Parning
Hej!
Jag har satt ut en annons om min hanhund för parning, och fick ett underligt mejl, är osäker på om det är seriöst eller ett "skämt" … Vad tror ni? Kopierar mejlet.
"Hej, jag har en tik som jag är intresserad av att para… Hon är en hittehund från ungern och anledningen till att jag vill para henne är att hon får lite problem efter varje löp då hon blir skendräktig och i och med det så får hon juverinfektion, vilket blir jobbigt både för henne och mig då hon får feber och blir sjuk. Jag hade en annons ute på henne för ett tag sedan om parning, men ångrade mig. Jag behövde lite längre tänke tid… Jag har nu bestämt mig för att endast låta henne behålla en valp från kullen, då jag inte vet hur dom skulle komma att bli pga att jag inte har en aning om hennes bakgrund… Om du ändå skulle vara intreserad av att vilja para din hane med min tik så hör av dig och vi kan prata lite närmare om saken… Ps. Valet av hane är väldigt viktigt för mig för att det ska kunna bli en fin avkomma. Ha en trevlig kväll och hoppas att du hör av dig!"
Vad tror ni? :P Fick bara en känsla av att mejlet var ett skämt ..
Säkert inget skämt, bara okunskap.. Kan inte fatta hur någon kan vilja avla på en hittehund från Ungern som h*n inte vet ett dugg om bakgrunden på.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Okej .. :P Kanske inte är skämt då .. :-) Hoppas inte det iaf.
Varför hoppas du inte det?

#3 Varför skulle jag hoppas det? :P Vill inte ha några skämt-mejl svar på min annons … :P

#3 Iofs kanske man inte ska avla på hittehundar .. speciellt inte sjuka?
Men hade det varit bättre om hunden varit icke hittehund och härifrån? :-) Hm..
Vet såklart att många iofs är emot blandrasavel.. om det nu är det du pratar om, att inte veta om bakgrunden.
Jaha, då menar så =) Men det där svaret skulle jag inte ta på allvar i vilket fall.. Vem vet vad den tiken kan ha för sjukdomar och raser bakom sig… Men hoppas din kille hittar någon annan eller flera, snygga tjejer! =)
Jag tycker inte man bör avla på någon hund man inte vet bakgrunden på pga av sjukdomar, höftledsfel, psyke osv osv. Oavsett ras eller blandras.

Okej .. jo klart :-) Ja, hoppas att någon annan hör av sig med någon fin blandras eller renrasig vovve :D

#7 Okej ..
Du får ju säkert fler svar! =) Lycka till!

#10 Tack =)
Lycka till..du kommer säkert få seriösa svar också =)

Du kan ju alltid svara till tjejen och tala om för henne att hon kan kastrera sin tik så slipper hon problemen, samtidigt som det inte kommer att födas valpar av tevksam härkomst…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Är det renrasig du har eller blandis?

Jag har en blandras :-) Tjejen som mejlade var seriös och hon ska nu trodligen låna honom ändå :D Hon svarade detta när jag skrev sen .
"Hej….
>Jag vet att det är riskabelt,men jag har rådfrågat vetrinärer som sagt mig att om man steriliserar en tik utan att hon fått sin första kull så KAN hon få problem med psyket…. bli aggresiv mm… och med tanke på att princess är en väldigt moderlig hund befarar jag att det värsta kan hända…"

Shit, läst 123 ggr
:P
Hmm.. jag har aldrig hört att en tik skulle bli agressiv eller så bara för att den inte har haft nån kull innan man kasterar.. vet inte men det känns så väldigt oseriöst att avla på en sån hund.
Tikar kasteras ju jämt utan att man tar en kull på dom innan!
Vill absolut inte skapa någon otrevlig stämning eller så men måste bara få fråga.. var det inte din hund som var rädd för allt? Han ser ju superfin ut annars men jag funderar bara på hur han är i skallen, eller ja vad hans rädsla beror på egentligen..?
Tycker annars verkligen att han ser fin ut och tänkte "han skulle jag kunna para Joxa med" första gången jag såg honom så han är jättefin. :)

Okej .. jag vet faktiskt inte ..
Jo iofs, men jag tror hans rädsla mest beror på oss .. fast inte allt kanske
Jag blir lite nyfiken, varför vill du para din hund ?

Varför inte? :-) Vi vill gärna att Challe ska bli en pappa till underbara valpar :-)
Hur vet du att dom blir underbara då, om du parar med vad som helst ? Ska du ta en valp själv också ?
Se till att få hunden testad mot genetiskt överförbara sjukdomar innan parning och ha det som krav på tiken med!!!
Försök kolla upp liknande inom den släkt du känner till om han, många sjukdomar hoppar generationer om dom kommer i dubbel uppsättning.
Att avla på en hund bara för att man KAN eller för att man tror på sån skit som att tiken kommer bli knäpp eller sjuk om hon inte får valpar är inget annat än egoistiskt!!
≧◔◡◔≦
Vill du ha en hund med beteenden som den du har så kan du lika gärna skaffa en hund utifrån och låta honom vara med och fostra den, men ta tag i hans rädslor då, för sånt ÄR överförbart på valpar oavsett om det är genetiskt eller ej.
≧◔◡◔≦

Att avla på en hund bara för att man KAN eller för att man tror på sån skit som att tiken kommer bli knäpp eller sjuk om hon inte får valpar är inget annat än egoistiskt!!
Säg det till tikens ägare =P Min hane finns bara att låna till parning .. :-)
Nej vi ska ej ha fler hundar :-) Han finns bara att låna resten får tikarnas ägare sköta…
Vi tycker bara att det vore kul om han får bli pappa :-)
Hade jag kunnat säga det till tikens ägare hade jag gjort det.
Så ni är inte intresserad av att ha en valp efter honom, utan bara intresserade av att sätta fler hundar till världen?
≧◔◡◔≦
#19 Tack för svaret :)
Tänk på att det är viktigt att både din hund och tiken är friska och egentligen även höftleds- och armbågsröntgade även om de är blandisar. Var noga med alla genetiska sjukdomar för vi strävar ju alla efter en friskare hundpopulation. :) Vore ju himla trist om det blev sjuka valpar. Sånt kan man förstås aldrig egentligen förutspå men man kan göra sitt bästa för att förhindra det :)
Lycka till iaf! :D

Chippers…..
nu hänger jag inte med här…
har du satt ut denna annons på nätet, eller har du hittat den?
Varför skulle man vilja avla på en sjuk hund,m i sådanfall, vad för sjukdom?
tja det var bara lite tankar som kom upp.
Lycka till!
Har du bild på denna hund som du tänker om det är du så vore det kul och kika på.
Hur gammal är tiken?

#24 Vi tycker som sagt bara att det vore kul om Challe fick bli pappa :-) Om någon ska ta kull på sin tik och ev vill låna Challe så är det helt okej :-)
#27 Ja .. det är viktigt :-) Vore ju synd om valparna blev sjuka ..
#28 Nej .. jag har satt ut en annons ang. att min hund finns att låna för parning, ägaren med tiken hörde själv av sig till mig ..
Men som någon skrev låter det mysko att hon måste få en kull innan kastrering ..
hm..

Jag tycker inte att du ska para din hund överhuvudtaget bara för att ni tycker att hunden ska få bli pappa. En hund bryr sig inte om ifall den får valpar eller inte. Den är bara sexuellt intresserad av just para sig. Om en hund har fått para sig så kan den ju bli ännu mer sexfixerad och vilja para sig mer. Då får du jobbigt för en hanhund kan känna en löptik flera km har jag hört. Dom mår inte så bra av sånt. Slutar äta och mår allmänt dåligt.
Har du blandras och det andra är en blandras så tycker jag att ni ska låta bli. Det vore ju skillnad om du tex ville ha en egen avkomma av honom. Nu vill du ju inte ens ha en valp.
Det finns redan så mycket hundar i världen som behöver hjälp med att få ett hem så jag tycker att du ska avstå, även tjejen med tiken. Men det är vad jag tycker alltså.

Jag har själv två blandraser som är födda hos mig. Dom enda som tiken fick. Och det var en miss som vi inte hann åtgärda. Men vi behöll ju båda iaf.

Nej självklart vet jag att han inte vet om att han får valpar eller ej :-) Det tycker vi bara vore kul om han får bli pappa .. :-) Men om det kan uppstå flera problem att para som du skriver är det kanske bäst att låta bli. ;(

Tyson är kastrerad och jag hade inte någon kull på honom innan.
Gör man det när hunden är runt 1-1½ år, så har hunden utvecklat sina vitala delar.
Men jag skulle åsså resonera som den som hade skrivigt mejlet att "är detta ett skämt".
Du skriver ju att din hund är sjuk…varför avla på en sjuk hund?
Hade du på fullaste allvar tänkt och para en sjuk hund???
Jag tycker du säjer emot dig själv lite och snurrar till dig.

Va?? Min hund är inte sjuk! :-) Vart har du fått det ifrån TinaH?
jag tror nog hon syfta på att charlie är rädd av sig. inte för att de är en sjukdom, men även de kan föras vidare tyvärr..
och tjejen som skrivit till dig kan jag hålla med om låter dumt!. Hon verkar inte veta allt för mycket om hundar och efter hennes resomang skulle jag aldrig para min hund med hennes.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jaha .. men han är inte sjuk för det! Hans rädsla beror nog mestdels på oss och jag tror absolut inte valparna får efter det om man är kunnig som ägare osv :-)
Nä .. ska nog inte göra det ..

Tror också att ägaren till tiken gått till en okunnig veterinär ..
Neh, som jag sa.. de är ingen sjukdom. Men de kan som sagt gå över till valparna. Klart man kan träna bort de om de vill sig väl. Men egentligen är de ju bättre med bra valpar från början om du förstår vad jag menar. De är upp till dig, bara du kan bestämma över din egen hund:)
Ja, jag tror iaf att du kan hitta en mycket bättre tik.. ta inte första sämsta;P

Okej :)
Ska man sätta valpar till världen tycker jag iaf man är skyldig till att se till att;
- Föräldrarna är friska, friröntgade, ev. ögonlysta osv.
- Att föräldrarna är psykiskt stabila och trevliga hundar
- Att det finns en efterfrågan på valparna. Alltså att man vet att man kommer få de sålda eller att man i annat fall är beredd att ha dem kvar själv. Finns alldeles för många hundar som söker hem redan nu så det behövs inte fler utan hem.
Det är vad jag tycker. Oavsett om man äger tiken eller hanen eller båda två, man har fortfarande ett ansvar.
Jag tror TinaH missförstod o trodde att mejlet var din annons, och att du fått ett mejl om att det var ett skämt ;) verkar så ? xo

#41 Jaa! Så kanske det är .. hehe .. :P Men isf har TinaH verkligen missförstått .. ^^
#30 Bra skrivet Gejsa, håller fullständigt med dig !
Det finns som sagt hur många hundar som helst som behöver ett nytt hem , framför allt blandrashundar som folk tröttnat på och slängt ut i skogen ! Detta förekommer alltså även i Sverige ! Hundstallen är fulla av omhändertagna hundar.

Ja, men om en ägare nu så gärna vill para sin tik och ändå ska hitta en hane att låna så spelar det väl inte roll om det är min eller någons annan? :-)

#44# Jo, jag tycker det. Om inte du hjälper henne så är du ju iaf ståndaktig och låter bli. Visst! Hon hittar säkert någon annan som vill para med sin hund. Men man kan ju hoppas att hon inte gör det. Att hon ändrar sig om du tex talar om varför du hoppar ur.
Håller med gejsa! Sådär kan man ju inte resonera..
Neh, precis.. "spelar ingen roll". De är klart de spelar roll… ska ni para era hundar med varandra och sedan avliva alla valpar för att ingen vill ha dom då? de spelar ingen roll.. bara hon får sin tik parad innan hon kasterar den och du får para din hund bara för att de är kul?

Jag hade nog missförstått lite.
men hur serigöst låter det, precis som Lis1 skriver, att para för och avliva valpar??
Detta är DJUR vi talar om, levande varelser, ingen data-fil som man kan klicka på delite för att få bort…..*morr*
Sedan så håller jag med Eros, att bäge hundarna ska vara sunda, friska, och vetrinärbesiktade innan parning, att bägge föräldrana är sunda, och att det är efterfrågan på valparna.
Vad är det för ras på din?
Vad är det för ras på tiken?
Hur gammal är din hund?
Hur gammal är tiken?
Jag tycker du gör rätt i och stryker ett sträck över denna tanke, och sväljer stoltheten! 

Vill du att din hund ska få vara pappa för hans skull, låt honom få vara lekfarbror åt en valp i närheten. Många hanar älskar att leka och hjälpa till med uppfostran av valpar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag tycker personligen det låter lite halvdumt att avla på en hane just för att han ska bli pappa.
Jag har låna ut min hane, men detta är inte för att han "bara" ska bli pappa. Han är utställningschampion och vi är väldigt angelägna av att se valpar efter honom i utställningsringen. Han har parat två tikar, och vi har inte planer på så mycket mer.
Det kan vara frestande för dig att para din hane, det är ju som att ha valpar fast inte ha ansvar för dem. Men jag skulle avstå, du bör ha ett bra själ till att låna ut din hane, inte bara för att han ska bli pappa.. Det finns jättemånga hundar redan. Om du verkligen ska para din hane borde du hitta någon som inte tänker avliva valparna när dem föds ;s
Sen ditt argument "det får tikens ägare sköta, jag bara lånar ut hanen"
Hur seriöst är det egentligen? det är väl klart du ska ha krav på tiken! Jag kräver att tikar jag parar med (och även hanar jag lånar) ska vara ögonundersökta och inte ha defekter/sjukdomar/fel eller överdrivet agressiva/rädda sidor..

I sånna fall med det resonemanget "det får tikens ägare sköta, jag bara lånar ut hanen" kan man man lika gärna pumpa ut sperma och ha det på en sperma-bank.
suck!

Men herregud! Vaddå avliva valparna?! Självklart låter jag ej tikarnas ägare låta detta ske! Isåfall hjälper vi till att placera ut dom till hem. Varför ta kull för att avliva valpar? Tror inte de vill det. Jag skulle aldrig tillåta det.
Ja, men klart tiken ska vara frisk. Men tikens ägare får åka till vetten med valparna sen för å avmaska, vaccinera (?) , prata med blivande ägare till valparna osv, sånt menar jag att DE får sköta!
Och som sagt, denna tik tänker jag ej låta min hane para!
Hör någon seriös av sig med en frisk hund så kanske :-)
SÅ , ämnet har spårat ut .. kan ni sluta hoppa på mig för att jag har en hane som finns att låna för parning nu, tack! :-)

vad är det för raser och ålder i din hund,
jag har nog ställt denna fråga innan, men det vore kul och få svar.

#49 Inte för hans skull , för att vi tycker att det vore roligt om han får bli en pappa.
Men med tanke på vad gejsa skrev så får jag, och min familj tänka över saken.

#54 Han är border/samojed 2 år
Det är ingen som velat "hoppa på dej". Iaf inte jag och tror inte någon annan heller. Men det finns som sagt så otroligt många hundar (och då främst blandisar) utan hem redan, så jag skrev det jag skrev pga av det. Att jag inte önskar fler valpar till världen om det inte redan finns säkra hem åt dem. Samt att det är väldigt viktig att föräldrarna är friska, både fysiskt och psykiskt.

Ja Eros, det VET jag redan om! Jag vet att det finns massa oönskade blandisar. Men vad gör jag det sämre om tikens ägare lånar min hane eller någons annan? Jag kan ju t.om göra det bättre genom att se till att de är noga med hemmen, och en massa .. eller?
Förstår om jag skulle para min tik, blandras, men nu är det hane det gäller som jag ev kan låna ut.
Jag skulle aldrig para (om jag hade) min blandrastik!
Ja om du lånar ut din hane till en tik, vars ägare inte tänker ta sitt ansvar så bidrar ju du lika mycket. Men det är väl bara att fråga tikägaren ifråga om/när det blir aktuellt.
Hm.. vad är det för skillnad på att använda en blandrastik eller en blandrashane till avel tycker du?

#55# Skönt att höra. Berätta för henne varför du avstår också. :)

Men som sagt så tänker jag nu bara låna ut honom till seriösa hundägare. Och ska jag göra er riktigt nöjda - så raderar jag annonsen, NU!
Måste säga att du talar emot dig själv hela tiden, du ville ju inte ta något ansvar över kullen, men skulle kunna tänka dig att se till att valparna får "bra" hem (om nu tikägaren ens tillåter din inblandning)
Sen skulle du aldrig ta valpar om du hade en likadan tik, men en hane går fint för att? (hunden bär ju på exakt samma anlag)
och tikägaren skulle endå bara gå till någon annan, so what? låt henne göra det då, varför ha en sådan oseriös kull på samvetet?
Se för all del inte dessa inlägg som påhopp, folk vill bara få dig att börja tänka.
≧◔◡◔≦
du ska inte göra oss nöjda, du gör precis som du vill, allt här inne som skrivs är inget du behöver igentligen bry dig om, det är bara rekomendationer och folks tankar som ventileras, sen om du väljer att göra som många tycker här inne eller göra precis som du vill är ju helt upp till dig ju =)

Nu spelar det ju inte så stor roll, annonsen är ju raderad och inga parningar sker, tikägarna får vända sig till någon annan helt enkelt!
Ja vi vill verkligen inte alls göra dig ledsen eller att du ska känna dig påhoppad på något sätt, stämningen blev kanske lite väl otrevlig en stund men vi vill alla bara hjälpa till, och ge våra åsikter för att du ska få en inblick i hur andra tänker. :)
Jag har själv tagit en blandiskull och är inte alls emot sådant så länge man tar det på allvar. :) Grejjen är att även om mina "valpar" nu är dryga året så är jag fortfarande lite orolig att köparna ska ringa och berätta att nåt är fel :S Även om båda föräldrarna är kärnfriska! Tror detta egentligen gäller för exakt alla som har sysslat med avel! Iaf alla seriösa. :)
Men lycka till iaf, om du parar honom så se som sagt till att tiken är frisk och att det finns ett intresse för valparna.
Kram
som jag sa till dig i en annan tråd, du ska inte lyssna så mycket på andra. Gör de du tycker är bäst för din hund. och jag tror nog du vet vad de är, eller hur? Men som många sagt så vill vi bara ge fram våra tankar om saken också. Valparna måste ju få ett hem och de kanske inte är den bästa iden att para din hund, pågrund av rädslan och pågrund av de gejsa sa..
Men gör de du själv vill.. Ta inte åt dig för mycket. Egentligen vill alla dig och din hund väl. Därför har vissa starka åsikter.

Okej .. vissa ville säkert bara det bästa men många sa sina åsikter på väldigt otrevligt sätt, som om jag vore helt dum i huvudet. Så nu skiter jag i allt .. inte erat fel heller, ni har väl bara fått mig att tänka efter antagligen. Toppen bra eller hur.
Jättesöta valpar lill_jarven!!

Blev du sur på mig? Isf så var det inte min mening.

Nej gejsa jag belv inte sur på dig eller någon alls. Tycker bara att en del var otrevliga, men struntsamma nu ><

Ok! Då släpper vi detta nu. :)

Det är inte meningen att någon ville den andre illa eller att du skulle bli lessen arg eller frstrerad…..
Vi har bara velat hjälpa dig och få dig att tänka i rätt banor.
Så att din hund och du få det bra till sammans! =)
Hej Chippers
Har läst allt som är skrivet och det är klart som F*N du ska låta din hane para sig…
Vi har en blandras tik som vi söker en hane till… Kanke kan vara intressant…
Var bor ni någonstans??