Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1314 ggr
Levijo
0

Bota separationsångest?

Nu är det som tur är inte min hund som har separationsångest, utan jag, men finns det något man kan göra för att bota det? Att tänka att hunden har det bra funkar inte. Det är ju lixom som en fobi - man tänker inte logiskt även fast man vet att det inte är någon fara. 

jag har fått sån extrem ångest att jag i sista minuten sjukanmält mig och stannat hemma från skolan, suttit hela vägen till skolan (1 1/2 h) och gråtit pga att jag var tvungen att lämna henne flera gånger. 

Separationsångesten är så stark att om jag/någon bara råkar nämna att hon/deras hund kommer dö får jag panik och kan inte hålla mig samlad. Kan pga detta inte ens se typiska hundfilmer pga ångesten jag får av att hundarna alltid ska dö i dem jävla filmerna så jag blir påmind om det. Det här har varit ett problem sedan hon satt i bilen med mig hem. 

Tips mottages gärna om det finns något, men snälla, inga kommentarer om att hon säkert har det bra hemma, för det vet jag att hon har.

Lon@
0

Hmm, vill inte överpsykologisera och du behöver givetvis inte svara men har du någon annan sorts problem också som manifesterar sig i ångest eller oro? Rent spontant tänker jag att det här inte riktigt hänger ihop med hunden i sig utan är mer något annat? Du har väl fler hundar? Hur var det innan du hade den senaste? Nu kanske jag är ute och cyklar och gör det här värre än det är men jag tycker att det låter som att du behöver prata med någon, inte om din hund utan om din oro så att du kan hantera den :-).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!