Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 608 ggr
Lexie82
0

Kal fläck?

För några månader sedan hade min hund en hel bunt småsår runt nacken. Vi var till veterinären som rakade området och vi fick nåt medel att duscha honom med osv.
 Vi misstänker att det var en hund han lekt med som gjort såren för den hunden skulle bita på honom hela tiden, men veterinären sa att det kan vara så att han hade utslag från början och att det fick den här andra hunden så intresserad.

Hursomhelst, såren försvann och pälsen har växt tillbaks. Men häromdagen upptäckte jag att det är en ganska stor fläck där pälsen fortfarande är väldigt kort, och lite glesare än resten av pälsen. Jag kan dock inte svära på om den "fortfarande" är kort, eller om den är det "igen".

Så, min fråga. Om en hund får en "kal" fläck av en eller annan anledning, blir den fläcken hela kal då eller bara korthårig? Tänkte om det är nån underpäls han har kvar och resten försvunnit? Om det kan vara nån allergi eller så?
 Jag har aldrig sett honom klia just där, och det sitter liksom fel för att halsbandet skulle skava där.

Jag är fodervärd åt denna hund och ska träffa min fodervärdskonsulent om en vecka. Han får då ta beslut om jag ska ta hunden till veterinär eller inte, så jag frågar INTE för att jag inte har råd med vet. Jag vill bara höra era åsikter medan jag väntar på träffen med konsulenten.