Vilken ras hade ni valt?
När tiden är inne och jag bor rätt, kommer det bli hund. Men vet ej vad för ras… Jag har tittat mig blind på två raser jag tycket kan passa det jag kan komma erbjuda, det är vorsthe och weimaraner. Även flatcoated, vilket är en ras jag redan är van vid då min faster äger tre stycken. Jag vill ha en mellan till storhund. Helst kortare pälstyp. Är lydnads, jakt och utställnings intresserad. Rätt träning och motion är högt prioterat hos mig. Men den ska även kunna ha "slappdagar". Vilken ras hade passat?
Hur stora jaktmöjligheter har du?
Är det fågel du ska jaga med andra ord? Om du vill ha både fågeljakt och lydnad så tänker jag jaktlabrador eller jaktgolden. Men jakttyperna kanske inte är så populära i ringen, jag vet inte. Men vad gör väl det om du har en perfekt kompanjon i livet?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Beror helt på hur du ska jaga.
Labbe är ett säkert kort i fågeljakten, men kan faktiskt driva också, och eftersöka.
Golden är inget särskilt säkert kort, de används knappt alls i jakt och de borde snarare kallas för allroundvariant än jaktvariant.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Utav de du nämnt har jag bara erfarenhet utav flatten och tycker det låter som perfekta rasen till det du vill göra. Weimaraner låter som en svår första hund om du inte haft egen hund innan men verkar toppen om allt i uppfostran går rätt :) Och vorsthe tycker jag enligt det jag nyss läst om dem verkar vara lika goa som flattarna fast med mer jaktinstinkt ( beror ju självklart på vilken flat man får hem). Så för att summera min text så hade jag i ditt fall valt mellan flat och vorsthe :-P

#1 Jag jagar inte själv, men är väldigt intresserad av själva jakt-träningen. Men skulle iaf helt klart kunna tänka mig låna ut hunden till jägare om så måste.
#2 Inte nödvändigtvis bara fågel. All sort jakt är av intresse.
Men det är väl fågelhundar jag har lite mer erfarenhet av.
Engelsk springer spaniel?:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Har du kikat på Ungersk Vizsla? Lättlärda, arbetsvilliga och trevliga hundar! Känner ett par stycken som är pigga och glada på att arbeta ute men inne ligger dom i soffan och är riktiga små knähundar haha!
Av de raser du nämnt tycker jag Flatten passar in bra av vad du söker :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag har ingen jättestor erfarenhet av någon av raserna, men alla 3 passar bra till det du vill göra skulle jag säga. Flatten är nog det säkraste kortet i lydnad, även om det går fint att träna lydnad med en weimaraner också bara man hittar rätt motivation för hunden. Den weimaraner jag är mest bekant med tävlar aktivt i lydnad och är uppflyttad till 3:an. Den enda vorsteh jag känner till närmare tränas inte i lydnad, men i jakt och drag. Vilken av raserna som lämpar sig bäst till jakt låter jag någon annan svara på, men personligen hade jag gissat på vorsteh.
Säger Flatten.
Av erfarenhet, Vorsteh är energiknippe med myror i benen och enormt jaktbehov.
Weimaraner har energi de med vad jag fått höra.
Visst har Flatten också energi men de kan utan problem ta slappardagar i soffan. Oerhört glada, sociala, arbetsvilliga, lättlärda och trogna hundar, talar även där av erfarenhet då.
Säger också flatten, iom att du ska jaktträna men inte jaga. Känns som ett säkert kort, speciellt iom att rasen funkar fint i både jakt och utställningsring samtidigt.
Tass Josephine
Instämmer att weimaraner kan vara något. Mött två individer varav en var "valp" (några månader och såg ut som en missformad vuxen i princip) och om jag var jägare skulle jag verkligen överväga en. Dom var speciella och det fanns lite hjärna bakom energin. Men de har så mycket energi att man får många blåmärken under den där tonårstiden och av exaltering och om de inte får tillräckligt med motion.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag säger vorstehn jag.
-