Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 13027 ggr
kattöga
0

Varför hänger tungan ute mest hela tiden?

Jag har ingen hund, har haft hund i familjen när jag var barn dock. Men har aldrig funderat på det förrän nu;

Varför har hundar ofta tungan hängande ute och öppen mun? 
Är det för dofterna (som plockas upp av tungan), andningen, för att de har tunga tungor (😉) eller bara för att dom inte fattat att tungan kan hållas inne i munnen och munnen stängd?

Katter, som jag känner bättre, har ju oftast tungan rätt i, och i rätt, mun. Likaså dom flesta andra djur. Men varför är det inte så med hundar?

Frågan ställer jag för att jag bara är så nyfiken ;) För jag är övertygad om att det finns en väl dokumenterad orsak till detta "udda" beteende bland djur.
(Gissar att vargar och andra "hunddjur" har samma "tungomål"?)

Här en bild som illustrerar vad jag menar: 
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/hjaltehund-fallde-tjuv-med-bullpapper

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Saffran0Spice
4

Tungan används bla för att hjälpa till att reglera värmen, att den hänger utanför eller att hunden har öppen mun och hjässar (flämtar) gör att de stora blodkärlen i tungan svalkas och för svalt blod vidare i kroppen och kyler ner hunden =)

Fridaaaa
1

De svalkar sig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catta-
1

De gör så när de känner sig varma

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

kattöga
0

#1 #2 och #3 Jaa, tack alla tre! Det har jag ju faktiskt hört förut! Känner igen nu när jag läser! 

Undrar varför inte dom flesta andra djur, eller pälsdjur iaf, har samma "tungfunktion"…. på samma sätt iaf….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Saffran0Spice
4

#4 Hundar kan inte svettas, men vissa pälsdjur kan göra detta och behöver därför inte den tungfunktionen som hunden har som ersättning ^^

Vissa djur har andra sätt än tungan - många slickar sina ben blöta så att de kan svalna av i vinden tex =)

-Aida-
1

anda djur kan flåsa exempelvis för att svalka sig, små djur i de vilda kan gräva ner sig i jorden där de är svalt, ödlor i öknen täcker sig med sand eller ligger under stenar.
Jämfört med andra djur är hundens tunga ganska lång så den hänger utanför, katter har ju inte lika lång tunga så den kan inte hänga på samma sätt.

kattöga
0

#5 och #6 Tack, då har jag fått lära mig lite nytt igen. Kul! 

Ja, katter kan iaf svettas lite. Har sett svettiga trampdynor på mina katter ibland. Men mest gömmer dom sig i skuggan och sträcker ut sig så mycket dom kan när det är riktigt varmt. Antar att dom sträcker ut sig för att "fånga" lite vind och inte värma sig själva (med egen kroppsvärme) som dom gör när dom "krullar ihop sig". 

#6 Näe, det skulle se lustigt ut med så långa tungor på katter….. 😃

Meeow! 

ChristineF
1

Katter kan också flämta om de är stressade eller blir trötta efter intensiv jakt/lek. Det ska dock krävas en del för ökendjuret katten att bli så trött/varm, händer det ofta kan det t.ex. ha med hjärtat att göra. I övrigt svettas de med trampdynorna och slickar pälsen för att svalka.
Min katt flämtade när jag körde lite agilityliknande lek med henne i trädgården när hon var ungkatt. Hon tyckte det var superroligt, men efter en stund la hon sig i skuggan och flämtade lite. Hon var frisk :-)
http://thumbs.dreamstime.com/x/fl%C3%A4mtande-tabby-f%C3%B6r-bl%C3%A5-katt-23030697.jpg

kattöga
0

#8 Hanen som flyttade in här i somras fick lyckospelet när vi släppte ut honom fritt första gången (hade varit i rastgård dittills) och ja, han flämtade lite också till slut när han sprungit och sprungit och sprungit….. :)

Söt katt din flämtande katt!

Meeow! 

MikkansBuse
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kaniner svettas genom öronen tex :)

Så här ser min hund oftast ut när det är varmt eller om han härjar omkring och behöver svalka sig ;)

[Forest]
1

Våra hundar har mycket sällan öppen mun, är det så att dom skulle ha det är det ganska troligt pga dom är varma eller om ena löper och känner sig lite stressad.

Cahira
4

Vissa är värre än andra. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

kattöga
0

Vilka härliga och Tunga Tungvickare ni har! Härligt! 😛

Fyll gärna på med fler Tungviktar-tungvickare-bilder! Kul att se!

Meeow! 

Cahira
4

As you wish :P

Kolla bakgrunden :P

MikkansBuse
3

Haha! Jag som tyckte att min hund hade låååång tunga ;)

Saffran0Spice
4

Vissa är inte ens vakna 😉

ChristineF
0

#9 Hihi härligt!! Ska tillägga att söta kissen var en lånad bild från Google, ett exempel på hur det kan se ut. Tyvärr har jag ingen flämtbild på min katt Siri :-)

Flöffo
0

#5 Har hört att dem kan svettas genom trampdynorna/tassarna. Vet inte om det stämmer, men man brukar ju kunna se blöta spår efter hunden ibland.

//Flöffo

kattöga
0

Med tanke på vad jag läst i denna tråd så verkar hundar vara väldigt varma av sej…… 😉 För vissa hundar har ju tungan hängande genom öppen mun "mest hela tiden" (som jag skrev i titeln)…… 😛

Meeow! 

kattöga
0

Förresten, helt underbara bilder igen! 😛👍

Meeow! 

isblixt
0

#18 Ja men eller hur, jag har också hört att hundar kan svettas genom trampdynorna. :)

Surpan
1

#12 Vilket charmtroll! Helt underbar ju!

/Surpan

Cahira
0

#22 Ja alltså han ÄR intelligent egentligen, jag lovar. Även om oftast så ser han ut som att han hittat LSD eller nåt. Är sällan hans öron är uppe när han tittar på mig, men annars är dom ALLTID uppåt.