Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 71349 ggr
IceJossan
105

Lagtext - maxtid att lämna hund ensam

Jag söker febrilt efter en lagtext som säger hur länge man enligt lag får lämna sin hund ensam. Men jag hittar inget konkret, bara en massa text på forum och rekomendationer hit och dit.

Någon som sitter på nåt länk till en sådan lagtext? Jag behöver den för att vidarebefordra. För det finns väl en sån? Det har jag verkligen för mig.

sissie
0

Kan denna sida på jordbruksverket vara till din hjälp?`

Jordbruksverket är den instans som har befogenhet att instifta lagar för hur alla djur ska leva och bo. Oavsett vilket djurslag det än handlar om.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn.4.207049b811dd8a513dc8000431.html

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Minoth
8

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

DE enda jag hittar är under "rastning" 

Men de finns ingen LAG tror jag som säger att man får vara borta från hunden max 6 timmar. bara rekomendationer

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
1

skrev samma länk som #1

IceJossan
13

Det är den sidan jag tittat på, men det är alltså bara rekomendationer.. Synd.

Vet nämligen en med 3 hundar som lämnar dem ensamma i 10 timmar i sträck när hon jobbar..

Satum
6

Usch, INTE okej! 10h är alldeles för mycket, herregud!

Kan hon inte hitta någon alls som kan rasta dem eller vara hundvakt så borde hon ju inte ha hund överhuvudtaget.

Vad arg jag blir!

Vi lämnar Mogge som max 4-5h i sträck. Han skulle säkert klara längre, men jag tycker inte det är okej och skulle heller aldrig lämna ensam längre än så.

sissie
3

Här är föreskrifen L 102.

Föreskrifter är också lagar som man ska följa. Man kan bli dömd i rättegång om man inte följer dem. Kanske inte lika hårt som om man bryter mot de stora lagarna, men det känns nog ändå. Folk som döms för vanvård och djurplågeri döms efter föreskrifterna från jordbruksverket.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

IceJossan
1

#6 Tack :)

Jag känner inte ägaren själv utan det är via en kompis. Min kompis agerar hundvakt medans matte nu är bortrest och inte kan ta med hunden. Det är luddigt om hur länge djuren (de är 3 hundar och en katt) är ensamma om dagarna, för ibland säger hon 10 timmar men idag sa hon att ägarens mamma ofta tar hand om hundarna om dagarna. De andra två hundarna är hos en annan hundvakt nu.

Jag har varit nattmatte åt denna hund 2 nätter nu för att min kompis (ordinarie hundvakt) behöver jobba. Hunden, som inte är ensamhetstränad knappt alls hos min kompis och är väldigt olycklig när hon lämnar lägenheten, skulle då vara ensam hemma med katten i 10 timmar. Jag protesterade vilt och tog på mig rollen som nattmatte och det har gått bra och känns jättebra. Hemma är han ändå van och har dessutom sina två hundkompisar och där har jag liten möjlighet att påverka, men hos min kompis är han inte van och har heller inte sina hundkompisar.

pehu
0

#6 Döms man för djurplågeri så har man gjort sig skyldig till brott mot brottsbalken, alltså aningen allvarligare än att ha brutit mot någon av föreskrifterna.

Mischa
0

Fast det är minst lika viktigt att anmäla dessa även om det inte är lag så skall det följas.

Kikade på en föreläsning via SJV om djuravel och lagar, och dom tar upp lite bla detta om lag vs. föreskrifter/allmäna råd (dock bara djuravel)

http://urplay.se/168643

Nästan i slutet vid 20:08 samt vid 16:07

Tycker man att något står fel till så ska man anmäla det, att hundar får vara inlåsta 10h på regelbunden basis är ju ganska givet bristande hundhållning..

≧◔◡◔≦

Minoth
0

#9 men då kommer en till sak. Är det om hunden är ensam eller om den har flockmedlemmar i huset tillsammans med den? Alltså andra hundar.

Mischa
4

Hur många hundar spelar ingen roll, dom skall rastas oavsett.

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
5

Jag har lämnat mina hundar 10 timmar när jag jobbade. Visserligen var detta när jag jobbade natt, så dom låg bara hemma och sov, så dom märkte liksom inte av det på samma sätt som på dagen.

Därför är de ju väldigt svårt att skriva en lag på hur länge man får lämna hundar ensamma, det finns så många om och men, och olika situationer.

Mvh Jenna

Mischa
3

Är detta något du gör regelbundet/ofta då? att det sedan är natt tycker jag spelar in för då gör hundarna annars inget än att sova, och har troligtvis fått sitt under dagen?

Jag har också gått över många av dessa regler utifrån mitt förnuft ex. en extra timme i bilen än vad som är tillåtet eller att hunden får vara ensam lite längre för att det är vad den dagen kräver och hunden far inte illa av det, det kan jag argumentera för.

Vad dessa lagar/föreskrifter/råd är till för är ju för att ge riktlinjer till dom människor som inte har förnuft att förstå att en hund inte konstant skall vara instängd en hel arbetsdag utan måste rastas.

Och för dom som inte begriper att det inte är ok att binda fast en hund vid köksbordet/elementet eller stänga in en valp i bur för att den är jobbig.

För det finns en hel del människor som tycker sådan är ok, och att det är så man "ska" göra, därför finns vissa "pekpinnar" på vad som är ok och vad som inte är det.

≧◔◡◔≦

IceJossan
0

En annan fråga.

Hur fasen ska man göra med en utvecklingsstörd gubbe på 70 år som nu har fått en rottweilerkorsning på 1 år som han håller fastkedjad inomhus? Kanske inte alltid men i alla fall ofta enligt familjen som helt ofrivilligt känner denna gubbe (de är grannar). Maten som serveras är kokt potatis, kanske i bästa fall lite rester men det ska nog mycket till innan han får det. Han tänker inte köpa hundmat, för potatis har ju alltid räckt enligt honom som haft flera hundar förut men ingen har levt speciellt långa liv. Gubben har blivit fråntagen alla sina kor utom en stackare som är kvar, ca 20 katter som bodde instängda i tvättstugan är plötsligt bara 2 st och hunden börjar visa rädsla för sin så kallade husse. Han skryter om att det är en skarp hund han har, men detta kommer antagligen sluta illa för denna stackars hund som just nu är mycket snäll men som mycket väl snart kan bli farlig i.o.m. att han har helt fel ägare.

Den här gubben ÄR anmäld till Länsstyrelsen, men sist en inspektör var där blev denne bortjagad med yxa!! Gubben är alltså aggressiv och farlig om han blir uppretad. Polis har varit där och tryckt ner honom i backen och då blev han lugnare. Vet inte mer om hur det artade sig med det sen, men detta var några år sedan.

Hur fasen ska man göra?!

emma071
0

Gammal tråd, man jag googlade och hittade denna tråd, jag han kollat på jordbrksverket osv, men jag hittar inte någon "bestämd" tid på hur länge en hund får lämnas ensam… har jag missat det eller finns det inte helt enkelt??

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Jenna_Nord
0

Det finns ingen lag på hur länge, bara rekommendationer.

Mvh Jenna

Em_
2

På jordbruksverketa hemsida kan man ladda ner L102. Det kallas föreskrifter men är juridiskt sett en lag. (Allmänna råd är lite lösare.) Där står 12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd. Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats. Allmänna råd 2 kap. 12 § Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare. Det finns alltså ingen exakt tid.

IceJossan
0

Jag vet folk som lämnar sina hundar ensamma när de jobbar natt, och de blir då ofta ensamma ca 10 timmar utan rastning eller tillsyn. De är 3 hundar tillsammans.  Ena hunden är ibland hos hundvakt, och det har hänt att hon fått rycka in på nattjobb och lämnar då hunden helt ensam ca 10 timmar, då dessutom med munkorg på så att han inte ska skälla (men med öppen front så han kan dricka vatten).

Samma person har dessutom planer på att skaffa egen valp och planerar då att snabbt lära hunden vara ensam om nätterna när hon jobbar men hon tar inte in när jag försöker förklara att det inte funkar så, att det i många fall kan ta ett år innan det funkar bra, och att det faktiskt kanske aldrig kommer funka bra eftersom det krävs mycket hård träning. Men hon lyssnar inte :/