Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4056 ggr
fredricakarlsson
0

Acana - vilken sort?

Hej. Har just nu Acana ranchlands till mina hundar. De funkar bra tycker jag och hundarna är väll helt ok med de. Men så läste jag att Acana grassland är snällare för magen? Och stämmer det så har jag hellre den då min 2 åring har känslig mage. Men så är han även kräsen. Så jag undrar om någon har erfarenhet av dessa foder? Om de va typ "skit samma" för hundarna eller om de gillade ena fodret bättre än de andra?

Levijo
1

Men om dina hundar funkar bra på fodret så funkar det ju på dem? Alla hundar funkar olika på olika foder, och om din har mörkt, hårt bajs och inte går och fiser hela tiden så är din hund inte känslig för den sorten :)

Ktisroinen
0

Har inte hört någonting om vilken som är mest skonsam mot magen. Men om du tycker att det funkar med ranchlands idag så funkar det ju :) Jag brukar variera mellan acanas sorter, men jag gillar grasslands mest, han verkar tycka den är godast plus att jag gillar de ingredienserna. Men min Max är inte känslig alls, han kan äta det mesta utan att bli dålig. Risken om du byter är att hon mår lite dåligt på grund av själva bytet, inte fodret i sig. Men det är ju väldigt bra foder annars, jag gillar att det är lamm och lax och ingen kyckling (lite kycklingfett bara men det är inte hela världen). Så jag skulle säga att det beror på hur känslig hon är för foderbyte helt enkelt :)

fredricakarlsson
0

Hans mage hade kunnat bli bättre tycker jag. Men visst de funkar bra på de dem äter nu. Men om grassland smakar bättre så är det stort + då han inte alltid vill äta.

Tajsa
0

Jag har Acana till mina hundar, jag har lamm och äpple som bas sen  varierar jag en till smak eftersom valpen inte alltid är bäst på att äta om det är samma smak hela tiden. Har aldrig testat ranchlands men grasslands har vi hemma nu. Hundarna verkar älska den, dock är det ganska hårda kulor jämfört med  dom andra smakerna vi testat. Anledningen till att den ska vara bra för känsliga hundar har väl att göra med att lamm är största proteinkällan om jag förstått det rätt. 

Att byta smak inom foder verkar inte påverka mina hundar nämnvärt och då har jag en som fått känslig mage på äldre dagar. Men det har funkat att byta och blanda smaker både inom Taste of the wild och acana. Värt att tänka på är ju att inom Acana finns det väldigt olika proteinhalter i fodret om hunden är känslig mot höga proteinvärden. Annars är det bara att testa. Man kan ju köpa en liten påse och blanda i början.

fredricakarlsson
0

Djuraffären hade inte får leverans från Acana så de hade bara en sort i så små påsar som vi skulle ha (13 kg påsar varar för länge här). Så det fick bli orijen istället :p De skillde inte mycket i pris och där är 20% mer kött i. Han har fått det innan men vi tyckte det va lite för dyrt för oss just då. Så nu får vi hålla oss till de om magen fortsätter bli vara bra :)

russin
0

Det kan helt enkelt vara så att Acana inte alls passar din hund - det finns en hel del svårsmälta saker i det fodret tyvärr (mina älskar det som godis) - baljväxter är det första jag skulle ta bort om jag hade en hund med känslig mage.

Levijo
0

Försöker inte propagera något nu, men har du testat färskfoder? Det brukar ofta hjälpa hundar som är känsliga (min känsliga mops funkar inte på något annat än färskfoder tex)

fredricakarlsson
0

#7 Ja det har jag, men 2 åringen äter inget rått kött alls :( Annars är de det jag vill ge dem eftersom jag anser att det är de bästa. Men har går inte ens nära råttkött :/

isblixt
0

Vi hade grasslands till vår hund förut. Hon har alltid haft känslig mage som strejkar lätt.. Grasslands funkade hon hyfsat på, inga gaser men avföringen skiftade rätt mycket från dag till dag. Så för oss funkade det inte särskilt bra! VoH funkade hon superbra på, men nu har vi bytt över till Eukanuba sensitive digestion som också är jättebra.

Levijo
0

#8 inte ens om ni börjar blanda ut lite grann? Vissa hundar tycker ju att det är jätteläskigt och snuskigt i början, men vänjer sig till slut

padfoot
0

Har precis börjat ge Acanas Wild Prairie till min hund och tycker han funkar fint på det. Men då är han inte så känslig heller. Har tidigare gett olika Acana-sorter som godis, Ranchlands och Chicken Burbank Potato. Gick bra med båda.