Kycklingben
Jag undrar kan en hund äta en hel kyckling eller måste man ta bort vissa ben?
Om hunden är van med ben och inte är för glupsk går det bra med en hel kyckling.
Ska man ge ben ska det vara rått, ej tillagat. Annars går det bra om hunden är van vid ben.
//Jessie
Jag har fått lära mig att f-djuren, fågel och fisk skall man inte ge hela till hundar. Kanske är olika på vilken ras. Jag har bara haft att göra med stora hundar.
Det kanske också är skillnad om kycklingen är rå eller tillagad. När du lagar till en kyckling blir rimligen benen skörare och kan splittras i vassa stickor.
Har hört samma som #3 och fläsk har jag också för mig ingår i "farliga" ben pga av att dem splittras :)
Gammal, förlegad myt. Vildhundar/gatuhundar/vargar lämnar inte benen precis om de fått tag i en fågel och runt om i Sverige tiotusentals barfare som ger hundar av alla möjliga raser råa ben.
Våra kycklingben kommer för det mesta ifrån industrierna broilers, dvs benen är mestadels bara brosk.
Råa ben är alldeles ofarliga & kycklingben är perfekt för en ovan hund. Börja med kycklinglår el vinge - köttet ska dock vara rått och helt obehandlat.
Undvik bärande ben som märgben.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Fyra Farliga F-ben: Fågel Fisk Får och Fläsk.
Men det gäller om benen är TILLAGADE på något sätt, dvs rökta, kokta etc.
Särskilt farliga är FÅGELBEN eftersom de lätt splittras om de är tillagade, de kan bli som vassa hårda stickor som kan skära hål på mage/tarm.
Råa ben ska normalt friska hundar kunna tugga i sig och delvis smälta utan att de skadas. Dock bör man anpassa benens storlek och framför allt mängd efter hundens egen storlek. En hel rå kyckling är väl OK för en större hund, en mindre kan gärna få en rå kycklingvinge. Skulle hunden däremot sno en tillagad kyckling, eller rota i soppåsen och sätta i sig resterna av middagskycklingen måste man hålla noga koll efteråt, gärna ge hel sparris som kan linda in de vassa bitarna - och vara beredd på ett akutbesök hos veterinären.