Behöver hjälp!
Hejsan, jag ska senare idag åka iväg och kolla på en hund! Hunden är 2 år men det jag undrar är om man behöver registrera den på Jordbruksverket eller om det är bara på valpar. Uppskattar svar snarast! Är det något annat jag ska tänka på så skriv gärna det i kommentaren. Tack på förhand!
Hunden är förmodligen redan registrerad i jordbruksverket, det ni behöver göra är att skicka in till jordbruksverket om att hunden byter ägare (om du nu köper hunden och den blir din). Är den inte registrerad i jordbruksverket skulle jag undra… Men är bara att registrera hunden där då.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Många slarvar med att känna igenom hunden ordentligt. Titta tänder, öron, genitalier och ögon noggrant. Kläm och känn försiktigt men ändå bestämt över kroppen, rygg, ben, tassar bringa med mera. Detta gör ju veterinären vid besiktning, men alla ser inte veterinärbesiktning av en vuxen hund som lika viktigt. Fråga gärna om sjukdomshistorik, föräldradjuren samt varför de gör sig av med hunden. Har den svagheter styrkor? Hur är den till nyår? Hur brukar den bete sig när den är ensam? Om du tar hem den idag så tänk på att få med övergångsfoder, ev stamtavla, och ägarbytespapper med underskrift :) lycka till!
Du ska se till att hunden är veterinärbesiktigad senast 7 dagar före du köper den - annars kan det bli stora problem med försäkringsbolaget du försäkrar den i om den blir sjuk.
När jag köpte min omplacering så betalade jag för en veterinärbesiktning, det är inte vattentät eftersom veterinären enbart går igenom dagsformen och allmäntillståndet på hunden, men det känns oftast betryggande. Hunden skall enligt lag vara id-märkt och då gör man enbart ett ägarbyte hos sjv.
≧◔◡◔≦