Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1012 ggr
[Joy]
0

Halt

Min tik på 10år har den senaste månaden börjat halta, främst, efter vila. Tänkte att hon kunde ha sträckt sig på någon promenad, men eftersom detta fortsatt så tvivlar jag på att det är orsaken. Nu idag har hon haft svårt att gå i trappan och vid vissa tillfällen vägrat stödja det benet. Jag kände och klämde lite grann men hon reagerade inte mycket alls. Sen skakar hon också men det kanske beror på att hon måste hålla balansen på bara tre ben? Har ni några funderingar om vad det kan bero på?

Saffran0Spice
1

Bör kollas upp med vetten, kan vara ledproblem eller liknande.

Lon@
1

Absolut dags för veterinären och gärna en sjukgymnast/hundfysioterapeut.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Joy]
0

#1 #2 Vet ska ringas på måndag.

taylor__lambert
0

Låter som ledproblem, min hund har ledproblem (4 årig hane) och han haltar lite ibland efter att han har vaknat upp, samt om han anstränger sig för mycket. Han måste simma 1 gång i veckan och äta glukosamin samt stretcha väldigt ofta och detta måste han och jag göra hela livet ut enligt vet, trodde först det var atros men efter röntgen visade det sig inte vara så som tur var. Kan klämma på hans tassar och ben ibland bryr han sig ibland inte beroende på dag, kan skaka lite då och då när han har extra svårt att stå ordentligt, kan lägga sig på promenader och vägra gå, då är det bara att bära 16kg klumpen.

Behöver ju inte vara nått allvarligt men ring vet och prata med dom och boka upp tid då ifall det är nått med lederna så gör det ganska ont och bättre att vara där i tid. :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Levijo
0

Skulle också uppsöka veterinär. Har ni "tur" är det stelhet pga ålder, men man ska alltid försöka vara på den säkra sidan. Kan ju vara någon smärta

Cahira
0

Kan vara allt från skada till artros till spricka nånstans till vadsomhelst egentligen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
1

#5 - stelhet pga ålder är ingen diagnos, utan haltar en gammal hund är det pga artros eller annat.

Levijo
1

#7 Kanske läste fel, men jag tänkte typ stel som man själv kan vara när man precis vaknat typ

russin
2

till TS - inte alls otroligt att hunden har åldersartros. beställ tid hos veterinär för undersökning, för hunden kanske behöver antiinflammatoriskt och smärtstillande en tid.

Lathundarna
0

Låtit nån kunnig (t ex fysioterapeut) kolla om hunden har en låsning nånstans?

[Joy]
1

#9 Det var lite av min tanke också, sen blir ju inte hundarna stela på samma sätt som vi människor så antiinflammatoriskt och smärtstillande kanske är en bra idé. Hon har ju C-höft också, kan det spela in?

russin
0

#11 - mycket troligt att hon kan ha fått mer artros på sin c-höft. Darrningarna kan ha att muskelmassa minskar på äldre hundar, men kan även bero på annat. Så absolut en seniorkoll hos en duktig veterinär (en som är bra på leder mm)