Jobbigt hundmöte
Snälla hjälp mig! Nu har jag fått nog av min hunds beteende. Idag när vi var ute och gick så flög han på en hund. Som tur var så var han kopplad och den andra hunden med. Han är vanligtvis jättetrevlig och snäll vid hundmöten men det är just den här hunden som får honom att bli helt knäpp och han skäller och beter sig väldigt aggressivt. Förut kunde han gå lös, han brydde sig inte om andra hundar men nu de senaste månaderna har han börjat attackera den här hunden och det är BARA den hunden, ingen annan?!
Vad kan jag göra för att få honom att sluta bete sig så här? Jag blir ju galen!
Om det är till någon hjälp så är min hund en snart 7-årig cairnterrier hane men den andra hunden vet jag varken kön eller ålder men jag tror att den är en golder retriver eller liknande ras.
(Ursäkta om jag låter arg eller något sånt men vi var nyss ute på promenad och så hände detta så jag är lite upprörd)
Förstår att du är upprörd. Jag har en hund som under sina tre första år betett sig extremt aggressivt emot mig och emot andra hundar, han är nu fyra år och under dessa tre år har jag kört intensivt med parkour vilket har fått honom under de mest stressade och osäkraste situationerna lagt all sin fokus på mig. efter två år av träning började han fungera normalt men vi var långt ifrån klara med vår träning men det funkade iallafall. nu efter ytterligare ett år med träning fungerar vår vardag super men skulle jag inte fortsätta med parkour så blir han jobbig igen vilket jag har märkt när min mamma är ute med honom, då får han sina felbeteenden tillbaka men som tur är bara emot andra hundar. Så det kanske är något du kan prova på? Vet fler som parkour har hjälpt stressade, osäkra och rädda hundar till att få dom lugnare och stabilare och det har i sin tur gett dom en fungerande vardag.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Se till att det inte händer. Låter trist, men ju fler gånger det händer, ju större är sannolikheten att beteendet blir fast.
Träna, skvallerträning vid ALLA hundmöten, möter ni din jyckes nemesis, ta STORA omvägar, vänd om det behövs. Vad har du för belöningar som funkar på din hund? Tänk efter om du har något som den verkligen ÄLSKAR, som köttfärs, kyckling eller liknande, inget Frolic eller så. Du kan testa med att slänga ut det på marken när du ser att ni kommer att få möte, men det kräver att du hinner distrahera din hund INNAN den har låst fast på den mötande hunden.
Det är svårt att komma åt, terriers är ju sådana, de ger sig inte. Min hudn har ett par ärkefiender som hon hatat från dag ett, och vad som gör det vette katten, men hennes hatobjekt är tikar och det är inte alls ovanligt med könsbunden aggressivitet bland de olika terrierraserna.
När det händer oss, att jag inte kan undvika ett sådant möte så tar jag bara min hund i så kort koppel jag kan och går därifrån. Det är lite pinsamt, det går inte att komma ifrån, men man kan inget annat göra än att minimera de tillfällena och träna på allt vad man kan.
#1 Det låter jätteintresant med parkour men hur gör man det med en hund? 🤔
#2 Ska prova att distrahera honom snabbare, jag får börja ha med hans favoritboll och godis på varje promenad. Han älskar verkligen skinka. Men det är ju så himla svårt att fånga hans uppmärksamhet så fort. Har du några tips för att fånga uppmärksamheten jättefort men framför allt att hålla den genom hela "mötet"?
#3 här kan du få några länkar ifrån Hundparkour sajten här på iFokus :) där finns det en del tips hur du kan börja både ifrån mig och tips ifrån andra.
Hur börjar man? (Artikel)
Det kan ju va så att den hunden din hund inte gillar skickar ut någon form av hotfulla signaler som din hund blir osäker av/inte gillar-alla kan ju inte gilla alla trotts allt. Om han inte har några problem med andra hundar och bara den här, så skulle jag mest se till att inte gå nära möten med "ärkefienden" vänd åt andra hållet eller ta ut en stor sväng om de går och försök avled med godis eller leksak.
#4 låter jättekul och bra! Ska prova med Milou någon gång! 😃 Tack så mycket!
#5 Ja, jag har tänkt i dom banorna med. Kanske inte borde skylla allt på Milou, men det är alltid han som börjar skälla och ha sig 😕
#6 hoppas det funkar 👍
#7 hoppas jag med 🙂