Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3032 ggr
khaleesi
3

blir så arg!

Vi är hundvakt nu i en vecka. Nu ikväll när vi skulle ut och gå kvällsrundan så såg jag på avstånd en person på cykel med två lösa hundar. Stannar en bit ifrån och lyser med min pannlampa på Sixten för att personen ska se att jag har en hund så han kan koppla sina eller kalla in dom men det gör han inte. Säger när hans hundar kommer närmare att gärna får ta sina hundar för att min är inte så snäll. När hans hundar står en och en halv meter från oss och skäller säger jag till igen och han visslar lite tafatt efter sina medans jag försöker hålla Sixten som är vansinnig och både skäller och morrar. Säger till ytterligare en gång och får då till svar att hundarna får väll skylla sig själva då om dom går för nära.. kan man verkligen ha sån jäkla tafatt attityd som hundägare. Blir så jäkla förbannad på folk.

suur
0

hundarna får skylla sig själva? det är ju du som åker på skiten om din hund hoppar på dem… lätt för han att säga ..idiot

[Juel70]
2

Min är heller inte så vänlig mot andra hundar, jag hade blivit väldigt nervös om jag såg två lösa hundar. Ja, dålig stil och sen säga så där 😮 Han verkar inte bry sig ifall dom skulle bli bitna.

khaleesi
1

#1-2 idiot kan man verkligen säga. var så förbannad så jag skakade när jag kom hem. Sen är det ju inte ens min egen hund utan min sambos föräldrar som äger hunden, vill ju inte gärna behöva ringa till dom och säga att Sixten har varit i hundslagsmål. Nej, han verkade inte bry sig särskilt mycket om sina hundar.

Murmeltuss
0

Fast det är ju du som inte har pli på din. Så länge hans inte går fram till din så har han inte gjort fel. att de skäller på håll är inget konstigt. Hundar skäller. Att du får problem när din hund hör andra skälla så ska du nog träna din innan du ger dig ut bland folk. Eller inte passa en hund du inte kan kontrollera.

[EvelinaL]
2

Här om dagen blev jag så ledsen för jag såg en okopplad hund utanför en kiosk, när jag kom in fattade jag direkt vem som var ägare sen när hon kom ut så gick hon bara vidare med sin hund utan koppel. En hund kan reagera på vad som helst tex. barn, en katt eller en annan hund tänk så springer den av någon anledning ut i gatan eller får för sig att hälsa på en hund som inte alls har lust. Tycker absolut man kan ha sin hund okopplad på stora ängar eller skogar där man ser vad som händer, även om ens egen hund kan vara kontrollerad och lugn så kan man inte garantera att andra människor och djur är det.

suur
0

Jag har nästan alltid min hund löst när vi är ute och går. Dock kopplar jag ALLTID henne och om jag ser någon för att visa respekt för andra människor..

teezan
6

#4 Mjaa, där kan jag inte alls hålla med. Och 1,5 meter är inte "på håll". 

Var med om samma sak, att två hundar kom springandes mot min. Det är inte särskilt trevligt med en, när det dessutom är två stycken blir det lätt mer hotande. Jag hade tur som hade sambon med mig, han skrämde iväg dem så de inte kom fram medan jag vände åt andra hållet med vår hund. Hundarna vände och sprang till sina ägare som tur var, men ägarna sprang in i skogen och försvann medan vi snopet stod kvar och väntade på en ursäkt. 

Vår hund är trevlig mot andra hundar men stressar lätt upp sig i möten, och sitter han fast i koppel kan det lätt bli fel, då kan han känna sig trängd, så tar inga risker.

khaleesi
0

#4 har inga problem att kontrollera min hund så länge det inte kommer två andra hundar och skäller på honom och retar upp honom på 1 1/2 meters avstånd. Då har jag svårt att hålla 40kg hund som vill fram till dom andra hundarna. Han är inte aggressiv men jag brukar säga det då han har problem med höft och bakbenen speciellt nu när det är kallt så han kan reagera med att hugga när han känner sig trängd, jag kallar inte 1 1/2m "på håll" och dessa hundar hade utan problem gått fram till honom om jag inte satt upp ena foten för att försöka hålla dom på avstånd,

Frida B
6

#4 finns någonting som heter respekt. Respekt ska man ha. Det där var inte respektfullt. Och dessutom, vet du varför hunden gör utfall? Nej, precis. Kan hänt att hunden blivit påhoppad, och efter det är osäker mot andra hundar. Då är det inte så himla lätt att bara få pli på sin hund.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Whippetgerbilen
0

Vi har en liknande person i vårat område… Hon har alltid sin stora hund lös och den springer fram till ALLA. Och min Malte är rädd för hundar så han skäller och så, och när man säger att det är koppeltvång eller att hon kan koppla sin hund så säger han bara: Jag gillar inte hundar som skäller. Så irriterande!!!😡😕

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
1

#4 Det där håller jag inte alls med om!! T.e.x min hund som är rädd för hundar (pga okända erfarenheter) så är det jättesvårt! Att bara ha pli på den. Det finns ju hundar överallt, tycker du att man ska rasta sin hund på månen eller? Jag förstår inte riktigt 🤔

Dogs is my world ♥

Murmeltuss
0

#11 Nej, jag har full förståelse för att man kan ha problem med sin hund, men då ska man inte klaga på andra. Om TS inte haft problem med sin så hade det inte varit något problem med att de skällde en bit ifrån, eller hur? Hundar skäller. Min hund skälla ofta och mycket men menar inget med det. Om min hund är lös och skäller på någon på håll och DERAS hund blir tokig så är de faktiskt deras ansvar, inte mitt. Min hund skulle ALDRIG gå fram till någon annan ( inte ens lämna min sida) och antagligen inte personens i ts heller eftersom han har dem lösa. De gick ju faktisk inte fram till TS, de stod en bit ifrån och skällde. Tycker inte att TS har någon som helst anledning att klaga och borde lägga sin energi på att "fixa" sin egen istället.

Frida B
4

#12 dom stod och skällde väldigt nära TS, som tydligt visade att hunden var agressiv och bad ägaren ta bort hundarna, vilket de lösa hundarnas ägare inte gjorde. Det är vett och etikett att ta bort sina hundar därifrån i det läget, så jo, den andra hundägaren gjorde fel. Ibland kan man faktiskt inte hjälpa att ens hund är jobbig mot andra hundar, men då kan andra hundägare hjälpa till genom att ta bort sina hundar därifrån, INTE låta dom vara. De lösa hundarna störde TS och hennes hund, och ska man ha sin hund lös måste den vara i sådan lydnad att den inte stör andra.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Skogsraah
2

#12 För det första är det väl lag på att ha hunden kopplad…? Bara att ha en hund lös, i det här fallet två, kan vara nog provocerande för en hund - utan att hunden nödvändigtvis har problem. Det är inte naturligt för hundar att mötas titt som tätt ändå på det sättet de behöver göra under promenad.

För jag antar att de inte möttes långt ute i skogen. Att ha hunden kopplad vid möte är självklart.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

wonderland
0

Dålig stil och ingen respekt varken för dig och eran hund! Jag har alltid hunden kopplad när vi möter andra hundar oavsett om min hund är lydig och följsam så vet man aldrig vad som kan hända, vissa kan vara hundrädda och vissa har hundar som tycker det är allmänt jobbigt att möta andra hundar, speciellt lösgående hundar som gärna vill springa fram till hunden. De lösa hundarna kanske är snälla och fredliga men det betyder inte att den kopplade hunden tycker det är roligt. Man ska ha koll på sin hund och omgivningen om man har tänkt ha hunden lös, annars kan man lika gärna ha hunden kopplad.

khaleesi
2

#12 det finns olika typer av hundfolk och alla som har sina hundar lösa har inte pli på sina hundar, denna ägaren stod ungefär 10m ifrån oss och försökte vissla på sina hundar så dom har uppenbarligen inga problem med att lämna sin ägares sida. Jag har inga problem med att folk går med sina hundar lösa om man har kontroll på dom och kan visa respekt när jag ber snällt att han ska kalla in sina hundar. Vi möter ofta hundar även lösa och det är inga problem för att dom flesta kan visa respekt och låter inte sina hundar springa fram till främmande hundar utan att kolla så att det är ok först. Alla hundar och hundägare är inte som du och dina hundar!! Jag brukar gå med Sixten lös men för att visa respekt för andra människor så kopplar jag honom alltid vid möte vare sig det är en person med hund eller utan! Vet inte vad du definierar som en bit ifrån men detta var definitivt inte en bit ifrån dom stod och skällde!!

Murmeltuss
1

Det är inte lag att ha hunden kopplad överallt. Men man ska ha sådan uppsikt som om den vore kopplad. Alltså får du ha hunden lös men inte i t.ex. bostadsområde.

[EvelinaL]
2

Enligt ordningslagen (612/2003)  som trädde i kraft 1.10.2003 ska hundar i tätorter hållas kopplade. En hund får bara vara okopplad på en sluten gård, en träningsplats för hundar eller ett särskilt anvisat inhägnat rastområde. Också på de nämnda områdena ska hunden övervakas av sin ägare eller innehavare.

Murmeltuss
0

Senast jag ringde jordbruksverket sommaren 2013 ang. detta fick jag svaret ovan.

Frida B
0

#17 precis. Så då bröt dom faktiskt mot lagen.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
0

Skall tilläggas att det även kan finnas lokala bestämmelser, dessa finns att hitta på respektive kommuns hemsida.

≧◔◡◔≦

Smilla177
1

Jag har också en hund som har svårt med möten efter att lösspringande hundar har hoppat på henne. Och de ägarna har alltid sagt så brukar inte min hund göra. Även fast du har kontroll så kan hunden göra saker du inte är beredd på. De är djur. Ta hänsyn till varandra så blir det mycket bättre. Även fast jag har en hund som har svårt med möten skall jag väl inte alltid vara rädd för att gå ut med min hund. Köpte ett dog defensiv spray för att kunna skydda min hund. Har tyvärr fått använda det en antal gånger.  Har gått mycket olika kurser det har funkat ett tag tills någon ha hoppat på henne igen så har jag fått börjat om från början, det är tröstlöst!!! Så visa varandra hänsyn, det skall vara roligt att ha hund.