Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2866 ggr
[Sotis00]
0

Hund beteénde /ägar beteénde

Min kompis hund är ca. 1 år, men när den var valp då blir dom ju självklart väldigt busiga. Men! och när jag var där så bet den jätte hårt! och den tog ens skor och tuggade nästan sönder dom! Det enda min kompis gjorde då var att skratta och sa knappt åt hunden. Utan när hon sa åt den så skrattade hon och sa försiktigt åt den.

Nu idag så biter den ännu jätte hårt. Den rymmer hela tiden också,

vad tycker ni om detta?

[Majbot]
3

Din kompis borde imo inte ha skaffat hund från första början. Dåligt ansvarstagande av hen :L

zakkris
0

Låter som den hunden får göra precis vad denne vill. Min hund biter visserligen med, men BARA när man leker med henne. Så jag har som regel att barn under 15 inte får leka med henne.
Min hund tuggade med på skor förut, gjorde att hon inte fick tillgång till skor i nästan ett år, nu bryr hon sig inte knappt. Förutom flipflopps, men det är med det absolut enda. Och då ska ja vara ärlig med att min hund är väldigt ouppfostrad då  både hon och jag inte hittat bra metod för motivation. Men ändå inte ens i närheten av din kompis hund

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Karmatarerskanise
4

Har du sagt till din väninna att du inte uppskattar att bli biten eller få dina skor förstörda?

[Sotis00]
0

#1 Aa, jag håller med! #2 min kompis är 14 år och det är hennes egna hund. Jag tycker inte att hon borde ha någon hund med tanke på att den är ouppfostrad.. #3 ja, det har jag absolut sagt. Den bet ju sönder mina mjukisbyxor en gång också, så hennes mamma fick sy dom. Ingen av dem säger åt hunden ordentligt heller

Saffran0Spice
6

#4 Är hon 14 så är det inte hennes ansvar - då är det föräldrarna som skall ta ansvaret för hunden. Man är inte 100% redo för hundansvar som 14 och skall inte begäras att vara det heller.
Så tycker du (eller dina föräldrar) skall ta ett ordentligt samtal med din kompis föräldrar innan hundens problem blir farliga.

lindqvist96
4

Hunden har fortfarande kvar valpbeteendet, dvs. när den biter är den inte medveten om att den biter jätte hårt, eftersom det är så valpar busar med varandra! Och om en valp tycker den andra valpen biter för hårt gnäller den till, och då brukar den andra valpen släppa taget. Men det är lite individuellt beroende på ras. 

(Det är ett väldigt vanligt problem speciellt med stora hundar som växer snabbt storleksmässigt) 

Mitt råd är att ägaren ska ta tag i detta nu, medans hunden ännu är bara är 1 år. Desto längre man väntar med att lösa problemet, desto svårare blir det. 

Angående vad jag tycker om detta är det bara okunskap, det jag tycker är viktigt är att ägaren själv ska inse problemet och försöka ta tag i det. Det är inget fel med att be om hjälp, rådfråga. Det finns olika metoder att träna sin hund, funkar inte en så är det bara testa en annan! 

Om din kompis vill ha hjälp, hjälper jag gärna med tränings tips. Det är bara hon/ni skriver ett meddelade åt mig så svarar jag. 👍

[Sotis00]
0

#5 jo, jag vet :) förresten, är det din hund på bilden? För det är en sådan ras hunden är. Hennes hund ser exakt ut så

#6 ja, men problemet är ju att när jag sa en gång till henne att hon borde börja säga åt den mer rejält så blev hon jätte sur och sa att jag inte har något med det och göra.

[Majbot]
0

Du kan ju berätta för henne att hunden kan bli omhändertagen av polisen om den skulle bita ett barn. Helt galet at föräldrarna låter henne ha hunden, stackars djur…

Saffran0Spice
0

#7 jag har en italiensk vinthund - och har de då en sådan kan jag bara säga grattis. Denna ras kräver disciplin och fasthand av sin ägare redan som liten, det fungerar inte men bara kärlek. Denna ras kan bli ens värsta mardröm om man inte vet vad man ger sig in på.

poodlelicious
1

Ja de säger ofta så. Han vill leka och gulligull. Han ska ge farao i att bita mig svarar jag då. Usch. Tonåringar ska inte ha ansvar för några hundar. Det finns undantag men de är få.

[Sotis00]
0

#9 ojdå, det lät ju verkligen inte bra!

Em_
1

Fast vad vet vi? Att hon inte skällde på en valp - bara bra kan jag tycka. En unghund som leker hårdhänt är heller inget konstigt även om det behöver styras upp, vilket kan vara svårt om någon trissar upp hunden. Man kan uppfostra en hund utan att skälla på den för varenda fel den gör.

[Majbot]
3

#12 Ingen har väl påstått här att uppfostran i form av utskällning stup i kvarten är hållbart? Uppenabarligen har TS vittnatt om att hunden endast får en massa gulli-gull men har varken omdirigerats då den gör fel eller blivit tillsagd?

[Sotis00]
0

#12 ja, fast dom gulli gullade ju bara med sin hund. Dom sa ju knappt åt den, och man ska ju säga åt en valp även fast den är liten. Annars så kommer den ju inte vara lärd alls när den blir äldre.

Em_
0

#13 Ja, vi har några subjektiva andrahandsuppgifter. Jag tycker inte det räcker för att säga något säkert om situationen.