Ingen avel?
Det finns ingen chans för parning när tikens mormors far och hanens farfars far är samma hund va!?
? Vad menar du med chans ?
Vad är det du undrar över ? Vad gäller "linjeavel" så är det inte speciellt nära släktskap, men man måste veta vad det är man dubblar - är det endast bra gener eller riskerar det att dubblas av något mindre bra. Vad gäller släktskap, så är det inte bara dessa som spelar roll utan även övriga bakåt i släkten 🙂
Hehe, din fråga lät nästan som att du menade att hundarna självmant skulle hålla sig undan från varandra för att de är släkt. Jag förstår att det inte var så du menade, men det lät lite roligt först när jag läste det. =)
Jag tänkte att det skulle bli för nära släkt och därmed inte kunna avlas med varandra (om nu det skulle ske). Hur står inavelsgrad skulle den ligga på ungefär ?
Ursäkta, det lät så bra i mitt huvudet *röd om kinderna* :)
Är hundarna svenska, så kolla med avelsdata och gör en provparning

Håller med #4. Gör en testparning och se hur stor inavelsprocent du hamnar på.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4-5 har ni en länk till detta?
Skulle själv vilja testa =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#7 Tack!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!