Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 3974 ggr
redstaryena
25

Gör mig ledsen och förbannad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja då har ännu en hund blivit stulen. Och ännu en påminnelse om att man ALDRIG SKA LÄMNA SIN HUND ENSAM UTOMHUS!!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Fridaaaa
2

Ja jag blir med ledsen och tydligen försvann det från ett område där det är en del kriminalitet mm som jag fått förklarat :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

redstaryena
15

Känner inte till området själv, men det är för jäk*** att hunden från första början har blivit såld till dessa oansvariga personer. Nu kan man bara hoppas att någon god människa med kunskap tog hunden. (Som om det skulle hända 😢) För jag personligen tycker inte att hunden ska lämnas tillbaka till dessa IQ befriade människor

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Rumblebee
0

Såg en post på fb ang samma hund fast så hade den hade försvunnit från restaurang Metropol vid Sundbybergs Station…

Fridaaaa
1

#2 Nej inte jag heller, utan bara hört från folk som bor däromkring.

#3 Ja det stämmer, är den annonsen jag sett på facebook

redstaryena
13

#3 Jaså ? Här står det "fick inte ta med oss hunden in i affären" ,..riktiga ärthjärnor.! Och tycker inte det minsta synd om dom. Hunden tycker jag synd om redan innan den blev stulen

Fridaaaa
1

Känns inte speciellt seriöst eller trovärdigt när de skriver olika :S

redstaryena
4

#6 antar att de tycker att det lät mindre korkat eller oansvarigt med det andra alternativet

Cindy-
7

Hur kan man lämna en valp utanför en affär?? Hade det inte räckt om en av personerna gått in i affären och den andra stannat kvar hos valpen. Det vet man väl i förväg att man inte får ta in hundar i affärer! Jag törs inte tänka på vad den lille stackaren fått vara med om.

Fridaaaa
2

#7 Kan vara så. Men lika oansvarigt vilket som :/

Saffran0Spice
7

Förhoppningsvis hamnade den hos någon som förtjänade den och inte är lika oansvarig. Tycker inte det minsta synd om dessa personer, men tycker synd om hunden som får genomlida det.

Levijo
0

Jag har hört historien från ägaren, och tydligen är det hans bror som skrev annonsen på blocket..

Moag
14

Jag tycker inte att man ska vara allt för snabb med att döma när man inte vet något om ägarna. Visst det var oansvarigt  gjort, men är man godtrogen har man förmodligen inte i tankarna att risken finns att någon kommer och tar hunden. Då hade (förhoppningsvis) ingen lämnat sin hund utanför en affär.

Oerhört fel gjort men att kalla ägarna IQ befriade ärthjärnor ser i alla fall jag ingen mening med.

Wellcraft
3

Förstår inte ens hur man kan kalla hunden för "den"? Haha. Bara det låter trist.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cindy-
4

#10  Ja så kan man ju tycka. Men ingen vettig människa stjäl en hundvalp som sitter bunden utanför en affär eller någon annanstans. En sådan människa förtjänar ingenting. En vettig människa utan ont uppsåt hade i så fall stannat hos valpen tills dess att ägaren kom tillbaka för att se till att inget hände hunden.

Em_
11

Jag förstår inte trådens syfte. Den skuldbelägger och nedvärderar ett brottsoffer som inte har möjlighet att kommentera. Vill man varna andra kan det göras på ett oerhört mer empatiskt sätt. Dags att låsa?

Wellcraft
1

#14 Tja, det kan ju promenera förbi en HiF:are och tycka att människans är så pass ansvarslös att hunden bör stjälas ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
3

#14 Nej jag rättfärdigar inte tjuvens akt heller - självklart är det fel att stjäla och får man tag i den som gjort så hoppas jag den straffas hårt för sitt brott.
Men tycker inte synd om varken ägarna som gjort fel i detta och definitivt inte tjuven - Oavsett vem av dessa som gjort mest fel så drabbas hunden värst, och det hunden jag bryr mig om =)

Maja2
5

hunden är hittad

Saffran0Spice
1
redstaryena
9

#12 Jag är väldigt snabb på att döma folk som inte är ansvariga när det gäller sina djur. FAST människor vet att det stjäls hundar runt om i landet, lämnar de likväl sina hundar utanför affären! De chansar och är alldeles för bekväma för att behöva gå hem och lämna först. Det kan hända andra saker, förutom att hunden blir stulen. Jag tycker inte att det finns ngn ursäkt…tyvärr. Var dom dessutom flera st, borde väl nån stannat kvar med hunden! Det är sant, jag vet inte mkt om ägarna, men jag vet att de valde detta alt. Korkat! # 15 trådens syfte= LÄMNA ALDRIG DIN HUND UTAN UPPSIKT UTOMHUS

Fridaaaa
0

#18 Skönt!

[Udoon]
3

"vi", så det var alltså minst två pers som var med och dom kunde inte låta någon sitta med hunden..varför? vilket folk det finns, usch. inte konstigt att hunden blev stulen då. skulle aldrig falla mig in att lämna min framtida hund ensam på det viset.

Moag
2

#20 Det är en stor skillnad mellan ursäkter och förklaringar, och det är långt ifrån alla som vet om att många hundar blir stulna utanför affärer. Jag har som sagt mycket svårt att tro att någon lämnar sin, ofta, väldigt älskade hund utanför affären om man förstår att det finns en risk i det.

Fridaaaa
7

Sunt förnuft att inte lämna en 3,5 månaders valp själv uppbunden. Och eftersom ägaren inte var ensamt kunde en suttit ute med hunden, finns ingen anledning att båda skulle in på resturangen/krogen

redstaryena
7

#23 det kan man tro ja. Men tro gör man i kyrkan. Du anar inte hur många jag har informerat om detta utanför vår Coop . Har stannat kvar tills att ägarna kommit ut och förklarat att detta faktiskt händer. Ändå är det samma hundar som står där igen. Fast du har nog rätt att de inget visste, då de uppenbarligen inte visste att man inte fick ta med sig hunden in i affären😏..eller var det restaurangen? Vilket tror du stämmer?

Em_
2

#20 Läs skriv- och trivselreglerna.

Moag
4

#25 Det finns betydligt många fler människor i Sverige än dom du träffar utanför coop där du bor.  Vi vet fortfarande ingenting om hundägarna eller hur dom tänkte -varför alltid tänka det värsta om människor? Ibland tänker sig inte människor för, det får man givetvis tycka vad man vill om men att sitta här och skriva nedlåtande saker om dom hjälper knappast någon hund.  

Varför inte istället skriva ett sakligt inlägg där du förklarar varför man inte bör lämna sin hund utanför t.e.x. en affär? Om det är att informera människor om riskerna du är ute efter med inlägget.

redstaryena
8

#27 det vi väl, vi vet ju att de gick in för att antingen äta eller handla, vilket som nu än är sant, och lämnade hunden utanför. Varför? Jo för att de verkligen trodde att man fick ta med sig djuret in i affären/restaurangen? Är det nu verkligen så, beklagar jag deras okunskap om att djur ej är tillåtna på sådana ställe. Men köper inte det riktigt, liksom att jag inte köper att de inte visste att det stjäls hundar i detta land och hör och häpna, de kan i såfall inte vara medvetna om att det existerar människor som inte alltid är snälla mot djur! De tror att alla med två ben är djurvänner!? Knappast

Moag
2

#28 Ja dom lämnande hunden utanför men dom funderade förmodligen inte över beslutet i 3 veckor. Dom tänkte kanske bara springa in lite snabbt i affären och hade antagligen inte riskerna i huvudet då.

Jag känner i alla fall att det är troligare än att dom lämnande hunden utanför för att dom ville att hunden skulle bli stulen eller plågad på något sätt. Men vill du tänka att människor som, förmodligen, gjorde ett ogenomtänkt beslut är IQ befriade ärthjärnor är det ju upp till dig.

redstaryena
8

29 Har aldrig påstått att de medvetet ville skada hunden. Utan jag påstår att de är oansvariga och väldigt lite medveten om hur samhället fungerar. Som tex: man får INTE ta med sig djur in i en livsmedelsbutik. Och man skriver inte att det var utanför en resturang i en efterlysning och sedan utanför en affär i nästa! Alla kan vi vara obetänksamma och göra misstag som kan stå oss dyrt, absolut. Men detta är mer än så, vart fall i mina ögon Hunden är ju hittad i till allas lättnad,. Nu har dessa väldigt ansvarsfulla djur ägare fått tillbaka sin hund.

Moag
2

#30 Jag har aldrig sagt något annat än att det var oansvarigt. Det jag reagerar på är att du kallar hundägarna diverse nedlåtande ord utan att ha en aning om vilka dom är. Då tycker jag inte man ska döma ut dom som värdelösa hundägare.

redstaryena
5

#31 Lämnar man en liten (eller stor) varelse, utan möjlighet att försvara sig, utomhus utan tillsyn, kallar jag det mer än lite obetänksamt och oansvarigt. Det hade kunnat hända andra saker med hunden! Om någon nu hade gett sig på hunden, vad hade man sagt då!? Jag har utgått ifrån vad de själv valde att skriva i efterlysningen. Och där finns det inte något att försvara. Att dessutom lämna hunden i ett område som inte är det bästa och sen påstå sig inte veta bättre, är IQ befriat! Gick dom in på en restaurang och käka, (för tydligen hade de varit borta en bra stund) ja då är man lika smart som en fiskpinne….såvidare man inte pratar om 10 åringar. Och gör vi det? För iså fall kallar jag föräldrarna oansvariga. Värdelösa har jag inte kallat dom men det var ett utmärkt ordval

Moag
2

Jag lägger ner diskussion då du uppenbarligen inte läser vad jag skriver.

redstaryena
5

Jag har läst Men vi tycker olika . Ha det!

LinaK
5

Kommer låsa denna tråd nu då jag inte tycker det är helt okej att föra en diskussion på det här viset då personen/personerna ifråga inte kan försvara sig och man vet inte hela historian och bakomliggande orsaker. Givetvis får man tycka och ha åsikter men går lite för långt i denna tråd när man börjar kalla folk för diverse saker. Nu verkar ju hunden dessutom hittad. // Sajtvärd Lina

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer