guldsten.
Jag vet inte så mycket om dem andra raserna men jag har för mig att det skiljer sig lite mellan dem alla… bästa är att du kolla på en utställning med alla raserna osv för att få uppleva det i firsthand :)
#2 Åh, sockersöt 😍
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nu har jag ju bara träffat 1… och en halv individ (passerat en på området)
En kompis föräldrar har en och vi har setts ett par gånger och gått promenader (jag med min fjant och kompisen med Pommen och en Dvärgschauzerhane) och jag är helförtjust i den lilla pälsbollen fast jag inte ens gillar långhåriga raser, hon är så tuff, social och inte alls reserverad, hänger med rätt bra, min hund är väl något snabbare så att säga men hon pinnar på bra och är glad och positiv och styr och ställer lite med "grabbarna" om hon tycker dom är dryga.
https://www.instagram.com/aros_yoda/