Akut hjälp!
Jag har tagit hand om en 2 årig tik( omplacering) just nu så har jag henne bara på prov men vi har två STORA problem! Hon kan inte göra nr. 1 eller 2 ute utan gör det inne och sedan så kan hon inte gå i koppel! Man kan ta på henne koppel men när man går ut så står hon bara still och vägrar gå! Vi är hennes tredje familj så det kan ju kanske bero lite på det men hon borde ju kunna gå i koppel och kissa och så eller?? Vi har tio dagar på oss att få henne att gå i koppel och kunna gå på toa utomhus annars så blir det ingen omplacering, jag behöver verkligen hjälp med hur jag ska göra! Det är en underbar hund men för att det ska funka så måste hon kunna gå i koppel och gå på toa utomhus! Somsagt så behöver jag verkligen hjälp, vill verkligen att det ska funka! Tack på förhand //Julia
Vad händer om 10 dagar? avlivning? Det är svårt att lära en hund så mycket på bara 10 dagar, särskilt när man inte vet vad hunden varit med om. Tycker ni bör ignorera när hunden gör av sig inomhus och bara göra rent. Jag vet inte hur stor hunden är men prova att bära henne och gå några meter, släpp ner henne gärna i gräset eller vid ett träd där hon kan känna andra hundars lukter, tar hon ett steg så beröm! Ta med godis eller leksaker när ni går ut och använd det som ett sätt att få henne att gå framåt. Det viktiga är ju att se promenader som något positivt så hunden inte tvekar på att gå ut. och självklart berömma om hon gör av sig utomhus. Är det av lathet eller osäkerhet som hunden inte går utomhus? Går hunden om du har koppel och halsband på inomhus?
för att sammanfatta detta, jag skulle ha kollat så inte hunden känner sig osäker på att vara fastbunden i kopplet, om inte så ge massor av mat och bär ut hunden några meter ifrån huset, beröm varje steg med en leksak eller godis, ha tålamod! och var ute i flera timmar, hunden blir ju tvungen att göra av sig till slut och beröm direkt från att hunden sätter sig tills att du plockat upp skiten. 🙂
Strong people don't put others down, they lift them up.
Är det något speciellt objekt eller yta som hon gärna kissar och bajsar på? Om det är t.ex. en matta som hon gärna kissar på så kan du prova att ta ut den och försöka få henne att kissa på den. På så sätt kanske hon vänjer sig vid att kissa ute och då kan du ta bort mattan och försöka få henne att klara sig utan den. Lite som torrträning med valpen.
Vet du ingenting om hennes bakgrund??? Ha tålamod, gå ut ofta beröm henne till tusen om hon gör ifrån sig ute. ser det ut som hon är nödig skynda er ut… var beredd på att springa ofta… När det gäller kopplet är det samma sak där, locka beröm och ha tålamod… Har själv haft en äldre omplacerings tik som blev rumsren på detta sätt fort… och jätte duktig att gå i koppel. Men ha tålamod….
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Varför bara 10 dagar? Man vet aldrig hur lång tid sånt här tar.
Börja ha koppel inomhus och var uppmärsamma på tecken som visar att hon ska bajsa och gå snabbt ut. Stanna ute tills hon bajsar. Gå gärna samma runda i början till hon är mer trygg.
Kolla också så hon inte har ont där halsbandet sitter.
Men jag måste säga att 10 dagar är ingen lång tid… Det är inte enkelt att ta en omplacerings hund… det krävs mängder med TID, KÄRLEK, TRÄNING, TÅLAMOD… Så om du misslyckas ska hon iväg till familj nummer fyra…? Varje gång en hund övergivs… undrar den vad hon/han har gjort för fel…
Tack för tipsen! Problemet är att det blir ingen runda när hon är ute med kopplet på så rör hon sig inte, inte en endaste centimeter. Vi vet inte heller någonting om hennes bakgrund! Hon har bott hos en äldre dam och inte gått särskilt många promenader, hon har bott i hus med trädgård och har kunnat springa ut som hon vill. Om tio dagar så ska vi bestämma oss om vi vill ha henne. Hon behöver inte kunna kissa och gå i koppel superbra men bara att hon utvecklas positivt så att vi ser en förändring!!
#6 Börja därför sätta på kopplet inomhus så hon vänjer sig.
# 5 iså fall om hon nu ska tillbaka så ska hon till kvinnan som ägde den innan!
# 5 i så fall om hon nu ska tillbaka så ska hon till kvinnan som ägde den innan!
Visste du ej om problemen innan? på 10 dagar lär ni inte hinna lösa problemet.
Då jag räddade min omplacering från avlivning tog jag henne med alla fel, olater och brister. Jag visste att de krävdes en hel del av mig som ägare men inget jag ångrar idag. Men inget jag kommer göra igen. Den hunden hade en mängd problem. Jag var 4e ägaren och hunden 7månader när jag tog över henne.
Ett av de stora problemet var att ingen lärt henne att gå i koppel. Det finns antidrag du skulle kunna testa eller vanligt sele. Nosgrimma och helstryp rekommenderar jag ej om du inte vet hur dessa fungerar. Går hon inte genom dörren så locka hunden med något den ej kan motstå.
Bajsar/kissar hon alltid inomhus? hur långa promenader går du? går du samma väg kan hon bli tryggare att göra behoven ute. Även om det skulle innebära att kiss/bajs sker på eran tomt.
är hunden frusen kan den behöva en overall.
glöm ej att berömma mkt och överdrivet för minsta framsteg.
Ok, Pröva att göra promenaden till en lek så hon inte fokuserar på att ni går med koppel, ha en rolig leksak och få henne att fokusera på er, beröm med röst och godis. Byt till sele kanske? Det viktigaste är att ni är trygga, glada och positiva 😃 Går hon bara några meter är hon världens duktigaste tjej, om du förstår vad jag menar 😃
#10 Varför antidrag sele?
#12 jag skrev " Det finns antidrag du skulle kunna testa eller vanligt sele. Nosgrimma och helstryp rekommenderar jag ej om du inte vet hur dessa fungerar."…. Endast nosgrimma och helstryp rekommenderar jag ej, Fast om TS hund inte rör sig ur fläcken utomhus är nog sele bäst med långt koppel.
#13 Det var just eftersom hunden inte verkar dra jag undrade :)
Men sele kan vara värt att testa.
Jag får nog kanske testa med sele men vissa tipsar med samma runda varje dag men problemet är att vi kan inte gå för hon vägra men jag kan testa med sele!
Jag är kanske lite mindre positiv än ni andra men; Vad händer om du helt enkelt bara går (alltså dra med dig henne i kopplet) när hon stannar? Jag kan tänka mig (gissar naturligtvis) att hon vet om att hon slipper gå om hon står still. Jag hade satt på henne en sele och testat att bara släpa med henne tills hon börjar gå själv helt enkelt. Självklart får du ta hänsyn till om det verkar funka eller inte., men jag tror hon kommer fatta tillslut att hon tjänar på att följa med. Min mammas hund kan vägra gå ibland när vi är ute, och då är det enda att koppla henne och bara gå om man knte vill bära henne och det vägrar jag… Det finns billiga selar på typ ica maxi som kostar runt en hundring för stora hundar.
"På natten är alla katter svarta"
#15 Ibland får man vara mer envis än hunden. Ta med något riktigt gott ut att locka med.
En granne har en importerad cavalier som vägrade gå i koppel. Pga att den aldrig gått med halsband och koppel antar jag. Han har dels en liten uteplats som hunden fått vara i den första tiden för att känna sig trygg och hemma. Vi hade provat att gå och dra valpen efter oss men var lite synd om hunden, nacken kunde ta skada. Så i början gick de inga promenader då vi bor i stan, utan den gick lös på en äng här bredvid och på gården. Efter någon månad gick det att ta promenader med halsband och flexikoppel. Nu tror jag den hunden går med flexi utan problem.
Var inte heller rumsren, fast det var en äldre valp så jag hjälpte honom med det. Så som man gör man valpar. Sade till honom att leka med den så den hoppade runt, så skulle den kissa till slut. Så funkar kroppen.
Vänj hunden vid sele, åk till skogen och sätt på den en långlina. Lek med hunden, kasta godisar till den eller någon meter ifrån den så den får gå och hämta godisen själv. Gör det till en kul grej att vara ute och röra sig, locka på den med godis och leksaker så att hunden förstår att det är kul att följa med er. Är ni ute ett längre tag och leker så borde åtminstone kissandet komma tillslut, och då får ni inte glömma att berömma den massor! 🙂
Bajsar och kissar hunden inne när ni ser på? När min hund var yngre så bajsade han inne på nätterna, alltid på samma ställe och aldrig inför oss. Det löste vi genom att spärra av så att hunden bara fick vara i sovrummet under natten, och så fick vi ligga på helspänn och vara beredd att gå ut så fort han började verka orolig.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Tack för tipsen ska börja testa lite imon, hon är heller inte spec. lekfull så att göra det till en lek blir kanske svårt men jag ska testa det gäller väll bara att vara mer envis än hunden😊
Jag skulle införa samma rutiner som när man gör valpar rumsrena. Ta ut hunden så fort den vaknat, ätit, lekt, druckit osv. I början nöja sig med att den gör sina behov på närmsta gräsmatta och inte fokusera på att den ska göra behoven på promenader. Koppelproblemet skulle jag försöka träna helt separat i början och så kommer hunden förmodligen att lära sig att göra sina behov under promenader när den känner sig mindre rädd för dem.
Jag tror att om du löser koppelproblemet så kommer hunden naturligt att börja kissa/bajsa på promenaderna.
Jag håller med fialialej, tror också att hunden lärt sig att stå jag still så sliper jag. Jag hade tagit med hunden till bilen, kört till skogen, lastat ut hunden och en tältstol, satt mig och läst en tidning och haft hunden i långlina eller utspännt flexikoppel. Och så hade jag sett vad hunden gör. Antingen bara sitter/ligger den nedanför bilen eller också är den liiiiiite nyfiken på dofter och tar några steg för att undersöka.
Hur är hundens inställning till andra hundar? Om den är nyfiken så kankse det funkar att ta med en annan hund som är som en liten dragningskraft.
Gå ingenstans i början, utan behandla hunden so en valp och gå ut till samma ställe varje gång den ska kissa/bajsa - stå bara där och låt hunden få börja våga gå runt och nosa mm. Lägg gärna en trasa där med hundens kiss på som du torkat upp inomhus.
Hunden är förmodligen inte koppelvan och är även väldigt försiktig - den vågar helt enkelt inte kissa/bajsa där andra hundar gått. Detta kan ta lite tid beroende på hur känslig hunden är.
Det låter inte som att rumsrenheten är problemet utan att hon inte vill kissa i koppel. Har du möjlighet att släppa henne lös någonstans och se om hon kissar då?
är hunden modell mindre är det bara bära ut den på tomten?
Är hunden rädd för halsbandet? Min hund flyttade hem till oss vid 6 månader. Hon var rädd för halsbandet, som var stelt och obekvämt. Bytte till ett mjukt och behagligt halsband och nästan genast blev hon bekvämare. Hon ville inte heller gå ute. Så vi kastade godisar en bit ifrån, eller lät henne stå tills hon gick = beröm/godis. Sen började vi gå lite längre varje gång. Samma sträcka varje dag. Först var vi på en trygg lugnare del där det inte var nå folk direkt. Hon gillar ännu inte att gå på länge promenader, förutom när hennes kompis är med.
Aut viam inveniam aut faciam
Hur går det för er? Har något funkat än? 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)