Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 2514 ggr
Wellcraft
4

Misslyckanden på utställning?

En tråd med en ton av humor.
Kom att tänka på lite händelser som får mig att le, dessa utställningar & ringträningar har nog aldrig varit något för mig.
Speciellt en sak ler jag fortfarande åt.

Jag gick på en ringträning, i somras (Elviz var 10 mån då), och Elviz tyckte det var väldigt kul - lite för kul. 
Han studsade runt i ringen och försökte ständigt trycka nosen i rumpan på labradoren framför, godis var knappast intressant - det hände för mycket annat, aja alla hade överseende för att han var valp och jag fortsatte kämpa & träna.
Men då får Elviz för sig någonting…
Han lägger sig ner och drar sig fram med frambenen, typ ålar som en människobebis.
Han brukar åla vid stressiga situationer, eller när han är väldigt glad & uppspelt. Problemet var att han vägrade resa på sig.
Så resten av ringträningen så ålade han sig fram med nosen i vädret, matte  var knappast nöjd men hunden studsade nöjt hem med pälsen full av grönska.
Undra hur många poäng han skulle ha samlat för exteriören och gångstilen😎 

Vi kan inte vara de ända som gjort bort sig i samband med utställning, berätta er händelse! 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Karolina-H
1

Visst har man lyckats görsa bort sig lite då och då i utställningsringen 😃

Ett tillfälle som jag kommer ihåg var när jag hade fått låna en hund som jag skulle gå på min första utställning med (visserligen en inofficiell) In i ringen kom vi och jag var så nervös så jag började i fel varv så domaren fick rätt till detta lite diskret, sen tyckte han att jag första varvet sprang för långsamt och bad mig springa ett till. Väl klar med det varvet så tyckte domaren jag sprungit för fort så det blev ett tredje varv i ringen där jag försökte springa samtidigt som jag gick för det fanns liksom inget lagom snabbt däremellan och jag kan bara tänka hur jag måste sett ut, min sambo gjorde allt utanför ringen för att inte vrida sig i skratt… Hunden skötte sig så bra och hängde glatt med alla tre varven 🤪

Sen kommer jag ihåg en ringträning med min nuvarande hund Hero när han var valp. Han hade en grymt jobbig period var väl så där 6-7 månader gammal och det var ju jätte kul när matte sprang med en så han hoppa som en tok och skulle fånga kopplet och ju högre jag lyfte handen och sprang snabbare desto roligare tyckte Hero det var… Så fort han fick tag i kopplet la han i bromsen och började kampa med kopplet så jag fick släpa runt honom i ringen… Var sådär  måttligt road just då!

Codeavalone.blogg.se

fredricakarlsson
1

Min första utställning med min hund var en valputställning och vi hade inte ringtränat eller nått sånt innan. Utan bara tränat att gå fint i kopplet. Jag hade försökt läsa mig till hur det gick till osv. Eftersom min hund heter Apollo i stamtavlan så var vi såklart först. Och jag hörde inte vad domaren sa för det var så mycket liv i arenan. Så jag stod som ett frågetecken när vi skulle springa första varvet så kvinnan som stod bakom mig fick säga till mig att nu ska vi springa ett varv. Haha va lite pinsamt för mig när de va så många som stod och kollade. Haha sen när vi skulle springa fram och tillbaka så skuttade min hund som en kanin istället x)

Saffran0Spice
0

Nu har jag inte ställt ännu - men räknar nästan med att både göra bort mig och 10 000 fel första gången då jag är helt grön på detta XD

Dumpuck
3

Har ställt min rottis som valp, hade inte tränat annat än hemma och lite på torget. Alltså ingenting med andra hundar då det var väldigt ont om sådana tillfällen här då, första utställningen gick rätt bra förutom att han blev överlycklig när domaren kom. OJ vad han skulle försöka pussa domaren!
Andra valp utställningen var inomhus, av någon anledning så fick alla utom jag och en till muta hunden med godis/ge handtecken. De övriga fick detta men domaren beordrade mig att ha den fria handen bakom ryggen, hunden skulle ju hitta något att titta på själv. Fanns ju mycket omkring som kunde vara intressant, jo tjena…
Han la sig och kolla ner i mattan istället, jag gav han genast handtecken (han drabbades av plötslig dövhet och hörde inte muntliga kommandot) men domaren fyade mig direkt. Så ja, hunden låg ner nästan hela den bedömningen (domaren fick sig en rejäl titt innan) tills vi skulle springa. Hur är det att springa med vår kille, jo det är som att framföra en en pansarvagn med ferrari motor… Han må ha varit 7 månader då men han är en riktigt kompakt kille med mycket muskler och motor!
Slutade i alla fall som BIR samt BIG 2:a, så det gick ju bra i alla fall. Haha 😂
Hoppas på lite bättring nu när vi ska ställa i år igen, juniorklass nästa!

Hans syster gav domaren en present då han skulle kolla henne i munnen, hon tappade nämligen två tänder rakt ner i handen på honom. Haha!

wonderland
0

Minns en gång när jag var runt 11 år och gick på en officiell utställning med en spets. Var väldigt nervös och när domaren sa att jag skulle ta hunden till bedömningsbordet så bar jag upp hunden och gick dit. Visserligen inte världens undergång för det, men det var väldigt pinsamt :)

isblixt
0

Numera får husse sällan följa med på utställningar eftersom vår hund är extremt "hussekär" när jag håller i henne (och "mattekär" när husse håller i henne..). När han är med är det full galopp när vi springer mot honom och sen lite lugnare när vi springer bort från honom… Sen fuuull fart när vi återigen springer mot honom.. Hon visar sig inte direkt från sin bästa sida i full galopp dragande i kopplet ;)

Lon@
0

Lyckades med att trilla in i stora ringen på gruppbedömningen på My Dog för ett antal år sedan… (innan det hette My Dog). Liiite pinsamt att drulla in mitt bland alla supereleganta övriga handlers 😊.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Dumpuck
0

Tror denna tråd är bra för alla förstagångs ställare eller för de som haft otur, många gånger man känner sig ensammast i världen med sin otur.
Hoppas fler vill dela med sig! 🙂

Jamie+Engla
0

Värsta var typ när jag tappa kopplet, tur att hunden är van vid utställningar, för hon trava vidare utan problem. Hahaha

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning