Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2262 ggr
[Daniela1983]
0

Grr äter snö

Hörrni är det någon inne-grej för hundar att käka snö? Äter era snö? Blir less och säger till på skarpen, han lyssnar inte, man riskerar ju att få i sig grus med snön såvida man inte är på ett fält. Skulle inte bli förvånad om hunden svalt ett gäng grusstenar under vintern. 😕

xEmmsix
0

Min ena dobbis gillar att äta snö, han liksom "Skopar" upp det med munnen samtidigt som han går, men han tar bara nylagd snö som ingen gått och trampat på😂

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

Ambrose
0

Problemet med att hundar äter snö är inte gruset utan faktiskt själva snön. Risk för att hunden får magomvridning av den plötsliga kylan. Det kan de i värsta fall dö av. Så uppmuntra aldrig en hund som äter snö.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Dumpuck
1

Vår kille åt snö som en idiot tidigare, han riktigt hetsåt om han fick och var inte ofta man fick gå en meter utan att han stog som ett betongblock. Precis som din så slog vår hund dövörat till och lyssnade inte då vi sa ifrån.
Eftersom att folk häromkring inte heller vet vad sopkorg är för något så var risken väldigt stor att han förr eller senare satte i sig spik m.m som vi hittat här och var, eftersom att han inte smaka på snön utan högg rejält i den så var vi väldigt säkra på att han aldrig skulle upptäcka något vasst i tid heller. Vi ser ju heller inte vad som ligger under ytan.
Därför köpte vi en grimma åt honom, istället för att stå och ta i för att få upp huvudet så peta vi bara upp kopplet lite med fingret så var hans huvud uppe. De tappar ju all kraft med denna men den kan därmed bli riktigt farlig också vid felanvändning, nackskador är inte ovanligt.
Nu har vi inga problem alls med ätandet, han tar en tugga ibland men inget farligt eller överdrivet. Kan tillägga att vi hade grimma i ca. 1-1½ månad innan det gav sig.

En sak som kan göra att de tok äter snö är att de är törstiga, dricker din hund som den ska och har fri tillgång? Andra har fix ideér och för vissa är det bara en av alla typiska unghunds saker - om det är unghund dvs.

Fenix_Chicci
0

Mina hundar smakar lite på snö ibland speciellt när den är nyfallen. Aldrig något jag reflekterat över, är ju inte så att de äter stora mängder.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Daniela1983]
0

Aha grimma tillfälligt, det var smart att prova.

Han går på en låg dos kortison och det blir de mer törstiga utav, men jag tycker han får dricka hemma istället. Det är värre än de andra åren utan kortison.  Nix ingen unghund.  Speciellt om han får springa lös på vår äng här så käkar han hur mycket som helst.

[Forest]
0

våra äter lite snö och även is 😎

Dumpuck
0

#5 Prova det, men var försiktig så det inte blir kraftiga ryck i nacken då grimma lätt orsakar whiplash. 🙂

Försök få han att dricka mer hemma istället så kanske det ger sig lite i alla fall, att sätta i sig mängder med snö är inte bra. En annan sak om de går och små äter lite bara.