Tandsten..
Hej. Har en hund som bara är 2 år och har "problem" med tandsten. Jag har lyckats få bort mycket av det själv genom att borsta med aloe Vera gelly. Men sen de som sitter längst "upp" mot tandköttet är fortfarande kvar även om jag borstat han tänder nu i några månader. Min fråga är då. Var ni ungefär vad det kostar att ta bort tandsten hos veterinären? Eller kan jag göra det själv på något sätt så man slipper söva honom? Tacksam för svar och tips :) tog en bild från Google som visar ungefär hur mycket tandsten han har.
Jag har visserligen katter men jag tycker inte det ser ut som tandsten. Det brukar vara som cement och växer så att säga runt tanden. Det är ljust men kan med tiden missfärgas.
/Maria
En tandstens skrapa är att föredra, då får man bort tandsten med som sitter intill tandköttet :-)
det där är så pass lite så det behövs ingen veterinär då det är lätt att få bort det själv.
Du skulle ju kunna fråga hos din tandläkare om de har några gamla tandstensinstrument som de tänkt slänga och som du skulle kunna få. Då skulle du ju kunna prova att skrapa lite försiktigt på egen hand om du är säker på handen och om hunden är duktig på att sitta stilla.
Edit: När jag tittar närmare tycker jag faktiskt att det ser ut att kunna vara ett kariesangrepp snarare än tandsten, men lite svårt att se på bilden och vet inte riktigt hur tandsten på hundar ser ut.
Byt aloe vera mot enzym tandkräm för hundar som motverkar och tar bort tandsten finns på vissa bra djursjukhus eller på nätet. Du måste borsta så att du vinklar tandborsten och trycker upp tandköttskanten. Ibland bildas det ändå lite där under. Då tar du mycket försiktigt en tandskrapa och lyfter upp tandköttet och skrapar rent därunder. Det brukar blöda lite men det ska sluta med en gång. Vissa säger att tandstenskskrapa inte ska användas utan bara ultraljud med då måste hunden sövas. Är det så här lite så räcker en skrapa tycker jag. Bara man är försiktigt. Men kolla upp den mörka fläcken hos veterinär, kanske är det något fel på hundens tand?
Har du provat med tandskrapa?
Jag betalade ca. 1000kr när jag tog tandsten hos veterinären, men min hund hade mycket mer än så.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Tack för alla svar! :D ska kolla upp tandstens skrapa! Bilden är lånad, ska försöka fota min hunds tänder så det blir rätt. :) problemet är väll att han inte tycker det är jätte kul att sitta still och det är svårt att komma åt tänderna längre in..
Vi har nyss varit med vår katt (trettondagen) för tandproblem. Han har sjukdomen FORL och har bara huggtänderna kvar nu. Den tandsten han har haft har liksom växt på tanden och vid tandköttet precis som cement.
Vi har en ung katt också och jag frågade när det är lämpligt att kolla tänderna. Om inte katten har mycket synlig tandsten så rekommenderade de en första koll i 5-årsåldern.
Jag vet inte om det är samma med hundar men gissar att det ungefär är likadant.
Det är ju bra att ha koll på tänderna för det kan bli en dyr historia. Vi fick lösa ut Moritz för nästan 11 000 kronor.
/Maria
Jag har använt tandskrapa på min ena hund och visst det funka men har man tandsten som suttit ett tag så kan det vara lite jobbigare att få bort + att det kan vara en del jobb om hunden inte sitter still.
Jag rekommenderar en gel som heter Tropiclean, jag köpte min på Hööks men finns på andra ställen också. Det är som sagt en gel som man bara lägger på direkt på tandstenen. Blev riktigt förvånad över hur bra det funkade, jag varken borstade eller använde tandskrapan utan la bara en rand med gelen på tandstenen var kvällen innan vi skulle lägga oss och inte lång tid efter var det borta, sen dess har hunden inte haft problem med det heller. Har hört vissa som använt denna produkt på sig själva också haha.
Så det ser det ut på min hund när jag varit lite slarvig med att ge ben.
Jag skrapar bort det i skolan med en tandskrapare, funkar utmärkt. Kan vara lite läskigt för den ovana hunden men det är bara att ta fram klickern.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
TS skulle jag vilja tipsa om en sak som jag själv tycker är kanonbra - främst när det inte blivit värre än så 🙂
Denna använder jag periodvis till mina hundar (dom får så lite, men använder en tid när dom fått lite gult). Jag använder den även själv när min tandsten börjar komma och den försvinner helt efter ett par veckor😃
Har flera kompisar som använder till sina hundar och som är helnöjda. Tropiclean clean teeth gel. Finns i de flesta djuraffärer numera
Säger som alla andra och tandstens skrapa är en riktigt bra uppfinning som går att köpa på apoteket. :) Har själv en hund som ofta får tandsten och henne skrapar jag med skrapa samt att jag har börjat borsta hennes tänder. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -