Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1899 ggr
Cireea
0

Han skvätter inne

Jag har gjort ett sånt här inlägg förut men jag börjar tvivla på att jag kan göra något åt att vår hane skvätter inne. 

För att göra en lång historia kort, vi tog över vår Chihuahua när han var sex år. Allt gick jätte bra men vi började inse att han skvätter inne. Han bodde med en stor flock innan han flyttade och när han kom till oss var han helt ensam.  Oavsett hur mycket vi rastar honom så skvätter han inne. Vi har testat att rasta ofta och länge men det hjälper inte. Vi har testat att begränsa utrymmet men det hjälper inte heller. Jag börjar bli förtvivlad, kan vi inte ha kvar honom? 

Han är inte kastrerad då han varit en avelshane. Det här problemet har funnits så länge vi haft honom och det har inte blivit bättre eller värre sedan vi skaffade katt och en till hund. 

Vad är våra alternativ?! Vad kan vi göra?!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Annette
0

Det finns skvättskydd för hanhundar. Kan ni inte prova att använda det inomhus?

Cireea
0

Det känns som vårt enda alternativ men det känns ju fortfarande som att han skvätter av någon anledning men jag kan omöjligt komma på vad. Beteendet försvinner ju inte när han har skyddet. Han skvätter inte på möblerna men han kommer ju ändå skvätta i skyddet. Ja, det känns bara hopplöst.

russin
0

Tyvärr inte ovanligt hos småhanar och inte mindre vanligt om dom gått i avel. inte säkert han kommer pinka i pinkskyddet, då många lär sig att det blir obehagligt med "blött på magen". Vet dom som blivit hjälpta av att kastreras, men det är inget säkert.

Cireea
0

#3 Ja, tyvärr fick vi ju veta det genom det här. Vi får köra på skydd och så hoppas jag att han slutar när han har skyddet på sig för det här är verkligen obehagligt. Han har kissat sönder så många möbler nu att jag inte ens vågar köpa nytt. 

Han är ju snart nio år gammal så en kastrering känns inte som ett alternativ för vår del just för att han börjar bli till åren.

russin
0

#4 - 9 år är förvisso ingen ålder på en Chihuahua. En kompis chuhuahua kastrerades vid 5 års ålder efter en karriär som avelshane….han har till 90% slutat pinkmarkera inne.

Jag är egentligen inget för att kastrera, men innepissande skulle göra mig galen. Det går alltid att prova med chipkastrering och se om det fungerar.

Cireea
0

#5 Det roliga med det här är att han BARA gör det hemma. Aldrig hemma hos någon. Vi bodde hos mina föräldrar förra sommaren då vi fick jobb där och han skvätte inte inne en enda gång under tre månaders tid. Men samma sekund som vi kom hem började han om igen. När vi är och hälsar på svärföräldrarna, skvätter han inte. Vi har även flyttat och trots flytten fortsätter han markera. 

Så.. det måste ju vara något med  lägenhet då han markerar hemma (i lägenhet). Kan det vara att han inte trivs i lägenhet? Mina föräldrar bor nämligen i hus.

[Nanja]
1

Håller med #5.

Att du rastar honom ofta och länge har inget att göra med att han kissar inne. Han markerar sitt revir och  det förbättrar knappast saken att skaffa en till hund, när man inte fått bukt med den första hundens problematik.

En sak du kan prova med är att du bestämmer utomhus var han ska kissa. Låt honom kissa kanske tre gånger på promenaden.  Låt honom inte gå omkring och lukta på andra hundars kiss så mkt, det förstärker bara hans beteende att markera.

Inomhus: Ha koppel på honom. Bind fast honom i dig, så har du koll på när han kissar. Försök att se tecken på att han kommer att lyfta benet. Säg ett kort nej eller ngt annat negativt ljud.  Kör bort honom från platsen med hjälp av ditt kroppsspråk.

Avgränsa ett område , kanske 1 kvm och lägg hans filt där så den täcker ytan. Hundar vill sällan kissa där de ligger. Låt honom vara där kortare stunder då du inte kan ha koll på honom.

Cireea
1

#7 Så vi skulle då sitta med vår skvättande hane tills han går bort och inte skaffa fler djur? Då kissandet INTE beror på djur (andra hundar/katter what ever)  så spelar det ju knappast någon roll att vi skaffat en till hund eller om vi haft tio.

Cireea
0

#7 Du kanske inte läste mitt inlägg heller? Så jag citerar åt dig: " Det här problemet har funnits så länge vi haft honom och det har inte blivit bättre eller värre sedan vi skaffade katt och en till hund. " 

Varken bättre eller sämre. Samma mängd. Lika ofta. Samma ställen. 

Till resten av ditt inlägg: Redan testat. Utan förbättring.

[Forest]
0

Vet att du tidigare gjort inlägg om detta. Jag håller med övriga om skvättskydd kan vara ett mycket bra att införskaffa och alltid ha på inne. Fler saker kan man även göra är att ha stenkoll på honom, han får enkelt inte gå iväg och få chansen att lyfta på benet, men vissa bryr sig föga om man är bredvid utan lyfter benet o skvätter ändå men då kan man vara snabb på lyfta upp o gå ut med honom. 

Kan säga att jag har haft kastrat som daghund som kunde markera inne hos oss så själva kastrera är ingen garanti alls för få bukt på problemet.

Cireea
0

Skvättskydd ska vi införskaffa och ha på. Jag hoppas att det åtminstone hjälper oss så pass att möblerna inte blir förstörda mer. Jag vågar inte ens köpa ny soffa (trots att våra är trasiga) på grund av att jag inte vill ha kiss på soffan. 

Men som sagt, det stoppar ju inte bara där utan vår hane skvätter på allt från dörrar till väggar. Det är verkligen äckligt och numer är han bara i vårt sovrum. Han skvätter mer sällan när han bara är där inne, kanske någon gång i veckan. Så någon form av lösning har vi ju men den är ju inte alls särskilt bra för honom.

[Forest]
0

11. Är han inte med er och umgås när ni är hemma? Jag skulle skaffa skvättskydd och sen ha stenkoll på honom inte låta han få chansen att kissa inne, men ta ut han kanske före och efter filmen för att ge han chansen att kissa av sig (tog bara exempel på film)

Cireea
0

#12 Ibland är han med oss men då han är omöjlig att hålla koll på då han är sån expert på smyga iväg så resulterar det i skvättande.  Sen spelar det ingen roll om han nyss kissade. En gång tog jag ut honom och gick långpromenad och när vi kom in…ställde han sig och markerade mot köksluckorna i köket. 

Jag har bara honom med mig då jag kan ha ögonen på honom 100%, så aldrig när vi spelar, ser film eller andra sådana saker för då kan jag inte höra minsta lilla tassande från hans sida. Han är snabbt också så ibland kan man helt plötsligt höra honom komma IN till tvrummet igen och då undrar man ju var fasen han har varit och då har han givetvis gått och skvätt någonstans som man upptäcker några timmar senare. Det kan vara på en dörr. På någon möbel. Eller mot skåpen i köket. 

Vi bor i lägenhet och ska flytta härifrån nästa år och det känns verkligen äckligt att han kissar mot skåp som någon annan ska använda. 

Vi kan ju inte springa efter hunden varje sekund av dagen för då skulle jag ALDRIG få sitta ner eller ens få en sekunds avslappning. 

--------------

Men som sagt, i natt hade vi honom i sovrummet och han hade ett mindre utrymme att vara i. 

Jag vet att man inte får stänga in hundar i rasthagar osv men vi måste ju göra något åt det här och han kissade inte för vet ni vad, han kunde inte kissa någonstans utan att behöva sova i det på något sätt då filtar och korgen tog upp hela hans utrymme. 

Annars brukar han smyga upp på natten och markera medan vi sover men nu kunde han ju inte göra det.

Annette
0

Som sagt, använd ett skvättskydd så han kan leva ett socialt liv tillsammans med er.

Cireea
0

Och som jag sagt, vi ska köpa ett :)