Vad jobbar ni med?
23 år gammal med ålderskris och karriärnoja. Jag har aldrig känt "wow, DET vill jag göra" över ett yrke och börjar känna att jag vill hitta "mitt" yrke" nu. Knegat i 3 år på jobb jag inte är intresserade av och rädd att jag ska "fastna" i och inte hitta någonting annat. Det finns ju sååå mycket jobb som man glömmer bort eller inte ens vet finns. Så, vad jobbar ni med? Hur kom ni in på det? Vad innebär ditt yrke?
Läser till förskollärare :) Och det yrket är mer omfattande än vad många tror. Det handlar inte om att passar barn som många tyvärr har bilden av att det är. Började som vikarie och sedan blev jag intresserad av att läsa till det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Pluggar hälso-och rehabiliteringsvetenskap med inriktning på arbetslivet🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Läser till Civilingenjör inom IT och jobbar extra som "Testare" på ett IT företag, men egentligen hade jag velat jobba med djur. Synd bara att pengarna är så dåliga inom sådana yrken.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Pluggar till betyg på Komvux eftersom jag hoppade av gymnasiet. Har planer att läsa till grundskolelärare.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Jag läser till grundskollärare (F-3) :) Har jobbat mycket i olika barngrupper tidigare.
Är folkhälsovetare, jobbar just nu inom arbetsförmedlingen.
Jag ar personlig assistent :)
Jobbar på hunddagis :)
Jobbar i butik, men är sugen på rikta in mig mer på hundar då inom klippning och den biten med lite smått annan försäljning. Annars stortrivs jag med mitt jobb :)
Pluggar Hund på gymnasiet och kommer starta eget efteråt - troligtvis en hund/djurbutik så jag får ha med mig hundarna 👍
Jobbar som it. konsult och sitter nu ute på uppdrag hos en kund som mjukvarutestare
Codeavalone.blogg.se
Jag jobbar just nu 100% som veterinärassistent/djurvårdare på Distriktsveterinärerna. Har alltid velat jobba med djur och fick detta jobbet eftersom jag praktiserat där tidigare.
Annars är jag utbildad undersköterska & jobbar jag natt på ett äldreboende (timvikarie).
Det finns för och nackdelar med båda yrkena. Men som det är just nu så hade jag nog valt nattarbetet inom vården om jag blev tvungen att välja. Mer fritid då som man kan lägga på fåren och hundarna 😛
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jobbar som personlig assistent, så småningom vill jag dock jobba med hundar alt djur då jag är utbildad inom det.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ni som pluggar (som inte redan skrivit det), har ni provat på yrket tidigare? Hur kommer det sig att ni bestämde er för just det?
Jag pluggar ekonomisk fastighetsförvaltning på en högskola. Hade jobbat med uthyrning av hyreslägenheter innan det och tyckte det var jättekul. På så sätt hittade jag en utbildning att gå för att kunna fortsätta inom fastighetsbranschen :)

jag jobbar på Tullen som handläggare. har varit en dröm så jäkla länge och i slutet av förra året fick jag äntligen in foten. jag jobbar i den delen som heter effektiv handel, jobbar alltså med hantering och kontroll av gods in och ut ur sverige. min förhoppning är att jag efter att jag utbildat mig klart (tullen utbildar all sin personal internt innan man börjar jobba) arbetar ett par år med det jag gör, för att sedan försöka komma in på brottsbekämpning och förhoppningsvis sedan vidare till hundförarna. det roliga med tullen som arbetsplats är att det finns oändliga möjligheter och arbetsuppgifter…
Jag pluggar projektledning (internationell kulturinriktning). Har jobbat med projekt både avlönat och ideellt på olika sätt hela mitt vuxna liv.
"På natten är alla katter svarta"
Hunddagis
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Numera jobbar jag inte alls då jag är sjukpensionär men jag har haft lite olika jobb innan jag hamnade på mitt "riktiga" arbete. Har dock alltid jobbat med djur eller människor och trivs med det. Nackdelen är väl som sagt att lönerna ofta är väldigt låga.
Arbetade först på servicehus (äldreomsorgen) där jag visserligen trivdes bra men inte klockrent rätt.
Jobbade sedan på 4H-gård, både som lägerledare och som ordinarie personal. Ett av de bästa jobben jag haft; jobba med både djur och barn, ganska fritt och framför allt så kunde jag ha med mig hunden.
Har även jobbat kortare tid som hästskötare i dressyrstall men det var rätt tungt fysiskt, mycket mockning och liknande. Inget jag skulle vilja hålla på med år ut och år in. Dessutom var det lite tråkigt eftersom det bara var jag och beridaren, eftersom hon tränade hästarna större delen av tiden och jag servade henne så var det rätt ensamt.
Fick så småningom jobb på universitetet som försöksdjurstekniker vilket ledde vidare till en annan tjänst där jag jobbade i en forskningsgrupp i genetik.
Hade inte hand om den dagliga skötseln av djuren längre men var ansvarig för kommunikationen mellan forskare och djurpersonal, avelsprogram, import och export med mera.
Gjorde en del försök vilket man väl kan tycka vad man vill om, körde gentester och liknande på labbet.
Utbildningen fick jag genom jobbet, bland annat på SLU i Ultuna vilket helt klart var den roligaste utbildningen jag gått på, det kändes så RÄTT!
Jag trivdes med jobbet på universitetet, man kunde utvecklas hela tiden och det var spännande att vara en del av ett forskningsprojekt, framför allt när man så småningom såg resultatet av forskningen och den kunde appliceras på humansidan.
Det var omväxlande och tack och lov så skedde merparten av kontakterna med andra universitet och forskargrupper utanför vår institution via mejl, jag har telefonfobi…
Nackdelen var förstås att det var just djurförsök, även om jag tycker att det är ok i vissa lägen så känns det naturligtvis inte särskilt bra att till exempel föda upp möss och sedan behöva avliva en del av dem för att de har fel genotyp.
Hade jag varit frisk och kunnat plugga som jag ville så hade jag helt klart blivit agronom eller möjligen lantmästare 🙂.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Studerar till djursjukvårdare. Vill i framtiden jobba med djur, gärna på veterinärklinik som veterinärassistent eller liknande och ha möjlighet att ta med hunden/hundarna på jobbet.
Varför jag ville studera till djursjukvårdare är ett relativt enkelt svar: Jag har alltid drömt om att jobba med djur och har alltid haft djur i hemmet, ett plus med denna utbildning är också att det är mycket praktiskt arbete också och inte bara i skolbänken. Finns väldigt mycket utgångar också för den djurintresserade på skolan.
Vad duktiga ni är allihopa! Jag är pensionär i förskott…
Jag jobbar just nu timmar inom hemtjänsten samtidigt som jag läser till sista kurserna för att söka till SLU sen. Tanken är att bli djurskyddsinspektör, är redan djurvårdare men man kommer tyvärr inte speciellt långt utan rätt kontakter så då bestämde jag mig för att vidareutbilda :) Har sen jag var liten velat vara bland djur och göra något där man känner att man behövs så nu är det bara till att köra gärnet och fånga drömjobbet ;)
Kandidat- och masterexamen inom ett område där alla får jobb och dessutom hög lön (höga ingångslöner: kandidat 28000, master 30000)…
… förutom jag för jag valde av någon outgrundlig anledning att fortsätta som doktorand. Mina arbetsuppgifter består av att fika, stressa med deadlines, fika, åka på konferens, undervisa studenter och förstås: fika.
#0 Haha, det skulle kunnat varit jag som skrivit inlägget!! Har också jobbat tre år på ett jobb där jag egentligen inte vill vara kvar, men är glad att jag har ett jobb ändå. Är dessutom 23 år och vet inte vad jag vill! Målet för i år är att ta körkort, göra högskoleprov och söka några utbildningar, vilka vet jag inte än. ;-) Får lite panik över att de flesta gymnasievännerna är färdigutbildade och har börjat sina karriärer…
Undersköterska inom hemtjänsten :) Är just nu sjukskriven dock och kommer sedan att vara mammaledig i ca 1,5 år
Åh vad kul att höra vad alla pysslar med! Mycket inspiration.
Visst finns det mycket som lockar och som "skulle kunna vara kul" men jag är så rädd för att utbilda mig till någonting och sedan känna att det inte blev rätt. Det är ju så svårt när man inte har möjlighet att prova på. Har varit inom förskola och som personlig assistent.
Är utbildad djurvårdare men jobbar just nu som personlig assistent. Drömmen är väl djuraffär.