Protein & Fett- vad är vad?
Alltså, jag blir inte klok på det här, sökt runt och runt och runt, tur för mig finns det betydligt klokare människor här!
Jag vet lite grundligt vad Protein och Fett betyder för en hund men vad är lite och mycket i ett hundfoder?
Det nämns ju i procenthalt i hundfoders näringsinnehåll och vad är mycket och lite?
Vad behöver en aktiv respektive soffliggarhund för procent av båda delarna för att må bra egentligen?
Tacksam för svar!
-
Ingen som kan svara?
-
Tänk en underaktiverad labbe som ser ut som en tunna- behöver inte fett. I lightfoder finns det mindre fett, men vad hunden behöver är motion. Och för att orka med sin kropp behöver hunden muskler.
En SM-tävlande husky behöver protein för att bygga muskler, och fett till energi. Har för mig att fett omvandlas till glykos som är hjärnans bränsle.
Kan vara jättefel och rörigt just nu, är genomförkyld och vet inte vad jag själv skriver.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad det gäller fett så fungerar det ungefär så som socker gör för människor. Massa snabb energi.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Alltså- Jag vet vad fett och proteiner gör för hunden, och att olika individer behöver olika mycket fett och proteiner.
Det jag inte förstår är hur många % är mycket/lite? Är 24% råprotein mycket/lite/lagom??
-
Kolla BARF här på iFokus och fb? Dom borde kunna det kan man ju tycka haha.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
24 % är tillräckligt. En vuxen hund behöver bara 10 % protein enligt NCR 2006. AAFCO tycker att en vuxen hund ska ha lite mer 18 %. Vi ger våra hundar tillräckligt och om du köper ett helfoder av ett känt märke så behöver du inte oroa dig.
Protein från kött/fisk/ägg är dyrt och många tillverkare har en del protein från vegetabilier också. De funkar ihop med animaliskt protein. Hunden kan bygga det protein den behöver av en blandning av vegetabiliskt och animaliskt protein. Många hundägare vill dock inte ge så mycket vegetabiliskt protein. Läs ingredienslistan. Om det finns ingredienser som heter majsprotein, vegetabiliskt protein, sojaprotein och liknande så innehåller det mycket vegetabiliskt protein. Om det bara står majs, vete, ris så är det mindre och mest kolhydrater.
Huvudregeln är: Tänk på 100 % = hela fodret. Om det är låg proteinhalt så finns mer av kolhydrater (vegetabilier). Ca 10 % är vatten i ett torrfoder. En normalaktiv hund ska inte äta för fett foder. Läs nivåerna på Adult- foder ( vanliga vuxenfoder ) och jämför. Det brukar vara mellan 12 - 17 % i fett.
Normalfoder är t ex Acana Lamb & Apple fett 15 % och protein 27 % (för känslig mage/hud) eller svenska Magnussons Meat & Biscuit Adult fett 12 % och protein 24 %. Foder för arbetande hundar brukar ha fett på 18% och däröver och protein på 28 % och däröver.
Fett ger ungefär dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater. Lightfoder brukar ha högre andel fibrer som mättar och fett på 8 % - 10 %. Dyrare Lightfoder har högre andel protein. Billigare foder har lägre andel protein och alltså mer kolhydrater (ofta spannmål från vete och ris)
HärNRC- minimi nivåer av protein för hundar i olika livsstadier:
Jag jobbar med näringslära just nu och vi har olika uppgifter men jag blir verkligen inte klok på protein och fett, fattar fortfarande inte ett dugg… Allt annat så som vad olika saker innehåller tillexempel så som tryptofan, serotin, noradrenalin och liknande kan jag men när det kommer till proteiner och fett förstår jag verkligen ingenting..
-
#7 vad är uppgiften? Vad är det du inte fattar? (låter tyket haha men menar inte tyket)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Förstår heller inte vad du letar efter.
Eftersom fett är dubbelt så energirikt som proteiner och fett, så ska man inte välja för fett foder till en mindre aktiv hund. Med ett fett foder måste den äta mindre mängd för att inte bli fet. Med en alltför liten mängd foder, riskerar hunden att få i sig för lite av protein, mineraler och vitaminer.
Kolhydrater anses hunden inte ha något egentligt behov av, men de flesta vill ge det åtminstone som en del av fodret. Kolhydrater mättar, är billig energi och gör att hunden inte tappar vikt (vissa individer). Kolhydrater skärper upp hjärnan och det kan vara viktigt vid inlärning.
#8 Vi har fått en uppgift att jämföra och rekommendera olika foder och jag behövde bara lägga till en diskussion och proteiner och fett och hur mycket av det den hunden jag fick skulle behöva i fodret för att få ett A på den, men jag har verkligen noll koll på vad som är lite protein och fett i ett foder och vad som är mycket, så blev osäker.
Chansade dock och förhoppningsvis blev det rätt, annars lär mina lärare snacka med mig på måndag.
-
#10 går nog bra! Önskar att vi hade näringslära, men nope, får lära mig själv…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker du kom med bra frågor och du har fått bra svar med, dessa frågor tror jag många funderat över 🙂