MSM
Någon som provat MSM från djurapoteket? Fick ni önskad effekt?
Jag har gett min i några dagar nu och jag märker direkt skillnad. Hon är otroligt mycket piggare än hon brukar vara. Återstår att se om pälsen blir bättre också.
Till min hund står att man ska ge 3 dosmått, men behöver man ge det varje dag? Eller är det bara då och då? Står inget på paketet om det iallafall.
Du ska ge varje dag - magen kan bråka om du hattar 🙂 En del behöver vänjas in och gradvis öka dosen på så inte magen bråkar.
Man brukar inte ge MSM för pälsen, utan för att lindra inflammationer i leder mm - men å andra sidan är MSN bra till mycket😃.
#2 Jag kommer nog bara ge en dos varje dag i maten, men sen har jag också köpt laxolja för pälsen.
Det stod: Rekommenderas vid ledbesvär, för en vacker päls och frisk hud, för att motverka spruckna klor och allmänt god hälsa.
Så lite varje dag skadar kanske inte. Undrar om det finns sånt för människor också? Skulle nog behöva ta en dos jag med, för hela min kropp strular.
Du kan äta samma som till hunden - blir ofta billigare och är samma innehåll. Jag körde Alavis MSM i några år till min förra hund och mig själv (jag har ledproblem). Fast MSM-pulver är superäckligt, så det tar tid att vänja sig 😂
Kör MSM till min tik, men då för ledernas skull. De åt redan laxolja sen flera månader tillbaka, så de hade redan jättefin päls. Däremot märker jag faktiskt skillnad på hur hon beter sig. Nu är hon inte längre sur och går stelt när det är kallt ute, oavsett hur mycket kläder, utan mycket gladare och rör sig bättre!
Ge det dagligen för bäst effekt.
Jag ger det dagligen till Lillan för lederna. Köper för häst men går till hund med, mycket billigare. Ger 135 kr för 500 gram
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Ja, humöret är verkligen på topp hos min hund nu, jättekul att se. Det är nog bra för hennes leder också, för vi går i trappor flera gånger om dagen.
Tror jag ska prova ta en dos till mig själv imorgon. Vad ska man blanda med tro… sylt?
Har haft stora problem med min hunds leder pga medfödd ryggskada. Rent MSM gav inget resultat först när jag gav kombinationen standart led och brosk då kom förändringen och idag är han glad och pigg. Väldigt få dagar med smärta trots det vädret som råder just nu. Har själv svår nacksskada och samma sak där när jag kombinerar MSM med gurkmejan och ingefäran - kondroitin, curcumin så får jag jättebra resultat. Klorna spilttrar sig lätt lätt och han får eksem på magen pga torr hud där på vintrarna så på vintrarna får han två fiskolja kapslar och resten av året en kapsel. Äter också själv fiskolja kapslar.
#8 Skönt att det hjälper mot din hunds smärta.
Gurkmeja, ingefära och .. vad är det andra? Ska prova det. Jag tog tillsammans med lite sylt imorse. Har själv nack, rygg, nervskador.
Jag ger det till min hund varje dag. Jag tar det också, blandar det med lite vatten, håller för näsan, halsar blandningen och tar en klutt kaviar eller annan stark mat. För rent msm smakar verkligen inte gott. Har inte märkt någon skillnad men både hunden och jag är bara på infasningen än så länge.

Vidar äter standardts led & brosk mot sina ledbesvär, då det innehåller mer än bara MSM. Själv äter jag ren MSM, köpte små burkar från början, till jag inser att jag aldrig kommer att sluta, och köper nu stor påse till häst.
Det bästa är att fasa in det sakta. Jag tar nu en rågad tsk i ett glas vatten varje kväll. Bättre i leder, allergi och immunförsvar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter