Australian Labradoodle?
Alltså.. Det ligger en blocket annons uppe nu med denna "ras", 25.000:- ska dom ha för en valp 😮 "Valparna har fleecepäls" står det bland annat i annonsen.
Ja vad ska man säga. Vad tycker ni om denna typ av uppfödning av blandraser? Med dessa chockartade priser, eller är det lämpligt anser ni?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Är emot oseriös blandrasavel (blandrasavel med hälsotestade föräldrar med stamtavla och liknande raser kan vara okej), så detta är helt absurt. "Har stamtavla" ja, påhittad stamtavla… "Fäller inte hår" hur vet man det vid 8 veckors ålder? Nä, luktar oseriöst lång väg.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hm.. Jag hittar inte annonsen. Den kanske är bortplockad.
Edit: Nu hittade jag den. 🙂
/Surpan
#2 Sök på "Australian labradoodle" så kommer den upp.
Har sett den annonsen med, undrar även över texten de hade att valparna säljes utan avelsrätt och med avelsspärr? Varför då, undrar ju jag?
Tycker denna "labradoodle" sak börjar gå överstyr totalt, helt sanslösa priser för en blandras med ursäkten att ha en större allergivänlig hund. Det finns redan en näst intill likadan ras, renrasig dessutom! Minns tyvärr inte vad den heter.
#4 nej, faktum är att det inte finns allergivänliga raser över huvud taget. Det är upp till allergikern, vad just den individen reagerar på och inte. Jag tålde inte raser som fäller mycket, exempelvis schäfer, golden, labrador, hundar med underull. Medan jag tålde icke fällande hundar utan underull. Men någon annan tål schäfer, golden och labrador, men tål inte Pudel. Så det finns faktiskt inga allergivänliga raser över huvud taget :)
Det roliga med alla dessa "allergivänliga" goldendoodle, labradoodle osv är att man inte riktigt vet hur pälsen kommer att bli. Det kan bli pudelpäls, men det kan också bli ren goldenpäls. Eller världens värsta päls som fäller överallt och som inte går att få ordning på, som orsakar tovor osv.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Haha min spontana tanke är vem som betalar 25 000 för en blandras?
För mig så är det väldigt ovanliga renrasiga hundar som ligger i den prisklassen. Inte en blandis mellan två supervanliga raser?
#5 Jag förstår inte heller det där med allergi och päls. Jag antar att det man vill ha hos en labradoodle är just pudelpäls och att den ofta kallas allergivänlig pga. Men om man nu är ute efter en allergivänlig hund med sådan päls, varför korsar man den då med en ras som har en helt annan typ av päls? Om man nu nödvändigtvis vill avla fram en ny ras med ullig päls, varför korsar man då inte två raser som har det?
Måtte bli väldigt statiska hundar om dom har fleecepäls😃
Inte det värsta jag sett direkt. Föräldrarna är hälsotestade och det finns ju tydligen någon slags förening för detta?
Avelsstoppet låter dock skumt men kan ha att göra med att man lätt tjänar pengar på denna blandras.
Ingenting jag någonsin skulle köpa dock, de tilltalar mig inte särskilt.
Priset kan dem ta det lite lugnt med, avel ska man inte tjäna pengar på, utan enbart få tillbaka så att man varken går plus eller minus. Men det är en personlig åsikt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är inga oseriösa uppfödare. De tar väldigt väl hand om sina hundar och jobbar mycket hårdare för att få till seriös avel än vad många renrasiga uppfödare gör. De hälsotestar mer också. De här hundarna är jättepopulära och ofta har de kö långt innan. Om folk är beredda att betala så är det väl inget konstigt med det?
#7 Om det hade funnits en ras som är lite mer allergivänlig som hade haft rätt temperament så hade de ju inte försökt få till en ny ras. De vill ha labbens will to please och pudelns allergivänliga päls.
Jag tycker det känns oseriöst då det finns mängder med uppfödare som är aktiva att bevara just sin ras, dom utför hälsotester, mentaltester, meriterar hundarna i olika grenar, åker på flertal utställningar och lägger ner mycket tid/pengar på sina hundar. Dessa uppfödare kan inte ta några 25.000:- om det inte är av en ras som är mycket ovanlig i Sverige. (vet inte ens vilka raser som kostar dessa summor, visst kanske vissa meriterade hundar kan komma upp i dessa summor)
Sen kommer det en uppfödare som blandar två raser och visserligen hälsotestar sina hundar som tar 25.000:- för varje valp. Med tanke på detta så tjänar dessa personer nog en hel del på varje valpkull. Visst det är lite som går åt till vaccinering, chipmärkning och veterinärbesiktning, plus då kostnaderna för valparna de första veckorna. Men dom utgifterna har ju alla som föder upp valpar.
Tycker bara att det är ett relativt lätt sätt att tjäna lite pengar på.
Återigen så borde folk slå upp ordet ras i SAOB, det är ganska tröttsamt att se hur dålig ordkunskapen bland SKK-ivrare är. Labradoodle är en RAS, inte en blandras.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hutlösa priser måste jag säga!! Jag skulle inte betala så mycket för en hund över huvud taget! Jag tycker dock det verkar vara seriösa uppfödare. Att man föder upp hundar som Labradoodles och Cockerpoos är inte så konstigt. Det är en enorm efterfrågan på dessa blandningar. Jag äger själv en Cockerpoo, och det bor flera Cockerpoos i närheten här vi bor. Jag kan faktiskt inte komma på någon alternativ ras som jag skulle vilja ha.
#12 Det är väl inte en godkänd ras, eller vad menar du?
#12 Skk-ivrare? Bättre att skriva vem du riktar dig till.
#14 Det heter erkänd, inte godkänd.
#15 Alla som inte vet vad definitionen på ras är.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Alltså, jag blir lite konfunderad när folk säger att de vill ha labbens will to please med pudelns päls.
1. Pudlar har också jäkligt mycket arbetsvilja och har mycket will to please, så då har man ju redan det man söker där? Om det är just pälsen som fäller man e allergisk mot.
2. Man får inte 50/50 när man blandar raser. Genetik funkar inte så.
3. Alla individer blir sjukt olika varandra. Jag har träffat flera och ingen är ens det minsta lik varandra. Alltså går det ju inte ens att veta om man får det man söker.
4. Du kan få en hund med labbepäls som fäller som en tok. Som sagt, man kan inte välja ut vad hunden ska föra vidare (även om det skulle vara ganska najs och förbättra avel ganska mycket)
#16 Det var inte hens grammatik #14 ville ha svar på, utan hen hade en fråga som du gärna får besvara på ett vettigt vis, är också nyfiken.
Själv vet jag inte heller till hundra procent vad definitionen på ras är, men förstår inte varför jag skulle vara en "skk-ivrare" för det? SKK är inte direkt mina favoriter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Finns en hemsida med denna ras/blandras med avelshundar. Jag säger inte mycket om dessa är det så att folk är redo att betala så mycket för en valp så är det upp till den personen/personerna att göra det. Jag själv skulle bara betala så mycket om det handlar om ta hem en för nytt blod i aveln, men det är ju ett lotto även där för kanske inte den blir bra i slutändan och kanske man anser att den inte tillför något bra i aveln av olika själ.
Det enda jag undrar är VARFÖR de kostar så himla mkt pengar?
"På natten är alla katter svarta"
#20 läste på en uppfödares hemsida och det de basically sade var "Vi kan göra det och folk köper, så varför inte"
#21 ja det klart… kanske är bättre att vända på det och fråga sig varför folk köper en hund för 25000. Men det är väl folk som har lite pengar liggandes antar jag.. :)
"På natten är alla katter svarta"
Ras är ju lite av en tolkningsfråga, i labradoodelns fall har jag fått för mig att man inte skapar en begränsad population utan korsar raser regelbundet och benämner generationer olika, samt att den australiska stamboken dessutom är öppen för utavel och för mer än bara Pudel och labrador.
≧◔◡◔≦
#18 Definitionen på ras har inget med, huruvida den är erkänd av privata klubbar eller har stamtavla att göra.
Ras
-större grupp av individer hörande till en viss biologisk art, som uppvisar vissa gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper, varigm den skiljer sig från andra grupper av samma art, o. som bildar en på olika sätt fixerad, ofta tämligen obestämt avgränsad enhet inom arten; grupp av biotyper med vissa gemensamma egenskaper l. med viss genomsnittlig ärftlig konstitution; ofta abstraktare, med tanke på det slag l. den typ av individer l. de egenskaper som en sådan grupp representerar.
-om dylik grupp av djur (särsk. husdjur) av en viss art; särsk. om vissa typer av husdjur som frambringats gm förädling (avel, korsning).
Varför jag kallar det för SKK-ivrare är för att det är SKK som kallar alla icke erkända raser för blandraser.
#24 Texten du hänvisar till kan absolut tolkas olika. Labradoodeln är ju varken homogen eller färdigkonstruerad som det ser ut, snarare under utveckling då de än så länge tillåter utavel med 7(?) raser. Sen har jag ingen kunskap om det finns fler klubbar än den i Australien och hurvida de jobbar mot samma mål.
≧◔◡◔≦
#5 Beror på hur man uppfattar ordet, jag vet mycket väl att inget pälsdjur är allergifri men för mig innebär ordet att denna typ av päls är mer vänlig mot allergiker. 🙂
Visst är det väldigt individuellt också vad man reagerar på, som du sa, därav kan man inte säga att någon typ av pälsdjur är allergifri men den kan vara mer snäll mot allergiker än andra typer.
Det är oftast inte pälsen i sig man är allergisk mot heller, vilket många tror, utan det är alla proteiner som utsöndras från hudceller, saliv, urin m.m.
På en hund som fäller kommer dessa proteiner ut och i kontakt med människan lättare, därav brukar icke fällande hundar (speciellt krulliga och långhåriga sådana) uppfattas som vänligare än fällande. Men att de ska vara helt riskfria, nej.
Min pojkvän är allergisk men klarar vår hund av fällande ras bra, är oftast bara när hunden slickar som han reagerar då det blir irriterat och kliar.
Fattar inte hur folk kan vara så dumma att de köper en blandras för 25.000 kr 🤪 som det dessutom är avelsspärr på!
Är det avelsspärr på labradoodles, #27? Eller är det bara de som inte säljs till avel? För avelshundarna kostar väl uppåt 50.000?
#28 Den annons tråden berör har avelsspärr på sina valpar av okänd anledning.
#29 Jaha, har missat att tråden handlade om en annons 😂
Blandrasavel som försöker lura människor att det är raser då det egentligen är korsningar. Idiotiskt.
28. 50 000 kr för en avelshund av dessa raser eller vad syftar du på? Har själv en avelshund och hon skulle inte kosta den summan 😎
Jag har svårt att tro att den avelsspärren verkligen håller i domstol. Det vore som om jag sålde ett kylskåp med kontrakt att lådorna inte får tas ut och kastas - hundar räknas som vilken vara som helst 😉
Angående att pudlar också har will to please. Absolut inte. Pudlar är smarta och om de får ut något av det de gör så gör de gärna det. De är egensinniga på ett sätt som labbarna inte är.
Angående kostnaderna så importerar de hundar från Australien och USA som kostar mycket pengar. Kan kosta 130 000 kronor. Vet en kennel, kommer inte ihåg om det är Hööks eller någon annan som jobbar heltid och har anställda som är med hundarna hela tiden. Det är seriösa uppfödare som lägger ner extremt mycket pengar på sin uppfödning. Där av priset.
Känns faktiskt lite småaktigt att sura för att man själv inte kan ta så mycket betalt.
#34 - fast märkligt då att dom jag känner med renrasavel, som oxå importerar från Australien mfl andra länder långväga ifrån har samma priset på sina valpar som de flesta andra renrasuppfödare 😉
Såg även att just denna uppfödare tråden handlar om, har använt en mycket ung hane i avel till flera tikar och han är nu till salu på blocket (är 1 år enligt annonsen). En kull efter honom är redan född och fler är på väg, så hur kan man då hinna hälsokolla ett avelsdjur ??? och vart finns alla fina resultat registrerad av dessa hälsokontroller ?
Nä, folk får köpa vad dom vill men här är helt vansinnigt dyra pengar för något som inte känns speciellt dokumenterat - men allting går att sälja med mördande reklam.
#34 Skumma pudlar jag har mött i så fall. Bara mött pudlar med ett otroligt will to please, man förstår ju själv varför de är perfekta cirkushundar.
Labradorer däremot är ju jakthundar som jagar efterskott, själva. Visst finns det will to please i dem också, men inte alls samma som hos denne kvicka pudeln.
#35 Skumt, höfterna, armbågar osv kollas ju efter ettårsålder - gärna vid minst 1 ´½ år på många raser.
Luktar lite blufferi och pengasug.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Är dom australian shepherd/Labrador/Pudel?
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Nej, men korsningen uppstod i Australien, därav namnet :)
Ursprungligen en korsning av labrador x storpudel, vilket numera kan vara en cocktail av 6 olika (godkända av rasklubben) raser.
≧◔◡◔≦
Jaha okej!
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Jag är en av "de dumma" med andra ord. Valet var i alla fall enkelt för mig… Jag ville ha en hund som inte fällde och som hade tilltalande egenskaper som passade mig. Pudeln övertygade inte mig helt, då jag ville ha en hund som hade mer "go-hund" i sig så som labbe och golden. Jag lärde känna andra raser med lämplig päls, men tyvärr så kändes inte rasegenskaperna helt rätt där heller. Sedan så träffade en blandning som vann mitt hjärta. Och som jag tålde. Synd bara att det var en blandning så att man var tvungen att stå till svars för sitt val i all framtid :( (Vad det gäller pälsar så ser man det nästan alltid från födseln, vilken pälstyp hundarna får. Och valpar från längre generationer fäller sällan. Men nej, några garantier på päls eller allergivänlighet finns givetvis inte.)
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
#40 - betalade du 25.000 kr för din hund ????
#25 Det är SKK samt liknande organisationer som begär att raser ska vara homogena, det är dock inte definitionen på ras. Och ingenstans står det att korsningsavel inte får förekomma.
De ska ha liknande egenskaper, dessa kan vara även beteendemässiga, där är Altdeutche Hütehunde ett utmärkt exempel på en icke utseendemässigt homogen ras, men där beteendet är mycket snarlikt mellan de olika typerna.
#42 Och vad sammansvetsat labradoodeln? Man kan baserat på definitionen av "ras" från saob kalla två kullar schäfer x labrador för ras om de uppvisar en viss gemenensam fenotyp. Jag köper resonemanget att en ras inte behöver se likadana ut, har själv en ras som inte är särskilt enhetlig rent estetiskt.
≧◔◡◔≦
Här har vi en vuxen hund som säljs för 40.000:- http://www.blocket.se/gavleborg/Plotthund_Bjornjagarens_Milton_56229916.htm?ca=11&w=3&last=1 Men här finns det ju stora anledningar till varför han är så dyr! Och han kommer ju inte till vilket hem som helst heller.
Men vad är det för skillnad mellan Labradoodle och Australian Labradoodle? Den verkar ju mer seriös än min hund som (typ) kommer ifrån en blocket annons, mer information mm.
Sen, vad gäller allergi, det är inte pälsen i sig som man reagerar på (jo till viss del beroende på hur pälsen bearbetar det hela) Jag till exempel tål min hund som är cocker spaniel men en del cockers tål jag inte alls, jag tål inte vanliga schäfrar men jag tål långhåriga schäfrar, jag tål inte nån polarhundsras vad jag vet, har lite svårt för pudlar men det går an! Lagotto samma sak. Det man reagerar på är kvalster på hunden, och kvalster vet vi ju alla att det finns överallt men en del har mer eller mindre än andra så det är ju också en individs fråga, med andra ord kan man inte säga till 100% att denna är en allergi vänlig ras då det beror på individ (både hund och människa), mängd av kvalster på hunden och vad det är för pälstyp då vissa pälstyper håller tillbaka kvalster på ett annat sätt än vad andra pälsar gör, det finns många delar som gör att individen är allergivänlig för en person men inte för den andra, därför är det fel att säga att en hund är allergivänlig.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#24 Jag är dock nyfiken på vart gränsen går mellan en ras och en blandras? Vad innebär en större grupp i detta sammanhanget? Kollar man t ex på blocket finns det en stor uppsjö av diverse chihuahua-blandningar. Många utav dessa borde kunna klassas som en "större" grupp och därmed också utgöra egna raser.
Sen är jag också nyfiken på om antal generationer har någon betydelse? Är valparna från föräldrar där den ena är Pudel och den andre är labrador lika renrasig som valparna från föräldrar som båda är labradoodles?
Som sagt, nyfiken. Tycker definitionen är lite luddig.
#34 Jag vet inte om jag köper resonemanget att det höga priset beror på att kennlarna måste importera. Förstår dessutom inte varför det skulle vara nödvändigt att importera från så avlägsna längder när både pudeln och labradoren både är fruktansvärt vanliga hundar.
Jag har själv en ovanlig ras, min hunds båda föräldrar är imponerade från Mexiko men jag betalade ändå bara 15 000 för min hund. Att importera från diverse olika länder är vanligt eftersom rasen är så liten.
Jag känner till en ras i vår rasklubb där valparna vanligtvis ligger på 25 000 - 30 000 kr. Men den är så pass ovanlig att det bara finns runt 30 hundar i hela Sverige och för tillfället finns ingen aktiv kennel. Då kan jag förstå att priset blir högt.. men för labradoodles? Njae…
#46 Skrev bara det jag läst på deras hemsidor.
http://www.labradoodle.se/sida2.html Läs sista stycket tex
#47 Jag har väldigt svårt att tro att dom betalat 130 000 kr för en hund. ^^
#48 haha ja, jag skulle aldrig få för mig att betala så mycket :P Men det är ju ett bra sätt att få valpköpare att tycka "Oj, men då måste de ju såklart ha pengarna :O"
37 Oj en så ung hane som redan är far till två kullar och leta själv efter nytt hem (till salu) luktar INTE seriöst 😡