Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3121 ggr
[postmortum91]
0

Ska jag kastrera honom?

Det här skrev jag på Facebookgruppen "Eurasier Sverige".
Jag vill gärna ha svar här också.

jag behöver er hjälp här.
Så här ligger det till: Jag har skrivit här förut om min väldigt smala hanhund Sheldon. Det känns nästan som han blir smalare och smalare. Trots att han verkar må bra, leker, äter, stojar omkring så känns det fruktansvärt att vara matte till en benig hund. Jag vet inte hur många gånger jag tackat gudarna för att han är en fluffig hund så att det inte märks förrän man känner på honom.

Vi har försökt allt, tro mig. Dessutom har saker och ting blivit mer komplicerade nu när vi har katter och djuren äter av varandras mat. Han äter deras lågenergifoder och de äter hans högenergifoder. Om vi ställer bort hans mat och bara har framme den få stunden om dagen (fasta mattider) så äter han faktiskt ännu mindre.

Han har en känslig mage, så om man försöker ge honom komplement till maten så kräks han eller skiter på sig.

Jag har tidigare skrivit om det här problemet, och jag verkar inte vara ensam. Men jag är så rädd för att folk ska tro att han inte får mat av mig. Folk har påpekat ett antal gånger att han är aningen smal, eller väldigt smal och jag känner mig skitdålig varje gång någon säger det. Jag har köpt ister och blandat i maten, men det blir han lös av om man inte häller i en obefintlig mängd.

Jag har alltid varit väldigt skeptisk till kastrering av hundar. Jag hörde ju här sist när jag frågade om det att pälsen blir förstörd och massa annat. Rasen verkar inte klara av det optimalt direkt. Dock känner jag att jag ger upp, om en kastrering kan få honom att lättare gå upp i vikt är det lätt värt det. Om han är för smal, så borde han ju ha näringsbrist, och det borde ju slita på hans kropp. Ska jag kastrera honom? 
Jag vägrar ha en pinnsmal hund nå mer, det knäcker mig

VildaVittra
0

Jag har ett skelett till hund också, det man får göra är att öka proteinandelen och styrketräna hunden, då ser de biffigare ut.

Nej, de måste inte ha näringsbrist, en del hundar är bara magra naturligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
0

#1 Jag vet inte vilken ras du har på din hund, men min ras ska inte vara tunn. Det är ingen vinthund direkt. Jag har provat att öka proteinmängden, men om han är petig i maten så äter han inte mer för det.

AnneN
0

Har du kollat upp han ordentligt hos veterinär så det inte är något fel på ämnesomsättningen (hypertyreos) eller annan medicinsk orsak till att han inte ökar i vikt och har känslig mage?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

taylor__lambert
0

Vet inte vilket som är värst, en tjock hund eller mager hund 🤦‍♂️

Men det är inget fel på han då? Tänkte om han hade nån parasit i kroppen? Eller det kanske ni redan uteslutit.

Kan väl berätta att en hund jag känner magrade av sig rejält under ett år (golden tik) pga hög stress, hon åt inget vidare heller, jag trodde att det antingen var stress eller parasit när parasiten uteslöts var jag säker på att det var stress, när hon förflyttades hem där det var lugnare än vart hon befann sig så började hon få bra hull igen pälsen hennes slutade också att fälla och fick tillbaka sin lyster.
En annan hund som äter ca 1-1½L högenergifoder per dag går inte upp i vikt (inavlad welsh springer spaniel) inga fel har hittats på honom utan han förbränner allting jäkligt fort bara, nu vet jag inte hur han är nu då han skulle kastreras han kanske har börjat gå upp i vikt.
Det är de två hundarna jag har "erfarenhet" av som har varit magra av sig.

Kastrering har ju så många negativa effekter. Min hund ex har blivit delvis urininkontinent, han har tappar rösten en del (troligen pga slangen vid operationen) han fick en inre blödning. Jag får inte ställa ut honom.
Sen sägs det också att kastrering förkortar livet men det vet jag inte mycket om.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[postmortum91]
0

Problemet är att han inte äter ordentligt, det har alltid varit problemet. Enda sedan han kom till oss har han varit fruktansvärt petig i maten. Vi har som sagt testat allt för att få honom att vilja äta mer, men han nöjer sig med det lilla. Vi har även köpt barf, men det var väldigt omständigt, därför köpte vi färdigbarfade korkar, men han blev aldrig van vid maten och bajsade diarré hela tiden med det. Därför gjorde det mer skada än nytta. Jo vi har kollat upp hans hälsa, och han är frisk.

Haztparken
0

Frågan kvarstår ändå  - vad gör du om du kastrerar honom men han förblir lika smal ändå?

Våran hane här hemma är kastrerad men han började inte äta bättre utan fortsatte med sitt kinkiga vis att bara äta en gång om dagen, om ens det. Och vikten rörde sig inte utan var likadan som innan.

Att dom lättare kan gå upp i vikt är ingen regel utan en biverkan.

Jag hade hellre tagit en runda till veterinären igen än att försöka maskera symptomet med en operation. OM det nu är ett symptom på något, kan vara som #1 också säger att vissa hundar är bara naturligt smala, om fallet är så är det såklart inte roligt men då får man acceptera det. Kan dra ett exempel, dock inte hund utan min bror, han är väldigt smal och har fått kommentarer men han äter som en hel häst och inte nyttigt men håller ändå sin smala vikt.

Så vill du inte acceptera att hunden kanske är naturligt smal så hade jag nog gått vidare hos veterinären. Har hunden genomgått gastroskopi, endoskopi, biopsi i magen? Jag tänker eftersom han verkar ha känslig mage så kanske där finns en anledning? Han kanske har någon inflammation ex i tarmarna som gör att han inte kan ta upp näringen ordentligt?

taylor__lambert
0

Hur funkar det med godis då om jag får fråga? Hade en del hundar när jag praktiserade på hundstallet där vissa var riktigt ruskigt dåliga på att äta eller vart extremt dåliga av det ena och det andra att de endast fick mat som godis och endast som belöningar därefter gick de upp i vikt och vart fina i hullen. Det var dock svårt att få en av hundarna att äta en hel måltid per dag.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

russin
0

Att hunden äter katterna mat är ju enkelt att ändra på - se till att han inte får tag i den !

Så länge hunden inte själv lider av att vara riktigt smal, så skulle jag inte bry mig mer än att försöka hitta ett riktigt lättsmält högenergifoder som han fungerar i övrigt på. Jag skulle nog aldrig överväga kastrering för den sakens skull, om det inte vore en riktigt stressad hund. Du kan ju alltid prova chipkastrering istället, för att se om det har någon effekt över huvud taget även om det inte alltid fungerar exakt lika.