Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2990 ggr
mullsi
1

Kastrera eller inte?

Hej, vet inte riktigt om det hamnade i rätt grupp.. 

Men jag sitter och funderar på en sak. Jag får hem min lilla plutt troligtvis nästa vecka. Och jag har alltid tyckt att det är bra att kastrer djuren eftersom det redan finns så många. Men nu har tankarna börjat bråka.. Min hund, som är en English Toy Terrier är en väldigt ovanlig ras, det föds runt 10 valpar per år. Och för att det ska bli en vanligare ras känns det konstigt att kastrera, och därmed inte fortsätta linjen. Känns som man går emot..

Så nu till min fråga, kastrera eller ej? Kanske ska tillägga att det är en hane, så jag kommer inte ha någon kull hos mig.

Rafflan
2

Många hanhundar levet långt och lyckligt liv kastrerade eller ej. Så det kan du välja helt själv hur du vill göra, dem flesta har hanhundarna okastrerade så länge det inte är några problem :)

Tikar tycker jag man ska kastrera ur hälsosynpunkt :)

AnneN
2

Här finns ett läsvärt blogginlägg angående kastrering.

Tänkvärt är också att om du är intresserad av utställning så from 2017 så kommer det vara förbjudet att ställa ut kastrerade hanar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

moawist
0

Om du känner att kastrering är/kan vara något för just din hund så rekommenderar jag kemisk-kastrering till en början. Många hundar kan reagera dåligt på kastrering och bete sig konstigt, känns det inte bra så kan du avsluta kastreringen. Känns det det helt okej så kan det underlätta "skvittrandet" och det enorma gnällandet som kan komma hos en hane när en löptik finns i närheten. 🙂 (Om det nu är en hane du har)

Rafflan
0

Varför förbjudet att ställa ut kastrerade hanar? :O

[Teddies matte]
8

Nej, börja inte fundera på sådant innan du ens fått hem hunden. Finns absolut ingen anledning att kastrera om det inte handlar om medicinska orsaker eller extrema svårigheter med löptikar.

Är det ännu till en väldigt liten ras, där flera avelsdjur behövs kan det ju verkligen löna sig att vänta och se om din hund skulle lämpa sig för avel.

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mullsi
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack, Det var ett bra blogginlägg! Vi har bestämt oss för att inte kastrera, om det inte blir den sista utvägen, om det skulle mot förmodan bli problem med lillkillen.

Det som har avgjort har varit blogginlägget, och utställningen. Det hade jag ingen aning om så tack!!

#5 ja det är så jag resonerar, att han kan kanske vara bra att ha i avel i framtiden. :)

Jag skickar med en liten bild på lilla Tinto som snart anländer till oss :)

dogg
3

Jag skulle inte rekommendera de chip och andra kemiska kastreringar som finns, ger ofta mycket beteendeförändringar som gör att ägarna tyvärr väljer att inte kastrera. Har sett detta under tio års tid som jag hjälpt hundägare. Om du inte vill kastrera vilket är förståeligt med tanke på rasens ovanlighet så sätt krut på att innan könsmognaden gå en kurs i belöningsutveckling och en kurs i att leka med hunden. 

Låter kanske konstigt men trots tio års hundträning kände jag att dessa två kurser verkligen gav verktyg för just min hund. Det är inget du hinner lära dig på en valpkurs och det viktigaste du måste lära dig är att belöna din hund och du är bästa resursen! Kan du leka och belöna din hund på alla sätt som det faktiskt finns så har du alla chanser att förebygga och arbeta bort ev. problembeteenden. Det du belönar kommer betyda något i vardagen för hunden kan aldrig räkna ut vad för spännande du kommer hitta på i belöningsväg. Då får den mycket annat att tänka på än löptikar, intressanta dofter mm på promenaden. Sen får du komma ihåg att det i perioder kommer vara jobbigt att hunden helt har glömt allt den lärt sig innan könsmognaden och har bomull i öronen

Det gäller att ge hunden tid och att inte börja gå in i konflikter jämt och ständigt. Välj två saker som du kräver av hunden resten låter du vara tills hormonerna lugnar sig. Ha koppel på så att hunden inte lär sig att rymma t ex lönar sig.  Jag valde för att visa att det fortfarande finns regler att följa att min hund inte fick springa ut genom dörren förrän han satt, hade ögonkontakt och jag sa varsågod. Det andra var att jag hjälpte honom vid hundmöten och skapade avstånd genom att gå i en båge, när han fått avstånd så krävde jag ett sitt och ögonkontakt innan vi gick vidare. Med en korthårig frusen ras skulle jag lära in stå istället fungerar i alla årstider.

Ha en bra sele på så att du bara kan hålla emot eller ev. bara fortsätta gå istället för att ha ett halsband som belastar nacken. Välj en bra y-sele, den bästa tycker jag är puppia soft harness ingen annan variant för denna torkar snabbt och kyler inte hunden vid regn. Köp en i lagom storlek och en i en större storlek för att ha över täcken det värmer hunden mer än att ha selen under och dra kopplet genom täcket.

Sist men inte minst så ska en valp inte över aktiveras men vänj redan valpen som liten att den dels bara ska gå och fundera på vilken spännande belöning som kommer härnsäst när den gör någonting bra. Fånga och belöna allt bra valpen gör och ge extra bra belöningar när valpen lyssnar på ett kommando och gör rätt. Tänk på att börja i lugna miljöer, bara för att hunden kan sitt hemma i köket innebär det inte att den kan det utanför konsum. När du har lärt in det i alla miljöer då kan du öka kraven lite ju äldre hunden blir. Men du kan inte kräva det utan inlärning vilket många förväntar sig av valpar. Det andra är att promenaderna ska vara  spännande efter valpens storlek så vänj den vid att söka godis i trädstammar, balansera på stockar och stenar, gör ett lätt godis spår. Hunden ska inte behöva aktivera sig själv och ju mer du erbjuder så kommer dofter, löptikar mm inte betyda lika mycket.

Kom på en sak till. En vän som jag byter hundvakt med, när jag äntligen lyckades få henne att byta foder till bra spannmålsfritt och godis till torkat kött av olika slag så förändrades hennes hund från att bara haft dofter och löptikar som intresse så vill han nu träna, hoppa upp på stenar, spela hundspel inne och får han inte detta så kräver han detta. Fantastiskt att se skillnaden och så roligt att passa honom nu förut så var jag livrädd att kopplet skulle gå sönder för det gick inte att få kontakt med honom. 

Boktips är Min bästa vän av Marie Hansson Hallgren och kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt. 

Lycka till!

[Forest]
0

7 grattis till blivit med liten söt valp :)

mullsi
0

# 8

Tack för ett lärorikt inlägg! Det ska jag visa sambon ^^

#9, tack så mycket :)

Saffran0Spice
0

#10 Om ni vill ställa ut så bör ni också veta att SKK infört ny regel om att hanar med chipkastrering inte längre får delta =)
http://www.skk.se/nyheter/2013/8/forbud-for-kastrerade-hanhundar-att-delta-pa-utstallning/

om ni nu skulle välja chip istället för kirurgi vid val av kastrering.