Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 757 ggr
Mlyy
0

Rumsrenhet...

Alltså, jag blir galen! :( Har en 9 månaders Sheltietik, som fortfarande inte är rumsren. Kissande är något så när som borta inne. Men bajsandet, ja.. Hon har gjort inne sedan hon var valp, och för någon månad sedan började hon bajsa ute. Vilket hon gör fortfarande, ibland. Men idag tex. har hon inte bajsat ute en enda gång. Efter frukosten imorse var jag ute med henne i 20 minuter, inget bajs, direkt när vi kom in - bajs. Och nu på eftermiddagen var vi ute en stund, hundarna var lösa, direkt när vi kommer in gör hon inne. Men saken är att jag nästan aldrig ser när hon gör det, så jag hinner aldrig avbryta. Nu har hon fått sin kvällsmat för ca en halvtimme sedan och vi gick ut nästan direkt, har varit ute i ca 20 minuter, ingenting. Vi går till samma område i trädgården.

lovechivas
1

Jätte bra tråd! Ska bli spännande att följa!

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Karmatarerskanise
2

Ni får vara mer envisa och stanna ute till hon gör det hon ska. Och sedan berömma

Saffran0Spice
2

som #2 skriver - gå inte in före hon bajsat och beröm när hon gjort det =)

VildaVittra
3

Håll hunden inom synhåll när ni kommer in tills dess att hon börjar "göra sig redo" gå då ut direkt och stanna ute tills hon gjort det hon ska, hitta en lugn plats med lite sly, högt gräs eller någon lövhög, de brukar vara poppis och stå och var tråkig.

Dock är vissa hundar sena med den delen, min ena var över året innan bollen ramlade in.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mlyy
0

Tack för svaren allihopa! :)

Men sen är det jätteolika när hon måste bajsa (jag går alltid ut nästan direkt efter för att se om hon behöver)
Dom gångerna hon gör ute = ibland  gör hon det direkt efter att hon ätit, och ibland kan det ta upp till 2 timmar efter att hon ätit att hon måste bajsa. Så det är ju jättesvårt att veta exakt när hon behöver ut. ;p

Karmatarerskanise
0

#5 Då måste ni som #4 skriver ha henne vid er och hålla ständig koll för tecken på bajsande :)

Oliviahack
0

Min vill inte alltid bajsa när jag tycker att hon ska. Hon är intresserad av allt annat ute, jag ser ju i rumpan på henne att hon är nödig men icke. Så jag får vara ute tills hon har bajsat. Ibland går jag bara fram o tillbaka. Hon har aldrig gjort något efter att vi har kommit in som hon inte har gjort ute. Det blir nästa gång i så fall.

Melonclementin
0

Tänk också på att inte gå in just efter att hon har bajsat ute, för då kanske hon lär sig att utestunden är slut så fort hon bajsat och vill då inte bajsa för att hon inte vill in. En teori bara

PerhapsimAnna
0

Vi hade också lite "problem" med bajsandet inne. Det vi fick göra som några har sagt är att fånga henne i själva "göra sig redo"-ögonblicket, lyfta upp henne, bära ut henne och vänta på att hon ska göra ifrån sig och sedan massa med beröm. Tog inte alls lång tid för våran tik att fatta galoppen så att säga. Det va nog lite obekvämt att bli utlyft med bajskorven på g ut så det fanns inget annat val än att bajsa när hon hamnade på gräsmattan.

PerhapsimAnna
0

Jag la även in ett bajs-kommando o det fungerar jättebra. Vet jag att hon är nödig så säger jag bara "bajsa" eller "bajja" så kommer det:P