Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1153 ggr
Skarvsladd
2

Tips på bra ledarskapsövningar mottages!

Hallå!

Idag när jag var ute och gick med min hund samt min systers hund (var jag, min mamma och min andra syster) insåg jag att min systers hund skiter totalt i en. Han lyssnar inte för fem öre (släpper man honom bara rusar han rakt in i skogen och kommer inte när man ropar på honom. Det hjälpte inte heller att springa och vara "rolig" åt andra hållet, han sket i mig totalt ändå). Så när han väl (tack och lov!) kom tillbaka fick han gå kopplad då jag flertalet gånger försökte kalla in honom men gång på gång misslyckades. Han söker inte heller ögonkontakt, _ALLT_ är mer intressant än människor och för mig är det helt nytt då min egna hund gör allt för att få kontakt. Men som den snälla  och hundintresserade syster jag är ser jag bara detta som en rolig utmaning för mig själv och självklart för Harry, som han kallas. 

Han är en blandning av engelsk springer spaniel, bc och golden retriver på 1,5 år. Min syster och hennes sambo köpte honom i november om jag minns rätt, efter deras andra hund hastigt gått bort. De tidigare ägarna hade gått flertalet lydnadskurser med honom (sa dem) och jag undrar hur dessa gick med tanke på att han inte söker kontakt för fem öre… 

Ge mig gärna tips på bra ledarskapsövningar för att få kontroll på odågan! 😉Han är för övrigt inte inklickad!

jag har ränder så som alla tigrar har

Fialialej
3

Kontaktövningar i alla former. Belöna kontakt med lek, beröm, godis, kel. När jag har min hund lös brukar jag ropa in henne ofta, och nör hon kommer får hon något gott eller kampa med en leksak. Det gör att hon är intresserad av att komma till mig.

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
3

Att träna trix osv inomhus är också bra för kontakt och samarbete.

"På natten är alla katter svarta"

RosaMoln
2

Som #1 säger, har haft en omplacering som var precis likadan. Vi berömde all kontakt och tränade hela tiden typ. Kontakt innan man fick gå ut genom dörren, innan man fick mat, ögonkontakt för att vi över huvud huvudtaget skulle gå framåt på en promenad utomhus. Började hon dra mot något mer spännande (i kopplet) så stod vi still fram till hon tog kontakt och då blev hennes beröm att vi rörde oss framåt :) Tog dock lång tid innan hon vart såpass bra att vi kunde släppa utomhus, ca 7 månader :) Hoppas inte inlägget blev för rörigt xD

SuperLimm
1

Rekomenderar kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt om du inte redan läst den http://www.adlibris.com/se/bok/kontaktkontraktet-en-bok-om-manniskans-samspel-med-hunden-9789197357845 :)

Det första du ska göra är att inte släppa lös hunden. Vill du låta den springa av sig är det bättre att ta på den en långlina så du kan hala in hunden om den inte lyssnar. :)
Sen öva mycket kontakt, överallt, hela tiden i alla situationer.

Mvh Linn

fridarebecka
0

Följer.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Skarvsladd
1

#1 #3 #4 tack för bra tips! Detta ska självklart jobbas vidare på! :)

SuperLimm
0

#6 Har man en bra kontakt med sin hund som funkar i alla situationer så brukar resten liksom lösa sig av sig självt så länge man inte låter hunden göra fel (ex släppa hunden lös när man vet att den inte lyssnar och därför sticker iväg). :)

Mvh Linn

Skarvsladd
0

#7 detta är ju som sagt inte min hund och det var första gången jag tog med honom själv på en promenad och det var "tack vare" den jag insåg hur olydig han egentligen är. Så därför tänkte jag (tillsammans med min syster) omskola honom så han lär sig att ta kontakt igen :)

SuperLimm
1

#8 Låter som är jättebra idé tycker jag :)

Mvh Linn