Hur serveras frysfoder?
Hej! Jag får hem min valp imorgon och har bestämt mig för att ge VoM frysfoder. Men sitter och funderar på en sak. Hur delar jag korven(5kg) ? och när jag serverar, ska det vara fryst eller upptinat? Är det något mer man ska servera maten med?
Tack :)
Maten ska serveras tinad, men ha den i kylskåp så den inte förstörs.
Jag vet att många tinar upp lite grann, sen skär de och och typ hugger upp den.
Jag tinar allting och klämmer ut i en skål som jag sedan använder en sked för att få ut rätt mängd :P
Upptinad :)
Ta upp det kvällen innan eller under dagen beroende på när hunden äter så hinner det tina :) Det håller sig 2-4 dagar i kylskåpet i burk sen efter det tinats upp.
OBS låt det tina upp själv, intei micro.
Om du har deras fullfoder så räcker det med den. Men du måste fasa över om hunden är van vid torrfoder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tina upp korven i kallt vatten eller i rumstemperatur, sedan är det enkelt att portionera upp så mycket som din hund ska ha om dagen och sedan frysa om i tex plastpåsar. Maten ska serveras tinad.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag brukar låta korvarna tina 1-2 timmar. Sen delar jag korven i 100grams bitar (det är vad min hund äter på en måltid) som jag lägger i påsar och fryser in. Enkelt att ta fram en portion. När hon får frukosten på morgonen tar jag samtidigt upp en bit till morgonen efter och låter det tina i kylskåp. Då glömmer jag inte bort att ta upp ny mat och den hinner inte bli dålig om jag tinat den på diskbänken och glömt bort den.
Mvh Linn
Småtina lite och dela i lagom dagsransoner och frys in igen. Själv tycker jag att 5-kilos korvarna är alldeles för otympliga, och går inte in i min frys hela - så jag har skippat dom.
Jag lägger korvarna på diskbänken en halvtimma (kanske får bli mer med stora korvar) och delar med tandad kniv och fryser sen in igen. Lägger i kylskåpet på kvällen det som ska serveras dagen efter, så det får tina under natten. Är noga med att inte ge valpar allt för kall mat.