Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3476 ggr
126dagar
2

Hundmöten HJÄLP!

Hej har en Malinoistik på snart ett år, det mesta funkar helt klockrent med henne förutom hundmöten. Hon skäller och gör utfall. Jag köpte henne för att tävla och gå kurser med henne men det känns verkligen som att det här förstör en hel del. Har tidigare erfarenhet av malinois och övriga brukshundar så skulle inte säga att jag har en för svår hund (så nu behöver ingen kommentera det). Jag har pratat med uppfödaren om problemet och denne föreslog då "metoden" att använda stryp och liksom "hänga" hunden, det är dock inte någon metod jag gillar utan jag föredrar mjukare metoder. Boll/leksak/godis funkar inte alls utan hon ignorerar mig totalt i den situationen. Det jag i dagsläget gör är att sätta henne och hon sitter då kvar tills hunden är jämsides med henne då hon börjar skälla och göra utfall. Som valp (och även nu på senare tid) råkar vi ofta ut för hundar som är lösa och springer på henne. Hon har dock aldrig varit med om att någon hund varit elak mot henne. Är hon däremot lös så skäller hon på hunden och om hon sedan får hälsa nosar hon på hunden och bryr sig inte något mer däremot börjar hon återigen skälla när jag sätter på kopplet. Kanske har någon av er något bra tips? Varit med om något liknande? Förslag på lösning? Söker självfallet inte någon quickfix utan vill på sikt att hundmöten ska fungera bra och jag förstår självfallet att det kan ta tid att komma till rätta med problemet.

[Juel70]
1

Jag har haft lite samma problem med min hund och det är inte helt enkelt att arbeta bort. Det tar tid.  Först började jag med skvallerträning för att få henne att uppmärksamma sig på mig. 

Sen har vi utvecklat skvallerträningen till att gå bättre fot, till lydnadskommandon osv.  Jag tror hunden måste ha fokus på  lek och träning med godis redan från början innan man går ut genom dörren (ta med nåt riktigt gott.. kanske köttbullsbitar eller nåt) eller så kan man börja med att träna utanför huset innan man går iväg ut på en promenad, så att hon har fokus på träning och inte att spana efter andra hundar.

Nu går det rätt så bra med hundmöten på avstånd.. cirka 10 meter, men det blir värre ju närmare vi går förbi och sen beror det på vad det är för en hund.

Om vi tvingas gå förbi nära en hund, så ber jag henne sitta ner i utbyte mot en god belöning och sen får hon gå iväg och lukta efter hundens spår som belöning också. (Funkar inte så bra första gångerna, men hunden lär sig efter ett tag)

Jag använder halti på min hund, för hon är så stark och jag har fått musarm och kan inte hålla emot ifall hon skulle få för sig att springa mot en annan hund. Haltin har också lugnat ner henne för hon vet att hon förlorar styrka med den på, så hon låter bli.

Om din hund inte bryr sig om varken godis, leksaker eller annat, så måste du först ta itu med just den saken (upphetsning/ouppmärksamhet)  innan du kan börja träna. Gör uppmärksamhetslekar, skvallerträning osv. 

Försök också ta reda på varför din hund gör utfall; oftast är det osäkerhet och att hunden vaktar dig.  Min hund vaktar mig och jag måste visa min hund att jag har mer koll på henne än hon har på mig, så att hon kan slappna av mer.

Hoppas det går bra! lycka till.

oh-la
1

Min hund har gjort på samma vis av samma anledning, påsprungen av glada hundar som valp och blivit jätterädd. Jag har gått åt sidan när vi mött hundar och satt henne en bit ifrån. Belönat när hon släpper hunden och tittar på mig. I de fall hon börjat blåsa upp sig och jag ser att hon laddar för att gå i försvar har jag kort sagt till henne att släppa det, har inte det funkat har jag rutit till. Hon får varna, men inte agera. Så fort hon släppt det har det varit party och lek och massor av beröm. Det gäller att hålla ett öga på hunden och läsa, i vårt fall. Ignorerar man att hon blåser upp sig kommer det en punkt där hunden är så uppe i situationen. Jag upplever också att stryk eller halmstrån gör mer skada än nytta. Situationen är jobbig för hunden, den stressar upp sig och upplever att den måste agera på mötande hund. Då blir den mitt i stressen strypt, vilket är fruktansvärt obehagligt. Idag går vår tjej lös fot vid hundmöten utan problem.

Karolina-H
1

Jag skulle testa att inte ha halsband på henne utan en sele som man knäpper fram på bringan så det inte blir hårda ryck i halsen som gör ont på hunden. Man kan lätt komma in i en ond cirkel där hunden har satt ihop hundmöten i koppel med smärtan från halsbandet och att den inte kan komma undan så då gör den utfall för att skapa avstånd till den andra hunden.

Sen när ni ser en hund så gå ut en lov åt sidan, hur långt man behöver gå är individuellt för hunden och i början är det kanske 20-30 m eller mer man måste iväg, man har hittat rätt avstånd när hunden inte reagerar negativt på mötande hund utan bara tittar på den utan att hetsa upp sig. När hunden är lugn när den andra hunden går förbi så ha med jätte gott godis eller leksak vad din hund nu föredrar och belöna jätte mycket all kontakt med dig. 

Sen allteftersom så minskar man avståndet till de andra hundarna och skulle din hund reagera igen så backa igen till ett avstånd som funkar.

Lycka till!

Codeavalone.blogg.se