Hur börjar man söka?
Hur gör man när man lägger spår och vad ska man använda och hur gör man?

Nu vet inte jag vad för spår du menar. Jag lägger blod spår. Då börjar man med att sparka upp lite på marken och droppa blod på platsen plus på klöven som du ska ha i ett snöre och dra efter dej längst med spåret. Och så droppar du med en ca halvmeters mellan rum i ett rakt spår ca 50 meter. och allt eftersom att hunden blir duktigare så lägger man svårare och med vinklar. Hunden ska tycka att det är roligt. Där spåret slutar lägger du kvar klöven och gärna lite hund godis. Låt spåret ligga ett tag innan du går . När du sedan börjar så gör du hunden uppmärksam på platsen och går inte förrän du ser att den tagit spåret. Sen går ni lugnt hela vägen och berömmer när han går rätt. Som sagt, det kan vara annat spår du menar. På bruks klubbarna brukar dom ha kurser. Lyssna med dom.
Vad finns det för olika spårsätt?

Det finns spår, där hunden ska spåra en person som gått. Kalls personspår el. bruksspår. Sen finns det viltspår (träna för tävling) som också kallas blodspår (tränar för aktivering).
Både är väldigt roliga, men kräver nästan att Du får hjälp i början. Det är mkt att tänka på, speciellt om Du senare vill börja tävla.

Ska du lägga blod spår ska det helst vara från nöt. Ej svin( för skarp lukt). Sen ska man ha tillstånd från jordbruks verket för att lägga spår i skogen. Och från mark ägaren. Det enklaste är att anmäla till kurs. En del hundar kan tycka att det är lite läskigt ibland. Men för det mesta gillar dom det. Och det är riktig hjärn gympa för dom. Jag lägger mycket under sommaren för att hålla igång vovvarna.