Anmäla hundmisshandel - funderingar
Har ett par funderingar kring att göra en anmälan på hundmisshandel.
Tänker göra en anmälan till veckan då jag vet att hundens ägare slår/sparkar på honom. Men först vill jag veta lite hur det går till.
Senaste tiden har hunden varit hos min bror i närmare 2 månader för att ägarna "inte haft tid" (kan tillägga att de är missbrukare och det viktigaste för främst killen är billiga droger av olika slag), tjejen är gravid och de har helt enkelt inte engagerat sig i hunden. Hunden har mått så otroligt bra hos min bror och min bror har gett honom mycket aktivering, träning och lek under den här tiden och engagerat sig enormt i hunden. Vilket hunden inte får hemma.
Hemma hos ägarna så blir hunden misshandlad när han gör något "fel", blir instängd och får inte gå ut så mycket som han behöver. Ägarna har honom som ett keldjur när dom är intresserade. Ena dagen vill dom ha honom och andra dagen inte.
Ägarna ser inte att han har det mycket bättre hos min bror och att de fortfarande kan hälsa på hunden när de har tid om min bror skulle få ta över hunden. De tänker inte på hundens bästa utan bara på sig själva.
Det jag är fundersam över är att polisen ska ha bevis av något slag - video eller liknande? För jag vet att det händer men har ingen video eller så på det.
Plus att jag är rädd för att det är min bror som kommer få skit för det när anmälan är gjord för ägarna kommer veta att det antingen är han som gjort anmälan eller att han berättat för andra och någon av de gjort anmälan.
Ägarna har fått anmälningar på sig förut och polisen har inte gjort något åt saken.
Så hur fungerar det med en anmälan?
Någon som har gjort det tidigare som kan berätta vad de ställer för frågor och liknande?
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Ni / du kommer att få kämpa för att en anmälan ska leda till något. Var beredd på detta! Alla bevis, bild ljud, tider m.m är viktiga att kunna uppvisa. Var i landet bor du?
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
#1 Okej, ska tänka på det! Jag bor i Jämtland.
Om man läser mina olika inlägg , förstår man att jag engagerat mig i just detta! Fattar inte varför lagar och regler införs när ingen myndighet vill lägga resurser på att se till att dom efterföljs!! Blir så förbannad!😡😡 Försök att behålla hunden så länge som möjligt. Flera vittnesmål är såklart bättre än ett. Så om ni är flera som kan vittna om att ni sett hunden fara illa, är det bäst! Ibland måste vi människor ta det steget att göra det rätta, trots andras reaktioner. Förstår att det inte alltid är så lätt och man vill framför allt se att det leder nånstans. Risken finns ju annars att din bror inte får ha hunden något mer😟
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
#3 Hunden har varit hos min bror nu i helgen men förra veckan så sa ägarna att dom ville ha tillbaka honom. Så idag ska han tillbaka dit för första gången på ca 2 månader. Jag hoppas att de ändrar sig igen när de har honom hos sig att det är för mycket jobb eller att tjejen får en snilleblixt och förstår att hunden har det bättre hos min bror.
Dock inte bra för hunden att hoppa fram och tillbaka. Och när han far illa hemma och kommer från min bror där han fått kärlek och blivit bra behandlad så finns det ju en risk att hunden blir nervös och stressad så att han kommer bli jobbig att ha att göra med om han kommer tillbaka till min bror igen. Blir ganska stora kontraster för hunden. Hoppas du förstår hur jag menar? Dålig på att förklara ibland.
Förra veckan efter att min bror och hunden hade hälsat på hos ägarna så hade han ju blivit slagen och sparkad av ägarna när min bror var där. Hunden sprang direkt till min bror och tittade på honom. Sökte trygghet hos honom.
Efter den incidenten så var hunden så osäker, otrygg och lyssnade inte alls lika bra på min bror som han har gjort under de här månaderna. Tog låååång tid innan han lugnade ner sig efter att ha varit ute och så vidare. Och allt det blev efter en kort stund hos ägarna i början på förra veckan. Då kan man ju bara föreställa sig hur han är efter en vecka, två veckor eller en månad hos ägarna.
Det bästa vore att de ändrar sig och säger att min bror får ta över honom för då slipper hunden åka fram och tillbaka för att de inte kan bestämma sig. Men vi får se hur länge ägarna klarar av att ha honom hos sig nu.
Jag förstår hur du menar! Men det verkar som om din bror och ägaren känner varandra väl. Det kommer att vara väldigt svårt att ändra på hundens situation utan att din bror medverkar! Jag vet bara hur jag hade gjort. Och jag hade varit mycket tydlig med att om jag inte fått överta hunden, kommer en anmälan att ske. Men å andra sidan hade jag aldrig satt min fot hos någon med dom värderingarna. Jä*** människa
Inte illa menat men blir så frustrerad. Jag hade behållt hunden! Hade personen gjort sig besväret tror du att anmäla din bror? Jag menar om han nu har ett sånt trassligt liv och inte följer lagen själv…såna personer brukar inte vilja vända sig till polisen i första taget. Och är deras vänskap viktig för din bror? För den lär ju i så fall ta slut. Det är bara tankar jag har uti fall att han inte överlåter hunden till din bror.
Förstår dig! Jag blir själv förbannad och har också funderat över varför min bror och hans tjej fortfarande är vän med de här människorna efter all skit.
Så ja, de är vänner. Vi är i princip släkt med killen då han är kusin med vår kusin.
Och min brors flickvän ska bli gudmor åt barnet som ägarna väntar. Förstår ändå inte hur man kan vara vänner med såna människor. Min bror och hans tjej kanske omvärderar det nu? Det vet jag inte.
Vill också att min bror ska medverka men jag tror inte att han känner att han kan göra nåt eftersom de har fått så många anmälningar tidigare utan att det blivit något av det. Han kanske ser det som ett förlorat fall. Jag vet inte. Han håller mycket sånt för sig själv.
Ska försöka prata med honom!
En idé (som är osmaklig men ändå) är ju att vänta tills någon dag då ni vet att ägarna har ont om pengar/är trötta på hunden. Då åker din bror dit och drar en riktig snyfthistoria om hur fäst han är vid hunden och erbjuder de några tusenlappar rätt i handen.
Misskötsel ska anmälas till Länsstyrelsen
http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/djur-som-far-illa/Pages/default.aspx
Lite OT , att de ska ha ett barn tillsammans är väldigt skrämmande. 8 det med att anmäla till länsstyrelsen funkar inte alltid i fall som detta, tyvärr. De lägger gärna över det till polisen, som i sin tur gör inget. Jag är nog ganska cynisk till systemet men hoppas man för mycket eller tror man det blir lätt att få myndigheter att agera, blir man bara besviken. Bättre att förbereda sig på att det blir tufft
Mycket tråkigt med hunden, men MINST lika tråkigt att låta ett barn växa upp i en sådan familjesituation. Om killen ska bli pappa bör ju bara det vara en anledning att sluta med droger.
Jag hoppas att blivande mamman är nykter…
Ena dagen vill han ha barn, andra dagen inte. Samma med hunden. Så vi får väl se hur det slutar. Men de har själva satt sig i den situationen och det är försent nu när barnet kommer i feb.
Hoppas jag också att hon är! Annars sköter väl soc det.
Soc kan ju dock inte hjälpa hunden.. :/
Ditt förslag var ju faktiskt ganska bra trots att det var rätt osmakligt. Ibland måste man väl ta till lite osmakliga åtgärder för att rädda en stackars hund. Tycker i alla fall jag!
Får jag fråga var i Jämtland detta utspelar sig? Har nämligen en granne som inte är helt ok med hunden… Ring djurskyddet och fråga hur du ska gå tillväga, gå in på länsstyrelsen Jämtland och vidare in på djur och därefter djurskydd så får du upp ett nummer att ringa på höger sida. Deras telefontider är 9-12 så du har inte mycket tid per dag att ringa på.
Är det en amstaffblandning som du inte sett till på ca 2 månader? :)
#14 Nej, då är det inte samma. Ring djurskyddet och rådfråga hur du ska göra, du får bäst svar där. 🙂
Hunden är för övrigt fortfarande kvar hos min bror. Ägarna har inte hört av sig om att hunden ska till dom ännu. De har väl tappat intresset, igen.
Du får gärna berätta hur det går. Man vill och hoppas gärna att hunden får stanna hos din bror. Skulle ägaren bestämma sig för detta, säg då till din bror att överlåtandet blir juridiskt bindande. För annars kan personen plötsligt få för sig att ändra sig igen, säkert även efter att det gått långt tid. Med såna människor vet man aldrig😏 Och då räcker det inte med en muntlig överenskommelse
Ja, jag ska uppdatera om hur det går :)
Var ett tag sen jag skrev nåt här men för ett par veckor sedan så frågade ägarna ifall min bror och hans flickvän ville ta över hunden. Och de har bestämt sig för att göra det.
Så han kommer få ett bra och tryggt liv i vår familj 🙂
Eftersom det verkar vara lite hur som helst med de tidigare ägarna, så var väldigt noga att det upprättas ett överlåtelsepapper och att ägaruppgifterna ändras på jordbruksverket/skk.
Ska påminna min bror om det, tack 🙂
👍😃