Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4490 ggr
Tarotsanna
0

Osäker hund

Ni som har hundar som är osäkra hur gör ni för att stärka dem?

Chip gillar inte okända människor. Visst han behöver inte älska alla men jag önskar att han kunde hälsa på människor ibland.

Sanna

lill-jarven
1

Det jag gör i alla situationer är att uppträda säker, om jag är säker och trygg så har hunden inget att vara rädd för liksom. :) Börjar jag fundera på hur hunden ska reagera så blir hunden automatiskt osäker.

I vilka situationer är han osäker? Vid möten eller när folk hälsar på hos er eller vid andra tillfällen?

Manchester
0

Hej. Min hund är också väldigt osäker med nya människor. Jag brukar ge dem lite godis att ge honom, då brukar han våga sig fram, och aldrig tvinga honom till någonting utan låta honom komma på egen hand. Bra också om de inte går fram eller böjer sig ner eller sträcker sig mot honom utan kanske sitter på huk lite bortvända - med godis.

En annan tanke som jag har haft och använt mig utav är att lära honom att göra ngt speciellt på kommando när man träffar ngn.  (t ex "hälsa fint med tassen") Då får han i alla fall en riktline för vad han ska göra och hur han ska bete sig i alla fall även om det är läskigt. Det är delvis problemet tror jag för min hund att han jinte vet vad folk vill honom. (Det undrar faktiskt jag också ibland. Ha ha)

Med tiden kommer säkert Chip att vänja sig och lära sig att det inte är så farligt, däremot kan man ju inte lära dem t ex att tycka om att ngn klappar dem. Jag tror att det måste få ta lite tid.

Lycka till! Jag hoppas ni ska göra framsteg.

Tarotsanna
0

#1 Han är osäker i alla möten med nya människor. När det kommer nya människor hem till mig så talar jag alltid om för dem innan att dem ska ignorera hunden och då funkar det bra. Och barnens kompisar bryr han sig inte om men dem bryr sig inte särskilt om honom heller. Fast visst ibland så vill han gärna försöka jucka på dem.

Det är när människor ute vill hälsa på honom som han blir väldigt osäker. Han kan vifta på svansen och gå fram till någon men så fort dem böjer sig eller höjer handen för att klappa honom så gör han utfall. Hundvana människor vet ju dock hur dem ska hälsa på honom, sätter sig på huk och låter honom komma om han vill och klappar honom under hakan istället för uppe på huvudet som ovana människor helst gör.

#2 Tack för dina tips, får bli bättre på att ha med något gott i fickan när vi är ute.

Sanna

AnneN
0

Velvet var livrädd för främmande människor som valp men det har jag tränat bort. Jag gjorde så att alla som ville hälsa på henne fick sätta sig på huk, sträcka fran en godis med öppen handflata och inte titta direkt på henne. Gick i stan flera dagar/vecka med henne så hon fick se att det var inte farligt med folk. Tog över ½år men nu älskar hon nästan alla människor, så länge dom inte gör nått som enligt hundens kroppsspråk är läskigt typ att böja sig ner mot henne för att hälsa, men hukar dom sig så har dom en glad hund i famnen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
0

Jaa.. vad gör jag!

Jag försöker visa honom att sakerna/personerna han är osäker på inte är något att vara rädd för.
Som barn- om de är några ute så kan jag stanna i närheten vid dem ibland och stå stilla.. så om han skäller för att dem låter eller rör sig hastigt så "sch:ar" jag honom.. och när han är tyst och lugn ger jag godis.
Annars kan jag bara gå förbi och om han gör de utan att bry sig eller iaf verkar lugn ger jag godis medan vi går förbi.

Hum.. unga killar är de värre med.. dem brukar ju inte vara och leka på gården:P

Sen om de är saker försöker jag bara som sagt visa att de inte är farligt och ger honom godis när han beter sig lungt och fint:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Zebben
0

Har bara läst Ditt första inlägg.

Osäkra hunder kan man bygga upp genom mkt balansövningar. Det stärker självförtroendet.

Jag skulle däremot inte göra någonting åt om hunden är ointresserad av folk. Finns ingen anledning tycker jag. Finns ingen anledning att för hunden främmande människor ska gå fram och klappa när hunden tycker det är jobbigt. Inget jag skulle träna bort, då man kan få en hund som börjar med ännu mer problembeteenden om man "tvingar" på dem kontakt.

Tarotsanna
0

Tack för era svar! Som sagt han behöver inte älska alla men jag vill inte att han ska vara rädd heller. När vi är ute och någon går bakom oss så går Chip på tvären för att hålla koll på personen som kommer bakom. Men när vi möter människor så bryr han sig inte så mycket om inte personen t.ex. har något som utmärker eller bär på något, då tvärnitar han.

# 6 Kan du ge nåt exempel på balansövningar?

Sanna

kerstinjoh
0

#6 Zebben vad menar du med balansövningar?

Gäller det all osäkerhet?

Kanske något att testa på Alfons innan vi ger upp?

Zebben
0

Det finns många sätt att stärka en hund självförtroende. Balansövningar så som att förbättra sin kroppskontroll. Gå på plankor som är en bit ut, kunna sitt/ligg på höga/små ytor. Lekparker när det är tomt på barn brukar kunna erbjuda massor av nyttig träning.

Viltspår, sök, personspår är också mkt bra övningar för hunden. Här är hunden överlägsna oss människan och lär sig att ta ansvar och lösa uppgiften. Hunden får "leda" och höjer då självförtroendet när den klarat sin uppgift.

Tarotsanna
0

Igår var Chip och jag på lekplasten och lekte. Han tyckte det var jätte skoj!

Sanna