Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7059 ggr
Hildgrim
5

Hundar som provocerar

Jag såg en tråd i vinthundar.ifokus där det verkar vanligt att ägarna får kommentarer om att hundarna är undernärda, behöver äta mer osv. Därför tyckte jag det kunde vara intressant att diskutera hundar som provocerar eller drar uppmärksamhet till sig generellt. För det verkar tyvärr ganska vanligt att så fort en hund inte faller inom den normala mallen över hur en hund ska se ut så verkar det fritt fram för folk att säga vad som helst. Och det förekommer ju hundar i alla möjliga storlekar och former. 

Får du också kommentarer om din hund? Vad har du för ras? Vad hos hunden är det folk finner annorlunda/provocerande? Tjock? Smal? Missbildad? Ful? Fjantig?Visa gärna bild också. :)

Finns det kanske någon ras du själv finner provocerande och varför?

Själv så har jag en mexikansk nakenhund och jag har lagt märke till att folk kan vara väldigt negativt inställda både till nakenhundar och till hundkläder. Det verkar vara många som anser att det är hemskt att avla fram pälslösa hundar, som om det vore något gravt fel på dem. Det verkar också som att en hel del människor anser att hundar lider av att ha kläder på sig.

Som tur är är det ännu ingen okänd som kommit fram och skällt ut mig men jag vet att det har hänt andra. Ibland hör jag att folk muttra när jag passerar men det är allt. Om det är någon som kommer fram och säger något brukar det vara positivt att antingen hunden eller kläderna är söta.

Men nog kan jag märka av det negativa ändå. Ibland är man kanske ute utan hund eller sitter på bussen och råkar höra några beklaga sig över hundkläder för att det går en annan hund i närheten med kläder. Har även märkt av att vissa på FB kan bli syrliga om jag lägger upp foton på hunden, ifrågasätta varför hon har kläder och sånt. Det är egentligen bara ett fåtal personer på fb som skriver något positivt alls om jag lägger upp bild, och av dom som skriver har majoriteten av personerna själva nakenhundar. XD

Saffran0Spice
2

Då jag har en frusen vinthund kan jag känna igen mig väldigt mycket i det du skriver😐

AnnaKarin
3

Jag har fyra Chihuahuor och då är det tydligen fritt fram för allmänheten att vara oförskämd och kalla både mig och hundarna vad som faller de in.  Har de kläder för att det är kallt (-10 och kallare)är det fel och har de inga kläder så är det synd om dem som måste vara ute i kylan. Män i övre medelåldern och tonårspojkar är värst. Bäst är killar i 25 - 40 årsåldern, de kan komma fram och vara intresserade och prata "på riktigt".

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

taylor__lambert
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj oj oj, allt det min hund kan få för sig som inte är "ett normalt hundbeteende". Sen så drar han mycket uppmärksamhet till sig då han är "sockersöt" så det är få som kan motstå honom.

Har en cocker spaniel, ser dåligt hör dåligt och har haft en "jobbig" uppväxt.

Folk går fram till min hund hela tiden och ska klappa och gulligulla med honom och jag säger alltid nej och då kommer det alltid kommentarerna "men det är ju en snäll, sockersöt cocker spaniel" nä, han må se söt ut säger man att han "inte är snäll" (vilket är det enda folk verkar förstå samt missförstå i detta samhälle) ja då ska de komma med att jag "inte uppfostrar hunden rätt".

Samma sak när folk går förbi honom så sträcker de ned handen för att klappa honom, Micke då ser extremt dåligt så han hugger ju direkt efter händer (inte nu dock men har gjort det förr, nu ställer han sig och skäller), tror han har huggit två personer som kom bakifrån oss när vi stod och väntade på min mamma en gång i centrum en annan gång vid tunnelbanan då högg han dom och då vart det ett jäkla liv, nej en hund ska inte bitas det vet jag, men en hund som inte ser eller hör och inte är världens snällaste på grund av det han gått igenom kan man inte förvänta sig mycket utav, sen ska man alltid fråga ägaren om man får klappa eller ens gå nära hunden. Detta var dock när Micke var i sin värsta period då jag precis börjat rehabilitera honom och han hade en väst som det stod "RÖR EJ JAG TRÄNAR" med stora synliga bokstäver. Jag tror inte det skulle falla in så mycket i min hund idag att bita någon.

Även min hund har kläder på sig ute när det är från -5 och nedåt och det ska alltid kommenteras att han inte behöver det för att han "har så mycket päls" kanske det men han är extremt frusen av sig.

Skorna han har för att hans köldkramper i tassarna har blivit värre med åren brukar en del tycka är sött men nån gång fick jag en kommentar att det var djurplågeri att hundar ska ha skor.

Sen hör man hela tiden att "han är så söt" som senare ändras när de vill klappa honom och jag försöker förklara varför och de förstår inte alls och då blir det negativa kommentarer istället. Numera säger jg "nej, han vart misshandlad förr och hatar människor" vilket i och för sig är sant, inte misshandeln, men han ogillar människor, jag och mamma räcker för honom fler, nya blir för jobbigt.

Min hund både syns och hörs vart vi än går och får dumma kommentarer nästan hela tiden dock inte lika mycket nu som då när han var under rehabilitering men det slinker alltid ut nån kommentar ifrån en och annan idiot.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

-Aida-
1

En boxer, labrador blandis som jag känner mycket väl, ägs av min syster, folk tjatar om att hon är undernärd och säger "får hon inte äta tillräckligt? hon borde tjocka på sig" och vissa har sagt att hon borde tas in till veterinären för att kolla ifall hon är underviktig, men dom konstaterar att hon är normal, vissa tycker synd om  henne också för att hon inte får större portioner mat.

Lon@
2

Jaktlabbe = folk tycker att hon är mager (i synnerhet om de jämför med showlabbarna). Värst är faktiskt just de som har utställningslabbar, det är synd att vi inte kan samsas när vi har och älskar samma ras, och acceptera att den numera är delad.

Om min cairn får jag emellanåt höra att det är horribelt att jag har kvar en hund som har en kronisk sjukdom vilket innebär att hon äter medicin varje dag - och kommer att få fortsätta resten av livet.
Att hon dessutom inte får äta vad som helst utan bara sitt specialfoder är också helt gräsligt tydligen.
Jag lovar, av de som sett Skroffan IRL så finns det nog ingen som inte tycker att hon verkar må toppen och har ett mycket bra liv!

Tidigare, när jag körde brukssök med henne så var det tämligen många som tittade lite tvivlande på henne när vi körde med nya figgar eller instruktörer - men de ändrade sig snabbt när de sett henne in action.
Det hon inte kan på grund av sin litenhet tar hon med råge igen med hjälp av vilja och jävlar anamma 🙂!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Kallaterrier
2

#5 Klart Skroffan tar igen det med jävlar anamma, hon är ju en riktig terrier ;)

Em_
2

Jag har fått höra tvärt om :P Min stackars mittel borde minsann ha täcke. Jag tyckte han kunde klara en minusgrad eller tre med sin underull, men där tog jag fel. Och lapphunden är FET. En kvinna som fick känna hur mycket päls han faktiskt har så typ "ja det är hemskt att man avlar fram sånna pälsmonster bara för utställning". Rasnamnet "lapphund" gav tydligen ingen hint om vilket klimat de är avlade för

Ambrose
4

Jag har ju min lilla, snart 9 månaders, Rottweiler tik och för det mesta så får jag positiva kommentarer, men ibland så… En liten bit från där jag bor finns det en stor idrottsplats där jag brukar gå promenader med Nita. Nu det senaste så har ett gäng 11-åriga killar varit där och fystränat. Misstänker att de spelar fotboll egentligen. Varje gång de springer förbi oss så skriker en av killarna "Akta er, akta er! Det är en Rottweiler!!" Vi har säkert träffat på dem 3-4 gånger nu och varje gång är det samma sak. Jag tycker att det är jättetråkigt att en 11-åring redan har så förutfattade meningar om hundraser, och att han dessutom skrämmer upp kompisarna :(

När jag säger till folk att de inte får klappa henne så är alltid följdfrågan "Bits hon?".

Nita är dessutom ganska så smäcker för att vara en Rottweiler, och det är så jag vill ha henne. Andra Rottweiler ägare påpekar ofta att hon är undernärd, men annat bruksfolk brukar istället berömma mig för att hon är i så fint hull, och det är ju kul :)

Folk som inte kan så mycket om olika raser brukar oftast gissa på att hon är en Dobermann :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

TrasselTroll
0

Nu har min lång svans men jag vet många med nbt aussies som får sura kommentarer om den korta svansen. Folk som inget begriper utgår från att hundarna är kuperade och en del verkar inte ens vilja ta till sig när de får förklarat för sig att hundar inom rasen australian shepherd kan födas med kort svans.

JoannaLi
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Våra jakthundar kan man ju uppenbarligen inte ta ut ur hundgården - never mind att de är i hundgård någon timme i veckan när det blir för varmt/högljutt inomhus - och att jag är ute och "försöker dressera dem" är ju urgulligt! (Nevermind att åtminstone Jappe går perfekt fotgående i de flesta lägen, och självvalt tar en väldigt aktiv ögonkontakt, och lyder handgester, 'ven de givna från "fel sida". Men nejdå. Jag försöker 'dressera' hundarna. Jajamen.) 

Sedan kan det ju vara rent djurplågeri att ta jakthundar ur sin hundgård. Det vet ju alla. De kan ju inte hantera omvärlden och att få se nya ställen, förutom hundgården och skogen. (Eller hur var det nu.)

Sugar Mist
2

#9 Som nbt aussie-ägare kan jag bekräfta det! Många sura kommentarer och "Du vet att kupering är olaglig va?" är ofta något jag hör.. 

Hade jag kuperat honom hade jag tagit hela svansen och inte lämnad 10 cm😂

-

Catta-
7

Tja, det räcker väl att jag visar en bild på hur min hund såg ut för några månader sedan. Nu är hon nedklippt dels pga att jag tröttnat lite på pälsvården men mest pga alla oförskämda människor som finns. Nu var det få som sa något men jag fick måånga blickar och folk som vände sig om för att glo på henne, folk som pekade, folk som saktade in i sina bilar och glodde. Det var extremt jobbigt för mig som har väldigt dåligt självförtroende så jag kände att jag var illa tvungen att klippa ner henne. Men nu ska jag spara ut till en lite diskretare frisyr och börja ställa ut henne igen såsmåningom

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

IdaKw
1

Har en labbe, en "showlabbe" antar jag, mer dp. Får höra ibland att hon är tjock, eller "mullig" men det är hon verkligen inte. Hon är i perfekt hull, mycket muskler, fin midja, bra vikt, sjukt fin päls. Men oftast är det ovana hundägare som inte bryr sig speciellt mycket om sin egna hund eller folk som inte är så insatta i hur hundar ska se ut. Eller vad man ska säga. Allt som oftast får jag beröm över hur fin hon är, men ibland så!

Levijo
1

Jag får ofta höra att min mops är oduglig och inte någonsin kommer klara av arbete av något slag (samtidigt som det tycker att jag kan ha kravet på perfekt lydnad och att hon ska kunna vara lika bra på att hantera värme som en Saluki) pga hennes korta nosrygg. 

Har hört från andra mopsägare att jag är en djurplågare för att jag "experimenterar" med foder (ger färskfoder), vill ha täcke på henne på vintern samt skor pga köldkramp. 
(Verkar inte kunna göra något rätt med min hund enligt andra). 

Sen är det ju det typiska som inte enbart är riktat till mig, men att jag har en ouppfostrad hund för att hon skäller och jag låter henne bara för att hon är liten 😂

marathos
2

Är jourhem åt hundar ibland o då dyker det upp alla tänkbara varianter ibland.  T ex väldigt magra hundar o även jättetjocka hundar.  Tror inte många kommenterat så mycket men stirrat desto mer, så vissa gånger har jag talat om att det är en jourhund o att det är tidigare omständigheter som gör att den ser ut som den gör.

Har en egen terv som ofta drar uppmärksamheten till sig då har skrattar extremt mycket, samtidigt som han låter o nyser. Många förstår att han bara är glad, men han har också skrämt många som tror att han är riktigt aggressiv.

Drömmis
3

Har ofta fått påpekat att mina tidigare hundar varit för smala av andra hundägare när man varit ute och gått (flatcoat och alaskan husky). Men när man varit hos vet eller träffat andra kunniga inom samma ras har man fått beröm för bra hull och bra med muskler x).

Även fast man själv vet att hunden inte är för smal utan är i fin form så är det ju tråkigt att höra och än tråkigare att folk har den synen på hundar, vissa tycks ju nästan tro att man inte matar sina djur :o.

Saffran0Spice
3

#16 Just den biten med vikten håller jag med dig om är skitledsamt att höra på!
Jag som har vinthund får höra detta minst 3 gånger om dagen - men att man får höra det som inte har hundar med ''vinthundsmidjan'' är ju minst lika trist =/

Önskar att folk kunde läsa på lite mer och inte kommentera i sådant de inte har koll på - många som kommenterar andras hundar vet oftast inte ens vad de är för ras…

taylor__lambert
0

Jag kom och tänka på en endaste gång som jag har kommenterat en persons hund. Personen var ute på stan.

Det var en vinthund, en whippet och hon var smällfet! Det var som om hunden hade en melon mage, den var enorm. Jag frågade ägaren varför hon var så enorm "hon har valpar som är beräknade att komma om några dagar".

Jag ifrågasatte på ett någorlunda bra sätt (som om det går att göra det) varför han tog en tik som snart ska valpa med sig ut på stan, de ska ju bara gå kortare sträckor, fick inget svar utan personen bara traskade iväg och då såg jag hur tiken haltade lite lätt med ena framtassen också.

Det är nog den ända gången i mitt liv som jag ifrågasatt en främmande persons hund och dess hälsa, de hundar jag är dagmatte åt pratar jag alltid med om jag ser nått som inte är helt rätt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Wellcraft
3

Går knappt att kliva in i ett hundtrim/djurklinik innan någon ska kasta munkorg på min lagotto.
Då går jag därifrån.
Min hund är enkel att förstå sig på och han kommunicerar väldigt bra.
Munkorg behövs knappast om man kan läsa någorlunda hundmimik & kommunicera lite med honom tillbaka.

Många klagar också på pinscherflickan jag är extramatte åt.
Det vanligaste är väl att de inte förstår hur jag kan ha en sån tråkig & opersonlig hundras. Tyvärr är det väl intrycket man får av pinschern då dem skiter blanka fan i människor de inte känner/tycker om.

Har också fått kommentarer om att jag borde avliva henne.
Brukar nämligen be folk att låta henne vara & inte tvinga henne till kontakt, för att hon besitter integritet och kan säga ifrån.
Då är hon tydligen för farlig för att få röra sig i samhället… 

Men oftast uppskattar folk bara mina hundar & är väldigt intresserade :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FjantYoda
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Har ju oxå nakenhund, däremot en blandras och för det mesta så kommer folk och frågar om "det är en såndär nakenhund" och har hänt att folk vill provklappa å det känner jag ju är rätt lugnt, kan ju vara jobbigt ibland då femtielfte personen kommer och frågar om det är "en såndär nakenhund" för det syns ju rätt tydligt att han är född utan hår ;) 

Däremot har jag på internet fått några dumma kommentarer, bl.a. la en till mig på fb och första och enda gången den kommenterat så var det en dum kommentar om "fy så ful" men, han har oxå lyckats vända folk som varit skeptisk till nakenhundar IRL. 

Annars får han endel kommentarer om "oj så smal" och "ska du inte skaffa en RIKTIG hund?" och så "Alltså, det är ju typ som att ha småbarn att ha nakenhund" då jag har informerat om att han ska badas, ev smörjas in, kläs på. 

"Roliga" är, är faktiskt mer bekanta som ska informera en om vilken fjollhund man har än random personer!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

botakt
1

Ska ta mammas Borzoi till en klinik för anorektiker isåfall. Hon äter inget nästan. Jättepetig med maten och det duger inte åt damen vissa dagar. Har även irländska varghundar och får höra rätt mycket. Jag som är 153 Cm lång får ofta höra att jag kan nog inte hålla en så stor hund. Och ärligt det har hänt att jag tappat en av dem nån gång när hon gör sina idiotrace med mig efter sig.